1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

Eurofighter-Typhoon

شروع موضوع توسط heelboy در ‏8 مارس 2013 در انجمن جنگ افزار

  1. heelboy

    heelboy کاربر پر تلاش ( طلایی) کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏29 ژانویه 2013
    ارسال ها:
    560
    تشکر شده:
    374
    جنسیت:
    مرد
    در بسیاری از موارد، یورو فایتر با کد EF-2000، یکی از پیشرفته ترین جنگنده هایی به شمار می آید که تا کنون * آسمان را شکافته است. این هواپیما، به منظور ایجاد استقلال هوایی از هواپیماهای آمریکایی توسط اروپاییان طراحی شده و هواپیمایی بسیار چابک در سطح هواپیمای اف-16 فالکون و حتی بیشتر است. کارائی بسیار بالا و توانایی مانور عالی به دلیل اندازه متوسطش، نشان از هنر طراحان آن دارد.

    در بدنة این هواپیما، به میزان بسیار زیادی از مواد کامپوزیتی استفاده شده و تنها 15 درصد سطح بدنه از فلزات ساخته شده است. پیشرانه های جدید EJ200 در ترکیب با سطوح کاملن آیرودینامیکی هواپیما، بدون نیاز به استفاده از پس سوز و در هنگامی که جنگنده به طور نرمال با جنگ افزارها بارگذاری شده است، توانمندی پرواز مافوق صوت (سوپر کروز) را به هواپیما می بخشند. سامانه های بسیار پیشرفتهء کنترل پرواز و طراحی ناپایدار این هواپیما، سهم شایانی در مانورپذیری این جنگنده در ارتفاعات بالا و سرعتهای زیاد ایفا می کنند. این موارد در ترکیب با سامانه های قدرتمند دفاعی، حسگرهای بسیار پیشرفتهء فعال و غیرفعال، دارا بودن کابینی ارگونومیک در جهت کمک به وظائف خلبان، و سطح مقطع راداری بسیار اندک در مقایسه با سایر جنگنده ها، نقش قابل توجهی را در رقابت این هواپیما با سایر پرنده ها بازی می کنند.

    این هواپیما به گونه ای طراحی شده که می تواند نبرد های بسیار دور یا ماورای دید بصری انسان و در عین حال، ماموریت های داگ فایت یا نبرد نزدیک را نیز به شایستگی انجام دهد. علاوه بر توانایی های فراوان در ماموریت های هوا به هوا با جنگنده های دیگر، این جنگنده چالاک می تواند به راحتی از پس اهداف زمینی نیز بر آید. اولین پرواز این هواپیما، در مارس 1994، یعنی حدود ده سال پیش انجام گرفته و در سال 2001 نیز وارد خدمت گردید که از این جهت، می توان آن را در مقایسه با جنگنده های دیگر عضوی جوان و البته بسیار جدید از خانواده جنگنده های اروپایی محسوب کرد.

    در شبیه سازی ها، جنگندهء یوروفایتر در 82 درصد موارد برابر سایر جنگنده ها به پیروزی قاطع دست پیدا کرد. (100 درصد به معنای پیروزی قاطع در تمامی نبردها، صفر درصد به معنای باخت مطلق و 50 درصد به معنای تساویست) روش معمول تر جهت بیان اندازهء توانمندی جنگی، برای تایفون معادل 4.5 به یک می باشد. به بیانی دیگر و از روی آمار بدست آمده از طریق سوپر کامپیوترهای شبکه شده، هر جنگندهء یوروفایتر، در برابر ساقط کردن 4.5 فروند جنگندهء سوخوی Su-35 سرنگون می شود. این مقایسه، با در نظر گرفتن آمار کسب شده توسط سایر جنگنده ها، بسیار مطلوب و عالی محسوب می شود. رقم توانمندی نبرد هوایی در فاصلهء دور از دید چشم برای جنگندهء شکاری F-16C Falcon معادل 0.3 به یک؛ برای F-15C Eagle معادل 0.8 به یک، برای F-18C Hornet معادل 0.3 به یک، برای مدلی پست شده از اف18 سوپر هورنت که در شبیه ساز + F-18 نامیده شده است، 0.4 به یک و برای جنگندهء فرانسوی رافال، یک به یک ارزیابی گردید. در این ارزیابی کامپیوتری، تنها جنگندهء بسیار توانمند لاکهید مارتین، یعنی F-22 Raptor توانست قدرت بسیار بالاتری به نمایش بگذارد و به رقم 10.1 در برابر یک دست یابد.

