1. انجمن های فارس پاتوق
    مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
    رد اعلامیه

3 ثانيه تا خروج از جاده

شروع موضوع توسط hektor در ‏25 ژانویه 2013 در انجمن دانستنیهای جالب

  1. hektor

    hektor کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏25 ژانویه 2013
    ارسال ها:
    77
    تشکر شده:
    30
    جنسیت:
    مرد
    100770733970.jpg


    جام جم آنلاين: پژوهش‌ها نشان داده‌ است 24 ساعت بي‌خوابي يا يك هفته خواب شبانه به مدت چهار تا پنج ساعت، اختلالي برابر با اثر يك دهم درصد الكل در خون ايجاد مي‌كند.
    awww.jamejamonline.ir_Media_images_1391_11_05_100770733970.jpg
    هنگامي كه 40 سالگي را پشت سر مي‌گذاريم، نسبت به زمان جواني، خواب ما از بخش‌هاي مجزاي بيشتري تشكيل مي‌شود و مزاحمت‌هايي مانند سر و صداي محيط خارج و دردهاي ناشي از افزايش سن، ما را آسان‌تر از خواب بيدار مي‌كند.

    خيلي‌ها تصور مي‌كنند با كم خوابيدن فرصت بيشتري براي انجام كارهايشان دارند، اما نمي‌دانند خود و ديگران را در چه خطر‌ بزرگي قرار مي‌دهند.

    براساس آمار، خستگي رانندگان عامل بيشتر سوانح رانندگي در سال‌هاي اخير بوده است. بيدار ماندن بيش از 18 ساعت متوالي به سرعت واكنش، حافظه كوتاه‌مدت و دراز مدت، توانايي تمركز، قدرت تصميم‌گيري، تحليل رياضيات و جهت‌يابي لطمه مي‌زند.
    دو عامل كاهش زمان خواب به مدت پنج تا شش ساعت در شب براي چند روز متوالي و كمبود قبلي خواب، اين اثرهاي منفي را تشديد مي‌كند؛ ردپاي خواب ناكافي را مي‌توان در انواع بيماري‌هاي جسمي از فشارخون بالا گرفته تا چاقي جستجو كرد.

    افرادي كه كم مي‌خوابند و همواره از بي‌خوابي رنج مي‌برند، نه تنها خودشان بلكه گروه، سازمان و حتي عموم مردم را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهند. تاكيد بر برتري فرهنگ بي‌خوابي نه‌تنها غير‌منطقي بلكه بشدت خطرناك است و در تقابل با مديريت هوشمند قرار مي‌گيرد.

    چهار عامل عمده وابسته به خواب كه بر عملكرد ما تاثير مي‌گذارد، عبارتند از:
    ميل طبيعي به خواب
    ميل طبيعي به خواب شبانه به‌طور عمده براساس تعداد ساعت‌هاي متوالي بيدار ماندن تعيين مي‌شود. طي زمان بيداري در روز، تمايل بيشتري براي خواب در انسان ايجاد مي‌شود.
    بيشتر ما تصور مي‌كنيم كنترل خواب را به دست گرفته‌ايم و ما هستيم كه تعيين مي‌كنيم چه وقت بخوابيم و كي بيدار شويم، اما حقيقت اين است هنگامي كه خواب‌آلوده مي‌شويد، كنترل مغز به‌طور غيرارادي از دست مي‌رود.
    هنگامي كه فشار طبيعي براي خواب به حد كافي برسد، هزاران سلول عصبي در مركز خواب مغز فعال مي‌شوند.

    وقتي اين اتفاق رخ مي‌دهد، خواب مانند خلباني كه كنترل هواپيما را به دست مي‌گيرد، فعاليت مغز را متوقف مي‌كند. اگر شما در آن لحظه پشت فرمان خودرو باشيد فقط سه تا چهار ثانيه كافي است تا از جاده خارج شويد.

