1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

آشنايي با شغل مـربي ورزش

شروع موضوع توسط Majid R2 در ‏1 ژوئیه 2013 در انجمن معرفی ورزش ها وتیم ها

  1. Majid R2

    Majid R2 کاربر دل جوش داده برترین کاربر انجمن کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏28 ژوئن 2013
    ارسال ها:
    1,893
    تشکر شده:
    2,249
    جنسیت:
    مرد
    مقدمه


    ورزش بخش مهمي از فرهنگ و جامعه ماست و در برگيرنده ورزشكاران و مردم در تمامي مراحل زندگي مي شود .در فرهنگ ايران ، ورزشكاران و بويژه پهلوانان همواره توام با خصلت هاي جوانمردي ، صداقت و درستي ، انسان دوستي ، ياري دادن و دستگيري از ضعفا و سركشي در مقابل نهادهاي قدرت و ظلم بوده اند . نمونه هاي فراوان از اين موضوع در ادبيات كشورمان و بويژه در حماسه عظيم فردوسي موجود است .

    فردوسي مي سرايد : " زنيرو بود مرد را راستي زسستي كژي آيد و كاستي"

    در زمان ما ، تحقيقات بسيار نشان داده است كه ورزش علاوه بر اينكه ابزار ارزشمندي براي سلامت جسماني است ، رابطه نزديكي با سلامتي رواني و به ويژه پيشگيري ازبروز ناهنجاريهاي رواني دارد .ورزش از ا ضطراب مي كاهد ، اعتماد به نفس را افزايش مي دهد و خود پنداري مثبت را تقويت مي كند . (شاملو ، 1383)

    مابه عنوان معلم , مربي و آموزگار نيز هميشه يك خواست واحد داريم :

    رسيدن به نتايجي آموزنده و باارزش بوسيله تمرين . وظيفه ما بهبود روند و يادگيري در شاگردانمان است وبهترين شيوه براي رسيدن به اين هدف ، ايجاد " شرايط مطلوب " يادگيري يا " آسان كردن " آن است . (نريمان ، 1384) مربيان ورزش معلمان تربيت بدني نيز هستند ، آنها به تكامل افراد از طريق فعاليت جسماني كمك مي كنند تكنيك ها ، روش ها ، گفتار و اعمال آنها تاثير چشمگيري بر افرادي كه تحت تعليم آنها هستند مي گذارد .

    بنا براين يك مربي يا معلم ورزش بايد بد اند همان گونه كه سرزنش ناحق وجود دارد ستايش نا به جا نيز هست و افرادي كه شخصا در جريان مسائلورزشي نباشند ، بازي را همانند كسي كه يك مسابقه را ديده و به ورزش اعتقاد پيدا كرده ، جدي نخواهند گرفت .مربي اي كه بيشترين گذشت و بزرگواري را در رابطه با اعمال ديگران در شرايط سخت هيجاني از خود نشان دهد ، و خودش را خالصانه و بي دريغ وقف تيمش كند ، مربي اي كه مي تواند پيروزي و شكست را به طور موثر به خدمت بگيرد و مربي اي كه خالصانه و عميقا خود را در قبال تاثير تجربيات بر بازيكنان متعهد بداند ، در تجزيه و تحليل نهايي موفق ترين مربي و حقيقيترين معلم خواهد بود .

    تعريف و شناسايي شغل


    مربي ورزش با فعاليتهاي ورزشي سرو كار دارد . به عنوان عامل تركيب كننده جسم و بدن دانش آموزان و تسهيل كننده رشد در ساير جنبه هاي اساسي شخصيت آدمي و در زمينه هاي اخلاقي، عقلاني ، عاطفي و اجتماعي مي باشد و زمينه را براي بروز احساسات و هيجانات دانش آموزان آماده مي كند و آنها را براي پذيرش مسئوليت هاي آينده آماده مي سازد.


    نمونه وظايف و مسئوليت هاي شغل



    چون هدف مربي تربيت بدني از ورزش ، تربيت دانش آموز در ابعاد جسماني – رواني است لذا بايد از خصوصيات و ويژگيهاي جسمي – رواني بچه ها در هر دوره اطلاع كافي داشته باشد. آموزش تكنيك هاي ساده ورزش ، اصلاح بد آموزي دانش آموزان تمرين براي يادگيري بهتر، بدنسازي و بالا بردن قواي جسماني دانش آموزان، آموزان مسائل بهداشتي و تربيتي در خلال نرمشها و ورزشها از وظايف عمده مربي ورزش است.