    به جز این سنجش و ارزیابی توانمندی جنگی، تعدادی از موارد قابل مقایسه به صورت جداگانه نیز در دسترس می‏باشد. برای مثال ارزش بسیار بالای توانمندی نبرد هوایی در فاصله های دور از دید چشم خلبان در ارتفاعات متوسط، فزونی بسیاری می‏یابد و در این افزایش توانایی در ارتفاع 22000 فوتی و سرعت 0.9 ماخ با اف22 برابری پیدا می کند. در سرعتهای بالای صوت، برای مثال 1.6 ماخ در ارتفاع 36000 فوتی، میزان پایداری و سرعت چرخش یوروفایتر حتا از اف22 نیز بهتر می شود، ضمن اینکه در میزان چرخش ناگهانی نیز از اف22 پیش می افتد. در ارتفاعات پست، یوروفایتر قادر است در زمانی کمتر از 30 ثانیه، سرعت خود را از 200 نات بر ثانیه به 1 ماخ برساند. بدیهی است که در سرعتهای کمتر از صوت نیز میزان پایداری، چرخش و تغییر مسیر ناگهانی یوروفایتر از F-22 Raptor بهتر است. در این میان تنها جنگندهء فرانسوی رافال در برخی موارد به قابلیتهایی نزدیک به یوروفایتر قادر است دست یابد.

    این هواپیما، از سیستم بسیار پیچیده کامپیوتری پرواز با سیم بهره می برد، یعنی کنترل ها به صورت مکانیکی توسط نیروی دست خلبان صورت نمی گیرد بلکه فرامین به کامپیوتر منتقل شده و پس از پردازش نهایی، این دستورات به جک های هیدرولیکی سطوح کنترلی منتقل شده و تغییر جهت لازم صورت می پذیرد. این هواپیمای تک یا دو نفره، از دو موتور توربوفن نسبتاً کوچک با کد EJ200 برای پیشرانش خود استفاده می کند که قابلیت هایی چون نسبت قدرت به وزن بالا، مورد اعتماد بودن در تمام شرایط و طراحی مجتمع برای یوروفایتر تایفون فراهم می کنند. این هواپیما همچنین قادر است با حداکثر سرعتی معادل 2 ماخ پرواز کرده و از امکاناتی چون سوخت گیری هوا به هوا نیز بهره مند گردد. چون این هواپیما، جنگنده ای نسبتاً سبک و در عین حال نیرومند می باشد، برای برخاست تنها به 700 متر باند پروازی احتیاج دارد.

    قابل توجه است که این هواپیما نیز مانند اکثر جنگنده های اروپایی از بالهای دلتا یا مثلثی شکل بهره می برد و به این جهت که در انتهای آن سکان افقی یا دم هواپیما وجود ندارد، این سکان به قسمت جلو منتقل شده و اصطلاحاً «کانارد» نامیده می شود. البته سیستم کانارد و بالهای دلتا شکل مزیت هایی چون دیر استال یا وامانده شدن را دارند اما به دلیل نقایص و عیب های دیگری که دارند، هواپیماهای آمریکایی از این نوع طراحی استفاده نمی کنند. در این هواپیما جمعاً 13 مقر سلاح یا پایلون در نظر گرفته شده که 5 عدد آنها زیر بدنه و 8 عدد در زیر بال ها قرار گرفته اند. این هواپیما، می تواند در این مقرها از موشک های کوتاه برد هوا به هوا نظیر AIM-9 سایدوایندر و یا موشک های میان برد نظیر AIM-120 آمرام برای نبرد های هوایی و از بمب ها و موشک های ضد زره هدایت لیزری بهره جوید.

    گفتنی است که این هواپیما به صورت مشترک میان چند کشور اروپایی و برای برطرف کردن نیاز آنان به جنگنده ای با توانایی هایی در حد و حدود جنگنده اف-16 آمریکایی طراحی گشته و ساخته شده است.نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، به منظور جایگزین سازی این هواپیما با هواپبماهای قدیمی تورنادو اف-3 و جاگوار تعداد 232 فروند از این هواپیما را سفارش داده که تحویل این هواپیما ها از سال 2002 آغاز شده و تا سال 2014 ادامه خواهد یافت. در کل، خلبانان این هواپیما، پرواز با این جنگنده را نشاط آور توصیف کرده و پرواز با آن را به هر خلبان نظامی توصیه می کنند.

    تسلیحات :

    یورو فایتر تایفون مجهز ب ه توپ چرخان 27 میلیمتری داخلی مائو زر و 13 محل برای حمل تسلیحات می باشد .4عدد در زیر هر کدام از بالها ،5 عدد درزیر بدنه قرار گرفته اند. یک سیستم مدیریت تسلیحات نیز در تمام شرایط انتخاب ،شلیک و وضعیت آنها را تحت نظارت خود دارد.
    در نقش جنگنده برتر هوایی 6 موشک فراتر از دید میا ن برد آمرام را در محل های نیمه پنهان بدنه و 2 موشک کوتاه برد آسرام را در پایلون های بیرونی حمل خواهد کرد.امکان استفاده از موشکهای متئورکه دارای موتور رم جت هستند برای این جنگنده در نیروی هوایی بریتانیا وجود دارد .