    مجموع ساعت‌هاي خواب
    عامل دوم با مجموع ساعت‌هاي خواب ما طي چند روز مرتبط است. اگر شما حداقل هشت ساعت در شب بخوابيد، سطح هوشياري شما طي روز ثابت مي‌ماند، اما اگر شما دچار اختلال خواب باشيد يا در چند روز متوالي كمتر از هشت ساعت بخوابيد، به كمبود خوابي مبتلا مي‌شويد كه كاركرد مغز را دچار مشكل مي‌كند.
    چرخه شبانه‌روزي بدن
    چرخه شبانه‌روزي بدن تعيين مي‌كند، چه هنگام نيمه شب و چه وقت سپيده‌دم است. اين سيستم زمان‌سنج كه به آغازگر چرخه شبانه‌روزي معروف است، به موازات و در عين حال در تقابل با ميل طبيعي به خواب عمل مي‌كند.
    اين آغازگر چرخه شبانه‌روزي، هنگامي قوي‌ترين تمايل به خواب را ايجاد مي‌كند كه شما به طور معمول از خواب بيدار مي‌شويد و قوي‌ترين تمايل به بيدار ماندن را يك تا سه ساعت پيش از خوابيدن و درست هنگامي سبب مي‌شود كه ميل طبيعي به خواب، به اوج خود مي‌رسد.
    هنوز دليل اين تقابل كشف نشده است اما مي‌توان حدس زد موضوع مورد اشاره با اين واقعيت در ارتباط است كه برخلاف ديگر حيوانات، انسان طي روز به دفعات اجباري چرت نمي‌زند.
    آغازگر چرخه شبانه‌روزي مي‌تواند اين امكان را در اختيار ما قرار دهد تا در طول روز و طولاني مدت بيدار بمانيم و تمام شب را در خواب به سر ببريم.
    اينرسي خواب
    اينرسي خواب يعني رخوتي كه بيشتر افراد وقتي كه از خواب برمي‌خيزند آن را تجربه مي‌كنند. هنگامي كه بيدار مي‌شويم مغز، همانند موتور خودرو به زماني براي گرم شدن نياز دارد.
    بخشي از مغز كه مسئول تثبيت حافظه است پس از بيداري، به مدت پنج تا 20 دقيقه خوب كار نمي‌كند و چند ساعت طول مي‌كشد تا به اوج فعاليت موثر خود برسد، اما اگر در هواپيما به خواب برويد و خدمه پرواز ناگهان هنگام فرود شما را بيدار كنند، ممكن است تازه پس از رسيدن به باجه گمرك متوجه جا گذاشتن گذرنامه خود شويد.
    به‌طور طبيعي وقفه‌اي بين بيدار شدن از خواب و فعاليت كامل مغز وجود دارد و به همين دليل است كه هرگز نمي‌خواهيد بلافاصله پس از بيدار شدن، تصميم مهمي اتخاذ كنيد.

    اين موضوع بيشتر براي پرستاران ملموس است كه مجبورند پزشكان را نيمه شب از خواب بيدار كنند و در مورد بيماران راهنمايي بخواهند.

    در انتها توصيه مي‌شود سعي كنيد به خواب كافي عادت كنيد. همه بايد قبول كنند خواب نيازي كاملا جدي است. (جام جم - ضميمه سيب)
     

    موضوعات مشابه

    barane-bahar و sahar.te از این پست تشکر کرده اند.
  2. اسرا

    اسرا برترین کاربر انجمن کاربر تایید شده کاربر پر تلاش ( طلایی)

    تاریخ عضویت:
    ‏14 اکتبر 2012
    ارسال ها:
    2,525
    تشکر شده:
    1,734
    جنسیت:
    زن
    tashvigh-gol-
     
  1. کانال تلگرام

    اطلاعیه ها و اخبارهای فارس پاتوق ، مسابقات و جوایز
  2. گروه تلگرام

    کتاب مذهبی ، کتاب های درسی ، کتاب های علمی ، کتاب رمان
  3. برنامه تلگرام

    اپراتور ، نرم افزار های ارتباطی
  4. سرگرمی و تفریح تلگرام

    دانستنیهای جالب ، مرکز تخصصی ترول ، انواع فال ها و طالع بینی ها ، مطالب طنز آمیز ، اس ام اس و جوک
  5. آموزش تلگرام

    اخبار فارس پاتوق ، انتقادات و طرح های جدید فارس پاتوق ، نظر سنجی ، آموزش های لازم فارس پاتوق ، اطلاعیه های فارس پاتوق
  6. کانال موزیک تلگرام

    مداحی ایام فاطمیه ، مداحی ماه محرم ، موزیک های ایرانی ، موزیک های شاد ، آهنگ های خارجی ، آهنگ های پیشواز ایرانسل ، آهنگ های پیشواز همراه اول ، آهنگ های رومانتیک ، مداحی ، آهنگ های سنتی
  7. اخبار تلگرام