    خصوصيات جسماني و توانائيهاي ذهني لازم براي احراز شغل


    كسي كه شغل مربي ورزش را انتخاب مي نمايد بايد از لحاظ جسمي نقصي نداشته باشد. كساني كه دچار نارسايي قلبي و تنفسي هستند نمي توانند مربي ورزش شوند چون حركات شديد بدني باعث پيشرفت بيماري آنها مي گردد. از خصوصيات ديگر اينكه دوره آموزش لازم را گذرانده باشد، به طور نسبي قوي باشد، از علاقه كافي برخوردار و در كارش مهارت كافي داشته باشد. از لحاظ ذهني عادي و در كارهايش دقيق باشد.

    مدارك تحصيلي و دوره هاي آموزشي ضروري براي احراز شغل


    افراد ديپلمه پس از موفقيت در امتحان عملي و تئوري به صورت حق التدريس استخدام خواهند شد و در طي تدريس براي آنها كلاسهاي آموزش ضمن خدمت گذاشته مي شود. از طريق ورود به تربيت معلم با مدرك فوق ديپلم به عنوان مربي رسمي در مدارس مشغول كار ميشوند. پس از ورود به دانشگاه با مدرك ليسانس به عنوان دبير رسمي استخدام مي شوند.


    موضوع اين رشته تحصيلي:



    تربيت بدني رشته ميان رشته اي مي باشد که از علوم مختلف براي تقويت و تربيت جسم و روان انسان استفاده مي کند. اين رشته از يک سو مشتمل بر يکسري رشته هاي پايه ي پزشکي مي باشد تا جايي که فارغ التحصيل آن تا حد يک پزشکيار با جسم انسان آشنا مي شود و از سوي ديگر بخشي از دروس اين رشته شامل علوم تربيتي است تا دانشجوي اين رشته با تنش و واکنش انسانها آشنا شود و بتواند به عنوان يک مربي با ورزشکاران يا دانش آموزان به درستي برخورد کند. و بالاخره يک بعد اين رشته شامل علوم ورزشي مي شود يعني دانشجو، علوم ورزشي را به صورت علمي و عملي آموزش مي بيند تا بتواند در رشته هاي مختلف ورزشي مهارت داشته باشد و همچنين توانايي تحقيق در علوم ورزشي را به دست بياورد.


    توانايي هاي لازم:



    دانشجوي اين رشته بايد از کودکي ورزشکار باشد. چون يکسري از مهارت هاي پايه اي را مثل ژيمناستيک و يا دوميداني که نياز به هماهنگي کامل عصب و عضله دارد، نمي توان در بزرگسالي فراگرفت. در ضمن افرادي که از کودکي اهل ورزش هستند، انگيزه ي بيشتري براي فراگيري مطالب علمي و عملي از خود نشان مي دهند. گفتني است که قد آقايان داوطلب رشته تربيت بدني بايد حداقل 165 سانتي متر و خانم ها 158 سانتي متر باشد (قهرمانان تيم ملي از شرط ياد شده مستثني هستند) و حداقل ديد چشم آنها بايد باشد. گفتني است که اين رشته بصورت نيمه متمرکز دانشجو مي گيرد. يعني در يک آزمون عملي مهارت، آمادگي و توانايي جسمي دانشجويان سنجيده مي شود.


    موقعيت شغلي در ايران:


    فارغ التحصيل تربيت بدني مي تواند به عنوان مربي و مسوول ورزش در وزارتخانه ها و بعضي از وزارتخانه ها که بخش تربيت بدني دارند، فعاليت کند. همچنين مي تواند در ساخت وسايل و البسه ورزشي مشاور يک طراح باشد. چون نظرات يک کارشناس ورزشي نقش موثري در بهبود وسايل ورزشي دارد. در کل فارغ التحصيل اين رشته اگر فرد فعالي باشد، هيچ وقت بيکار نمي ماند چون مي تواند به عنوان مربي در باشگاههاي ورزشي آزاد فعاليت کند و يا به عنوان مربي، کارشناس يا مربي بدنسازي جذب سازمان تربيت بدني شود.


    درس هاي اين رشته در طول تحصيل:



    دروس پايه:



    آناتومي انساني، فيزيولوژي انساني، شيمي عمومي، فيزيک عمومي، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمکهاي اوليه، زيست شناسي.