    در نقش باز دارندگی هوایی نیز مجهز به 4 آمرام ،2آسرام ،2 موشک کروزو 2 موشک ضد رادار می باشد .برای سرکوب دفاع هوایی دشمن مجهز به 4آمرام ،2آسرام و 6 موشک ضد رادارمی باشد .در نقش چند منظوره نیز این جنگنده 3آمرام،2آسرام،2موشک ضد رادار و 2 بمبGBU-24 PUVرا حمل می کند .برای ماموریتهای پشتیبانی هوایی نزدیک نیز به 4آمرام،2آسرام و 18 موشک ضد زره بریم استون مجهز خواهد شد و در نهایت در عملیاتهای ضربتی دریایی 4آمرام،2آسرامو 6 موشک ضد کشتی با خود حمل می کند .انتظار می رود در نوع انگلیسی آن امکان حمل و شلیک موشکهای کروز استو رم و اسکالپ را نیز داشته باشند .نوعی موشک مادون قرمز IRIS-Tساخت آلمان نیز از سال 2005 توسط دیگر یورو فایتر های آلمان و اسپانیا و ایتالیا قابل حمل شد ه است.

    جنگ الکترونیک و اقدامات متقابل :

    این تجهیزات شامل ساب سیستم کمک دفاعی هواپیما(DASS)بوده که انواع تهدیدات دشمن را ارزیابی و اولویت بندی می کند .ساب سیستم متشکل از ضد اقدامات الکترونیکی و ساپورت ،هشدار نزد یکی موشک از جلو و پشت سر ،تله موشکی کششی که قابلیت کشیده شدن از پشت هواپیما در سرعت بالای صوت رانیز دارد و پخش کنندهای Chaffو Flareمی باشد و سیستم ایو نیکی هواپیما نیز بر اساس شاهراه فیبر نوری انتقال داده های استاندارد ناتو ساخته شده است.


    رادارها و حس گر ها :

    این هواپیما مجهز به رادار پالس داپلر CAPTORچند حالته و باند ایکس بوده که توسط کنسر سیو م یورو رادار تهیه شده است رادار چند حالته دارای سه کانال پردازش بوده که کانال سوم برای کلاس بندی عوامل انتشار پارازیت ،حذف سیگنالهای ناخواسته و نولینگ لوپ های مجاور به کار می رود .تجهیزات ردیابی از طریق آشکار ساز امواج مادون قرمز نیز در سمت چپ جلو کاناپی نصب شده است .این سیستم در نقش هوا به هوا به عنوان یک سیستم منفعل جستجو و ردیابی هدف مورد استفاده قرار می گیرد .در نقش هوا به زمین نیز توانایی شناسا یی اهداف چند گانه را دارا می باشد .این سیستم مستقیما به کلاه خلبان متصل می باشد .

    مشتریان یوروفایتر :
    >بریتانیا
    بریتانیا بوسیله شرکت BAE بزرگترین سهام را در کنسرسیوم یوروفایتر دارد.بریتانیا232 فروند تایفون سفارش داده تا جانشین تورنادو در دفاع هوایی شوند.
    >آلمان
    آلمان نیز از شرکای کنسرسیوم یوروفایتر بود.نیروی هوایی این کشور ۱۸۰ فروند یوروفایتر سفارش داده است تا آن ها را جانشین F4.F نماید.
    >ایتالیا
    ایتالیا سومین شریک بزرگ کنسرسیوم بود و ۱۲۱ فروند یوروفایتر را برای پرکردن خلا بازنشستگی تورنادوها(نسخه شکاری) و F104 ها سفارش داد.

    مشخصات :
    اسم کامل Eurofighter Typhoon
    مدل: جنگنده
    خدمه: 1 یا دو نفر
    اولین پرواز: 27 مارچ 1994
    وارد استفاده: 4 فابریه 2003
    سازنده: شرکت های EADS, BAE Systems, Alenia جنگنده اتحادیه اروپا
    طول:15.96 متر
    وزن خالی: 9750 کیلو گرم
    وزن پرواز با اسلحه:15550 کیلو گرم
    حداکثر وزن: 21000 کیلو گرم
    موتور:2x Eurojet EJ200 از نوع توبین گازی
    قدرت:60 kN تا 90 kN بعد آتش
    سرعت:2390 کیلومتر
    برد: 1390 کیلومتر تا 3700 کیلومتر
    فشار بال ها: 311 kg/m²
    دارندگان: آلمان ایتالیا انگلیس اسپانیا اتریش و در نهایت تحویل به عربستان
    ساخته شده برای مقابله با مدل های F-22 Raptor, Rafale F-35 Lightning
    قیمت:78 هزار یورو



     
    baranbahar و مجید عزیززاده از این پست تشکر کرده اند.
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.