    اخبار حوادث ، اخبار جهان ، اخبار ورزشی ، اخبار پزشکی ، اخبار سیاسی - اقتصادی ، اخبار فرهنگی - هنری ، اخبار علمی
  8. مد و زیبایی تلگرام

    مدل لباس دخترانه ، مدل لباس زنانه ، مدل لباس پسرانه ، مدل لباس مردانه ، مدل لباس ، مدل لباس جدید ، مدل عینک ، مدل مو ، مدل ناخن ، عکس مدل
  9. کانال عکس تلگرام

    عکس های خنده دار ، عکس های بازیکنان ، عکس های ترسناک ، عکس های طبیعت ، عکس های حیوانات ، عکس های حوادث ، تصاویر عاشقانه ، تصاویر کارتونی ، عکس های اتومبیل ، تصاویر هنرمندان ، تصاویر کودکان ، عکس های متفرقه
  10. کانال فیلم تلگرام

    اپراتور همراه اول ، اپراتور ایرانسل ، اپراتور رایتل
  11. تبلیغات تلگرام و اینستاگرام

    آگهی های استخدام دولتی ، آگهی های استخدام غیر دولتی ، سوالات و پاسخ های آزمون های استخدامی
  12. کانالهای ادبی تلگرام

    تاریخ ، شعر و ادبیات ، نامه نگاری و انواع نامه ها
  13. گروه چت تلگرام

    ابزار های وبلاگ ، سئو و بهینه سازی وب سایت ، سیستم های مدیریت محتوا ، قالب های وبلاگ ، ابزار های وب سایت ، قالب های وب سایت ، معرفی وبلاگ و وب سایت های مفید ، کسب و کار در اینترنت ، کسب درآمد بدون اینترنت
  14. بهترین کانال های تلگرام

    هوا و فضا ، دانش و فن آوری در پزشکی ، دانش و فناوری در کامپیوتر ، دانش و فناوری در موبایل ، دانش و فناوری در وب سایت ها ، جنگ افزار ، تکنولوژی های روز
  15. نرم افزار اینستاگرام

    سیستم عامل ها ، لپ تاپ و تبلت ، نرم افزار ها ، سخت افزار ها ، بازی های کامپیوتری
  16. کانال پزشکی و سلامت تلگرام

    روانشناسی ، تغذیه ، بهداشت ، بیماری ها و روش درمان
  17. بهترین پیج اینستاگرام

    اخبار ورزشی ، معرفی ورزش ها و تیم ها ، شخصیت های ورزشی
  18. عکس اینستاگرام

    برنامه ریزی درسی ، مقطع آموزش ابتدایی ، مقطع آموزش راهنمایی ، مقطع آموزش متوسطه ، مقطع پیش دانشگاهی ، مقطع آموزش فنی حرفه ای ، مقطع آموزش کاردانش
  19. فیلم اینستاگرام

    مقالات کار آفرینی و طرح کسب و کار ، مقالات عمومی ، درخواست مقالات ، مقالات علمی
  20. آموزش اینستاگرام

    رشته های فنی و مهندسی ، رشته های علوم تجربی ، رشته های علوم پایه و انسانی ، رشته های هنر ، معرفی رشته های دانشگاهی ، معرفی دانشگاه های ایران ، رشته های پزشکی ، رشته های زبان انگلیسی
  21. کانال مذهبی تلگرام

    اهل بیت و علما ، احکام ، مولتی مدیای مذهبی
  22. کانال خانواده تلگرام

    خانواده ، هنر در خانه
  23. کانال آشپزی تلگرام

    انواع شیرینی ، انواع دسر ، انواع غذا ها و طرز تهیه آن ها ، خورش ها ، سوپ و سالاد ، ساندویچ و پیتزا ، سس و ترشی
  24. کانال گردش و گردشگری تلگرام

    معرفی مکان های زیارتی ، معرفی مکان های تفریحی ، معرفی مکان های شگفت انگیز ، معرفی شهرها و کشورها
  25. سایر موضوعات تلگرام

    اخبار و مطالب گوناگون خبری ، معما ها و چیستان ها ، اخبار گوناگون اینترنتی ، صندلی داغ ، گفتگو با کاربران ، بازارچه خرید و فروش ، زباله دان
  26. کانال تست روانشناسی تلگرام

    تست هوش
  27. کانال روانشناسی ازدواج تلگرام

    نکات قبل از ازدواج ، نکات بعد از ازدواج
  28. کانال مشاوره جنسی تلگرام

    راهنمایی علمی جنسی
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.