    دروس اصلي:



    اصول فلسفه آموزش و پرورش، مباني برنامه ريزي آموزش متوسطه، روانشناسي کودکي و نوجواني، روانشناسي تربيتي، اصول و فنون مشاوره و راهنمايي، سنجش و اندازه گيري، توليد و کاربرد مواد آموزشي، روشها و فنون تدريس، مديريت آموزشي.

    دروس تخصصي:


    اصول و مباني تربيت بدني، تاريخ تربيت بدني، تغذيه و ورزش، آسيب شناسي ورزشي، رشد و تکامل حرکتي، فيزيولوژي ورزشي، يادگيري حرکتي، سنجش و اندازه گيري در تربيت بدني، بهداشت و ورزش، تربيت بدني در مدارس، مديريت سازمانهاي ورزشي ، مديريت و طرز اجراي مسابقات، زبان اختصاصي، حرکت شناسي ورزشي، حرکات اصلاحي، تربيت بدني و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشي، مباني رواني و اجتماعي، تربيت بدني، آمادگي جسماني، فوتبال، دو و ميداني ، ژيمناستيک، شنا، واليبال، بسکتبال، هندبال، تنيس روي ميز، کشتي، بدمينتون.


    مدت دوره آموزش ، محل آن و هزينه هاي احتمالي




    در صورت حق التدريس بودن ، حين خدمت دوره آموزش عملي و نظري خواهند داشت و براي اين افراد هزينه هاي در بر ندارد. افرادي كه در رشته تربيت بدني در مراكز تربيت معلم پذيرفته مي شوند به مدت دو سال ‌آموزش مي بينند. محل تحصيل آنها منحصراً تهران خواهند بود. مدت دوره آموزش براي دريافت مدارك ليسانس چهار سال مي باشد. محل آن دانشكده هاي تربيت بدني مي باشد. در اين مدت دانشجو مي تواند در برابر سپردن تعهد به پازپرداخت وامهاي تحصيلي، ماهيانه مبلغي را به عنوان كمك هزينه تحصيلي دريافت كند.


    شرايط محيط كار ، محل احتمالي استخدام و وسايل كار


    محيط كار بايد داراي زمين ورزش و سالن ورزش باشد و از نظر نور و هوا و حجم سالن مناسب باشد . محل احتمالي استخدام آموزش و پرورش ، اداره تربيت بدني ، تربيت معلم ، و باشگاههاي ورزشي كشور مي باشد . وسايل ورزشي از جمله توپهاي واليبال ، بستكبال ، هندبال ، فوتبال ، تنيس روي ميز، و ميز تنيس، بدمينتون ، طناب ، تشك براي حركات ژيمناستيك و ساير وسايل ورزشي است.

    حقوق و مزايا و شرايط ارتقاي شغل


    حقوق و مزايا و نيز شرايط ارتقاي شغل براساس قوانين اداره امور استخدامي كشور است.

    روابط انساني حاكم بر محيط كار


    از آنجا كه مربيان تربيت بدني با روان و جسم دانش آموزان سر و كار دارند، محيط كار پر از صفا و صميميت است. چه با دانش آموزان چه با همكاران رابطه دوستانه و صميمانه بايد باشد.


    " نقش استثنايي مربيان ورزش "


    مربيان ورزش در شرايط ويژه اي كار مي كنند مشكلات بسيار ي دارند اما از يك سري مسائل خاص لذت مي برند كه در كلاس هاي تربيت بدني معمولي وجود ندارد .

    آنان متحمل فشارهاي فراواني مي ش وند ولي تجربياتي تا اندازه اي غير عادي ، آنها را خشنود مي كند . مربيان ورزش در شرايطي آموزش مي دهند كه اغلب مردم عادي از طبقات و جنس هاي مختلف كنار هم قرار مي گيرند ،بعلاوه آنها بايد گروهي از جوانان را دريك تيم در كنار هم قرار دهند و آنها را طوري تربيت كنند كه بتوانند در حضور تماشاچيان يا تيمي از محله ديگر مسابقه دهند . كار مربيان ورزش در خلال هر مسابق ه اي به وسيله اذهان عمومي ارزشيابي مي گردد .

