1. فارس پاتوق پیشنهاد می کند موضوع زیر را دنبال کنید

    ...دهه شصتیا پرچما بالاست...
    رد اعلامیه

شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی را بشناسید

شروع موضوع توسط ♥azin baroon♥ در ‏28 مه 2013 در انجمن اخبار و مطالب گوناگون خبری تلگرام

  1. ♥azin baroon♥

    ♥azin baroon♥ امیردهداری کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏4 آگوست 2012
    ارسال ها:
    11,393
    تشکر شده:
    4,863
    جنسیت:
    مرد
    به پای عابربانک رفته‌ای و با راهنمایی فرد ناشناسی که در آن سوی خط تلفن قرار دارد؛ دکمه‌های دستگاه را فشار می‌دهی، صدا واضح و گیراست؛ «.. حالا گزینه زبان انگلیسی را انتخاب کن..» ممکن است شک کنید، حتی برای یک لحظه، اما صدا آن‌قدر رسا و محکم است که ذره‌ای هم به این موضوع شک نمی‌کنید که ممکن است مشکلی پیش آید و دکمه‌ها را یکی پس از دیگری فشار می‌دهی و دست آخر سرخوش از پولی که به حسابتان واریز می‌شود، کلید نهایی را می‌زنی.

    به گزارش ایسنا، روزها می‌گذرد و بابت این معامله عابربانکی سرخوشی اما غافل از آن که نه تنها ریالی به حسابتان واریز نشده بلکه پول‌هایتان را نیز با دست خودتان تقدیم فردی کردید که نه تنها تلفن خود را خاموش کرده بلکه هیچ اثری هم از او و هویت جعلیش در دست نیست و عصبی از این ساده‌اندیشی به پلیس مراجعه می‌کنی اما روزها از این حادثه گذشته وحالا تو لقب مالباخته‌ای را گرفته‌ای که باید روزها و ساعت از پیچ و خم دادسرا و دادگاه عبور کنی تا مالی را که در پی غفلت و شاید طمع از دست داده‌ای را باز پس‌گیری و حالا معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی ضمن تشریح جزئیات شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی، عنوان می‌کند که سال گذشته 20 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری مختص "تلفن" بود.

    سرهنگ مهرداد امیدی در تشریح جزئیات شیوه‌های متعدد کلاهبرداری تلفنی، گفت: در اواخر سال 88 گزارش‌های مبنی بر این که افرادی با تماس با تاکسی‌های تلفنی، از آنان درخواست می‌کردند که نسبت به انتقال وجه نقد از طریق عابربانک‌های خود اقدام کرده، با حضور راننده در پای دستگاه ATM، کلاهبرداران با گمراه‌کردن آنان، نسبت به برداشت پول از حساب این افراد اقدام می‌کردند.

    از چلوکباب میلیونی تا کتاب میلیاردی

    وی با بیان اینکه کلاهبرداری تلفنی از رانندگان آژانس مسافربری به عنوان اولین شیوه‌های این نوع کلاهبرداری شناخته شد، گفت: پس از آن با ورود تلفن‌های اعتباری به این چرخه، این شیوه کلاهبرداری به مشاغل دیگرهمچنان رستوران‌دارها، کتاب‌فروشی، مطب پزشکان، دفاتر اسناد رسمی و ... تسری یافت.

    بسته‌هدیه ایرانسل و همراه اول

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کلاهبرداران در سال‌های متمادی فعالیت خود، از شیوه‌ها و سناریوهای مختلف برای سرقت استفاده می‌کردند، گفت: این افراد معمولا با شناسایی تبلیغات به روز صدا و سیما، اقدام به طراحی سناریوهای جدید برای کلاهبرداری خود می‌کنند، اکنون برنده‌شدن در بسته‌های هدیه همراه اول و ایرانسل به عنوان شیوه‌ نو کلاهبرداری مورد شناسایی قرار گرفته است.

    امیدی با بیان اینکه اولین بار زندانیان با استفاده از تلفن‌های کارتی و از داخل زندان این شیوه کلاهبرداری را اجرا کردند، گفت: فکر اولیه این نوع کلاهبرداری در زندان‌های کشور بود که در همان زمان با همکاری سازمان زندان‌ها، دسترسی آزاد زندانیان به تلفن‌های همگانی محدود شد. به سرعت زندانیان به سمت تلفن‌های اعتباری گرایش پیدا کردند.

    وی با اشاره به تبادل سریع اطلاعات در حوزه فناوری، گفت: به نظر می‌رسد این شیوه کلاهبرداری از کشورهای صاحب تکنولوژی به کشور ما وارد شده و با ابتکار زندانیان، شیوه و شگرد این کلاهبرداری بومی شده است.