    چيزها ي بسيار عجيبي درباره زندگي يك مربي ورزش وجود دارد . زندگي او مملو از روابطي معنادار با ورزشكاران است ، روابطي كه از تجربه ها و ماجراهاي مشترك آن نشات گرفته ، خاطرات شيريني كه تمامي افكار يك مربي ورزش را به خود مشغول مي دارد و به سادگي قابل كنار گذاشتن نيستند . لذت آموزش ورزش در يك محيط فعال ، موجب خشنودي مربيان ورزش مي باشد . وفاداري و همدرد ي موجود در " رويدادهاي بزرگ ورزشي " لذت ناشي در هنگام اختتام مسابقات، جشنواره ها ي ورزشي، همايش ها و ديگر رويدادها ي ورزشي به سادگي قابل چشم پوشي نبوده و نخواهد بود . مهمتر از همه اينها، براي يك مربي هيچ چيز لذت بخش تر از اين نيست كه شاگرد خود را در قالب ي ك پزشك خوب، يك بازرگان موفق، يك معلم بزرگ يا شخصي ببيند .

    اگر مربي احساس كند كه مقداري از موفقيت شاگردش مرهون آموزش و مربيگري او بوده، اين خوشحالي و لذت دو چندان خواهد بود. بالاخره خشنودي و رضايت خاطري كه از كار سخت روزانه ، كاري كه انسان بدان عشق مي ورز د ويك فرد مي تواند تمامي وجود خودرا در راه آن ايثاركند، به دست مي آيد، به سادگي قابل فراموش نيست . مربيان ورزش اغلب در زير نور خيره كننده نورافكن هاي جامعه عمل مي كنند . طرفداران ، والدين محصلين ، دانشجويان ، نمايندگان خبرگزاري ها و مطبوعات گوناگون هر حر كت، مربيان را مورد رسيدگي و موشكافي دقيق قرار مي دهند . تابلوها ي ثبت امتيازات بازي و صفحات ورزشي، بردها و باخت هاي تيم را به عنوان پيروزي ها و شكست ها ي مربي منتشر مي كنند . هر اشتباهي كه از ورزشكار سربزند به حساب مربي گذاشته مي شود . دوستان يك پيروزي يا شكست را بيش از آن چيزي كه هست بزرگ مي كنند . استخدام كنندگان و مديران اغلب تحت تاثير نگرش هاي عمومي نسبت به مربي، از خود واكنش نشان مي دهند . شايد كار يك مربي ورزش بيشتر از هر عضو ديگر يك موسسه آموزشي در معرض ديد قرار دارد . اين موضوع در جاهايي ك ه سطح ورزش خيلي بالا است كاملا صدق مي كند، از اين رو، ممكن است ميزان توجه عمومي به مربي ورزشي در يك موسسه آموزشي نسبت به موسسه ديگر فرق كند . براي بعضي از مربيان، از جمله بعضي از موفق ترين آنها، بردن مي تواند به صورت امري آزاردهنده درآيد و مربيگري مساله اي غير قابل تحمل . مربي ممكن است در خلال باختن و از دست دادن يك مسابقه به صورت شخصي در آيد كه از خودش ، بازيكنانش ، اعضاي خانواده اش ، همكارانش و ديگران انتقاد كند چرا كه فشارها و مسئوليت هاي نهفته در حرفه مربيگري بسيار زياد است . اكثر مربيان دچار بي خوابي و سوء تغذيه شده و به افرادي زود رنج مبدل مي گردند . مربيان ورزش احساس مي كنند كه آنها را فقط با معيار برد و باخت مورد ارزيابي قرار مي دهند و در نتيجه اين طرز تفكر و قضاوت را به خود القاء مي نمايند . به خاطر تنش ها و فشارهاي حاصل از مربيگري ، افرا د بسيار كمي هستند كه مي توانند حرفه مربيگري را براي مدت طولاني در سطوح بالاي ورزشي ، ادامه دهند.



    " ويژگي هاي مربيان بزرگ "