    منوی انگلیسی، بلای جان مالباختگان

    امیدی با بیان اینکه با تسری یافتن این شیوه از کلاهبرداری در جامعه و ورود تلفن‌های اعتباری هر دو اپراتور، متاسفانه این نوع کلاهبرداری به سرعت شایع شد، گفت: حتی کلاهبرداران با استفاده از حساب‌های جعلی یا حساب بانکی اقوام خود، اقدام به ارتکاب اعمال مجرمانه خود می‌کنند.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه علت اصلی قربانی‌شدن مالباختگان، عدم‌آگاهی به نحوه فعالیت با دستگاه‌های ATM و انتقال وجه است، گفت: در شایع‌ترین شیوه این کلاهبرداری، سارقان با بیان اینکه حساب شرکت بین‌المللی و ارزی است، مالباختگان را به استفاده از منوی انگلیسی ترغیب کرده و در این شیوه با گمراه‌کردن فرد، نسبت به برداشت پول از حساب بانکی‌اش،‌ اقدام می‌کنند.

    شستن لباس به قیمت 222ملیلون تومان

    وی در تشریح جزئیات پرونده‌ای با این موضوع گفت: در اسفندماه سال گذشته پرونده‌ای تحت عنوان کلاهبرداری تلفنی از یک خشک‌شویی برای رسیدگی به معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری ارجاع شد.

    امیدی با بیان اینکه در این پرونده کلاهبردار با مسئول خشک‌شویی تماس گرفته و عنوان کرده‌اند که در قبال شست‌وشو و اتوی ماهیانه 60 دست لباس، مبالغی را به وی پرداخت می‌کند، گفت: در این مدت صاحب خشک‌شویی کارت عابربانک خود را به شاگرد مغازه داده بود که با فریب این فرد، توسط کلاهبردار حرفه‌ای، بیش از 20 مرتبه مبلغی، حدود 222 میلیون تومان از حساب این فرد خارج شده است.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه با رسیدگی به این پرونده سرانجام 9 تن دستگیر شدند، گفت: این افراد با شیوه‌های مختلف و با افتتاح چندین حساب بانکی، اقدام به جابجایی سریع پول از حساب صاحب خشک‌شویی به حساب‌های بانکی خود می‌کردند.

    اختصاص 20درصدی پرونده‌های کلاهبرداری به تلفن

    وی با بیان اینکه در سال 91، 20 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه کلاهبرداری تلفنی ثبت شده، گفت: نابسامانی در حوزه نحوه و ثبت اطلاعات دارندگان تلفن همراه اعتباری موجب شیوع این شیوه کلاهبرداری در جامعه شده است.

    تقلید صدای مشتریان خوش حساب، ترفند جدید کلاهبرداران

    امیدی با بیان اینکه در شیوه دیگر کلاهبرداری تلفنی، افراد با تقلید صدا اقدام به کلاهبرداری از کارمندان بانک می‌کنند، گفت: در هر شعبه مشتریان خاصی وجود دارد که کارمندان بر اساس عرف و در راستای جلب رضایت این مشتریان اقدام به سرویس‌دهی به مشتریان خوش‌حساب می‌کنند که کلاهبرداران تلفنی با شناسایی این مشتریان و با تقلید صدای آنان، کارمندان بانک را فریب داده و از آنان می‌خواهند که نسبت به انتقال وجه به حسابی دیگر اقدام کنند که در این زمینه چندی پیش پرونده‌ای در معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری غرب استان تهران تشکیل شد.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح جزئیات این پرونده با بیان اینکه اعضای این باند که شش مرد و دو زن بودند، با افتتاح حساب با هویت جعلی و حقیقی و با استفاده از شیوه جعل صدا، اقدام به فریب روسای سه شعبه بانک در رشت، بروجرد و الیگودرز کرده بودند که سرجمع 514 میلیون تومان پول بدین شیوه مورد سرقت قرار داده بودند که توسط ماموران رباط کریم دستگیر شدند.

    بازهم ارسال پیامک از چوپان دروغ

    امیدی در بخش دیگری از سخنان خود به پیامک‌های دروغین در حوزه کلاهبرداری تلفنی اشاره کرد و گفت: در این شیوه نیز که کلاهبرداران با ارسال پیامک‌هایی همچون "چوپان دروغگو" یا "برنده‌شدن در قرعه‌کشی"، اقدام به فریب مالباختگان می‌کنند که این شیوه نیز بارها قربانیانی داشته است که باید از مردم خواست به راحتی فریب یک پیامک ناشناس را نخورند.

    چرایی گرایش کلاهبرداران به تلفن

    وی در پاسخ به چرایی گرایش کلاهبرداران به تلفن، گفت: کلاهبرداران برای فریب مالباختگان باید با آنها ارتباط داشته باشند و عمدتا مشخص شده کلاهبرداران از قدرت کلام بالای برخوردار هستند تا بتوانند نسبت به تطمیع و مجاب‌کردن مالباخته، اقدام کنند.

    امیدی با بیان اینکه تلفن به همان اندازه که وسیله خوبی برای افراد جامعه است، وسیله مناسبی برای کلاهبرداران و مجرمان نیز است، گفت: کلاهبرداران با استفاده از تلفن ضمن آن که ریسک به خطرافتادن خود را کاهش می‌دهند، هویت و چهره خود را نیز مخفی می‌کنند.

    وی با بیان اینکه سرعت ارتکاب جرم در این نوع کلاهبرداری بالا است، گفت: با این حال از زمان وقوع جرم تا اطلاع مالباخته از این جرم و همچنین ثبت شکایت و رسیدگی به آن، مدت زمان زیادی لازم است که باعث می‌شود واکنش پلیس و مراجع قضایی به این شیوه کلاهبرداری کاهش یابد.

    معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در کلاهبرداری تلفنی، بعد جغرافیا معنا ندارد، گفت: کلاهبرداران می‌توانند از غربی‌ترین نقطه کشور با مالباخته‌ای در شرقی‌ترین نقطه کشور تماس گرفته و از وی کلاهبرداری کنند که این حذف جغرافیا در کلاهبرداری تلفنی، موجب شده زمان رسیدگی به این جرم افزایش یابد.

    استان‌های دارای بیشترین پرونده کلاهبرداری تلفنی

    به گفته امیدی، بیشترین پرونده‌های کلاهبرداری تلفنی در استان‌های البرز، تهران، اصفهان و لرستان به ثبت رسید.

    وی در تشریح اقدامات پلیس برای کاهش این جرم و همچنین افزایش ضریب آگاهی مردم، گفت: پلیس آگاهی از طریق اطلاع‌رسانی سریع و جامع به اتحادیه‌ها و صنف‌های مختلف، آنان را با شیوه‌های مختلف کلاهبرداری تلفنی آشنا کرده است.

    با آن که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا از اقدامات این پلیس برای افزایش آگاهی و هوشیاری مردم سخن به میان می‌آورد، اما باید دقت داشته باشم که غفلت و طمع دو آفت بزرگ انسان‌هاست که کلاهبرداران با سرلوحه قرار دادن این موضوعات مالباختگان خود را انتخاب می‌کنند و برهمین اساس باید ضمن افزایش ضریب هوشیاری خود نسبت به دورکردن آفت طمع اقدام کنیم تا روزی ما نیز قربانی کلاهبردارانی که با ابزار تلفن اعمال مجرمانه انجام می‌دهند، نشویم.
     

    موضوعات مشابه

    asteghlal از این پست تشکر کرده است.
  2. هدیه

    هدیه کاربر پر تلاش ( طلایی)

    تاریخ عضویت:
    ‏14 فوریه 2013
    ارسال ها:
    1,476
    تشکر شده:
    535
    جنسیت:
    زن
    ممنون بخاطر اطلاع رسانیadi
     
  3. ♥azin baroon♥

    ♥azin baroon♥ امیردهداری کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏4 آگوست 2012
    ارسال ها:
    11,393
    تشکر شده:
    4,863
    جنسیت:
    مرد
    ghabel nadasht fadat-gol-
     
  1. کانال تلگرام

    اطلاعیه ها و اخبارهای فارس پاتوق ، مسابقات و جوایز
  2. گروه تلگرام

    کتاب مذهبی ، کتاب های درسی ، کتاب های علمی ، کتاب رمان
  3. برنامه تلگرام

    اپراتور ، نرم افزار های ارتباطی
  4. سرگرمی و تفریح تلگرام

    دانستنیهای جالب ، مرکز تخصصی ترول ، انواع فال ها و طالع بینی ها ، مطالب طنز آمیز ، اس ام اس و جوک
  5. آموزش تلگرام

    اخبار فارس پاتوق ، انتقادات و طرح های جدید فارس پاتوق ، نظر سنجی ، آموزش های لازم فارس پاتوق ، اطلاعیه های فارس پاتوق
  6. کانال موزیک تلگرام

    مداحی ایام فاطمیه ، مداحی ماه محرم ، موزیک های ایرانی ، موزیک های شاد ، آهنگ های خارجی ، آهنگ های پیشواز ایرانسل ، آهنگ های پیشواز همراه اول ، آهنگ های رومانتیک ، مداحی ، آهنگ های سنتی
  7. اخبار تلگرام

    اخبار حوادث ، اخبار جهان ، اخبار ورزشی ، اخبار پزشکی ، اخبار سیاسی - اقتصادی ، اخبار فرهنگی - هنری ، اخبار علمی
  8. مد و زیبایی تلگرام

    مدل لباس دخترانه ، مدل لباس زنانه ، مدل لباس پسرانه ، مدل لباس مردانه ، مدل لباس ، مدل لباس جدید ، مدل عینک ، مدل مو ، مدل ناخن ، عکس مدل
  9. کانال عکس تلگرام

    عکس های خنده دار ، عکس های بازیکنان ، عکس های ترسناک ، عکس های طبیعت ، عکس های حیوانات ، عکس های حوادث ، تصاویر عاشقانه ، تصاویر کارتونی ، عکس های اتومبیل ، تصاویر هنرمندان ، تصاویر کودکان ، عکس های متفرقه
  10. کانال فیلم تلگرام

    اپراتور همراه اول ، اپراتور ایرانسل ، اپراتور رایتل
  11. تبلیغات تلگرام و اینستاگرام

    آگهی های استخدام دولتی ، آگهی های استخدام غیر دولتی ، سوالات و پاسخ های آزمون های استخدامی
  12. کانالهای ادبی تلگرام

    تاریخ ، شعر و ادبیات ، نامه نگاری و انواع نامه ها
  13. گروه چت تلگرام

    ابزار های وبلاگ ، سئو و بهینه سازی وب سایت ، سیستم های مدیریت محتوا ، قالب های وبلاگ ، ابزار های وب سایت ، قالب های وب سایت ، معرفی وبلاگ و وب سایت های مفید ، کسب و کار در اینترنت ، کسب درآمد بدون اینترنت
  14. بهترین کانال های تلگرام

    هوا و فضا ، دانش و فن آوری در پزشکی ، دانش و فناوری در کامپیوتر ، دانش و فناوری در موبایل ، دانش و فناوری در وب سایت ها ، جنگ افزار ، تکنولوژی های روز
  15. نرم افزار اینستاگرام

    سیستم عامل ها ، لپ تاپ و تبلت ، نرم افزار ها ، سخت افزار ها ، بازی های کامپیوتری
  16. کانال پزشکی و سلامت تلگرام

    روانشناسی ، تغذیه ، بهداشت ، بیماری ها و روش درمان
  17. بهترین پیج اینستاگرام

    اخبار ورزشی ، معرفی ورزش ها و تیم ها ، شخصیت های ورزشی
  18. عکس اینستاگرام

    برنامه ریزی درسی ، مقطع آموزش ابتدایی ، مقطع آموزش راهنمایی ، مقطع آموزش متوسطه ، مقطع پیش دانشگاهی ، مقطع آموزش فنی حرفه ای ، مقطع آموزش کاردانش
  19. فیلم اینستاگرام

    مقالات کار آفرینی و طرح کسب و کار ، مقالات عمومی ، درخواست مقالات ، مقالات علمی
  20. آموزش اینستاگرام

    رشته های فنی و مهندسی ، رشته های علوم تجربی ، رشته های علوم پایه و انسانی ، رشته های هنر ، معرفی رشته های دانشگاهی ، معرفی دانشگاه های ایران ، رشته های پزشکی ، رشته های زبان انگلیسی
  21. کانال مذهبی تلگرام

    اهل بیت و علما ، احکام ، مولتی مدیای مذهبی
  22. کانال خانواده تلگرام

    خانواده ، هنر در خانه
  23. کانال آشپزی تلگرام

    انواع شیرینی ، انواع دسر ، انواع غذا ها و طرز تهیه آن ها ، خورش ها ، سوپ و سالاد ، ساندویچ و پیتزا ، سس و ترشی
  24. کانال گردش و گردشگری تلگرام

    معرفی مکان های زیارتی ، معرفی مکان های تفریحی ، معرفی مکان های شگفت انگیز ، معرفی شهرها و کشورها
  25. سایر موضوعات تلگرام

    اخبار و مطالب گوناگون خبری ، معما ها و چیستان ها ، اخبار گوناگون اینترنتی ، صندلی داغ ، گفتگو با کاربران ، بازارچه خرید و فروش ، زباله دان
  26. کانال تست روانشناسی تلگرام

    تست هوش
  27. کانال روانشناسی ازدواج تلگرام

    نکات قبل از ازدواج ، نکات بعد از ازدواج
  28. کانال مشاوره جنسی تلگرام

    راهنمایی علمی جنسی
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.