    مربيگري مانند جاذبه است؛ شما مي دانيد كه آنجا ست، مي دانيد وجود دارد، اما چگونه تعريفش مي كنيد ؟ دكتر جمي ويليامز . مربيان مي بايست ويژگي هايي را كه مي كوشند به تيم شان ت زريق كنند، در اختيار داشته باشد . براي نمونه اگر شما از اعضاي تيم مي خواهيد كه متكي به نفس، خوددار و منظم باشند در وهله نخست مي بايد همه اين ويژگي ها را خود دارا باشند .يكي از نيرومندترين ابزارهايي كه شما مي توانيد از آن بهره بگيريد، داشتن الگوست . شما بسان يك نمونه تاثير گذار براي بازيكنان خود هستيد و هر آنچه انجام دهيد، ديده خواهد شد . ونس لمبوردي مي گويد :" رهبران ساخته مي شوند، به دنيا نمي آيند . آنها دقيقاً مانند هر چي زي كه در اين كشور با سخت كوشي پديد مي آيد، ساخته . مي شوند ." دولنيگ ، 1970 مربيان بزرگ اغلب در ميدان مسابقه، پ ژوهشگر و باهوش هستند . آنها مانند همه پ ژوهشگران بزرگ ادعاي همه فن حريف بودن نمي نمايند . آنها حس مي كنند هميشه چيزي براي يادگيري هست و راغبند كه اشتباهات را بپذيرند . مربيان برجسته برپايه واقعيات تصميم مي گيرند و براي انجام تكاليف پيچيده، احساس و شفافيت مشترك را به كمك مي طلبند . حتي هنگامي كه فشار بيش از اندازه است ، آنان بايد راهكار مناسب را براي موقعيت مناسب برگزينند. اين مربيان داراي افكاري سازمان يافته اند، به جزئيات دقت مي كنند و به خاطر آمادگي كلي شان به ندرت غافلگير مي شوند .دانش گسترده به ايشان اين اجازه را مي دهد كه آموزنده و محركي بزرگ باشند. از اين گذشته آنها به اندازه كافي باهوشند كه بدانند بارها ناچار خواهند بود به خاطر شرايط ناپايدارآنچه را كه با دقت برنامه ريزي كرده اند، تغيير دهند .پس انعطاف پذيري و داشتن ذهني باز، اهميتي سرنوشت ساز در مربيگري دارد .مربيان موفق نه تنها عميقاً خود جوش و ذاتاً پرشور هستند، بلكه همين اشتياق را در روابطشان پرورش مي دهند . چارلز شواب مي گويد :" من توانايي خود براي ايجاد اشتياق ميان افراد را بزرگترين موهبتي مي دانم كه دارم بهترين راه ارتقاي چيزهايي كه در انسان . وجود دارد، قدرداني و تشويق است .. (كارنيج ، 1964)

    اين مربيان داراي ان رژي فراوان بوده، هيجاني براي انجام وظيفه پديد مي آورند وبراي اعمال مثبت، نقش شتاب دهنده را بازي مي كنند . يك مربي بايد محركي خوب و داراي نيرويي مشوق در گفتار خود باشند تا به ورزشكاران القا كنند كه تنها در صورت سخت كوشي دستمزد خود را خواهند گرفت و اينكه انجام عالي هركار، امري ارزشمند است .مربي نمي توان د فرض كند كه منشاء انگيزش را مي شناسد . حتي بازيكناني كه پيوسته تحريك مي شوند مي توانند از ناحيه اي غير از ورزش و مربي برانگيخته شوند . آنها هم بايد در جايگاه مردم عادي وهم در موقعيت بازيكن تشويق شوند. از مشخصات مربيان بزرگ، اعتماد به نفس، جسارت و احترام متقابل است . آنها به صورت حساب شده اي خطر پذيرند ، نوآورند وبه تصميم خود اطمينان كامل دارند . ايشان درك كرده اند كه ترسو بودن، آنها را به سر منزل مقصود نخواهد رسانيد . اين اعتماد به نفس و جسارت معمولا به اعضاي تيم منتقل خواهد شد . شيوه تلاش تيمي بعنوان يك كل، اغلب جلوه گاه كيفيت و تاثير يك مربي بزرگ است .اعتماد به نفس يك مربي مي تواند به اعضاي تيم تواني مضاعف جهت انجام امور خارق العاده دهد .همچنين مربي بايد به بازيكنان احترام بگذارد . اگر ورزشكاران احترام واقعي ببينند، مربي خود را محترم خواهند شمرد .صداقت مهم است زيرا بازيكنان اگر سخني غلط انداز و به ظاهر معقول را ساختگي تشخيص دهند، آن را نشنيده خواهند گرفت . مربي براي كشف استعدادهاي هر بازيكن و ايجاد تجربه مثبت تيمي، بايد شخصيت بازيكنان وديناميك تعامل گروهي را درك كند . گام اساسي آنست كه اعضا را آنقدرخوب شناخت كه قادر بود نقاط قوت و ضعفشان را براي استفاده كامل و بهينه از توان بالقوه آنها در متن تيم، ارزيابي نمود . تقسيم كار نظامند يعني قراردادن بازيكن مناسب در جاي مناسب ، اهميتي حياتي در تيم دارد . براي نمونه گزينش شخص مناسب بعنوان كاپيتان بسيارمهم است . اين گزينش مستلزم شناخت مربي از توان تك تك بازيكنان است . مربي بزرگ در هنر برقراري ارتباط استاد است . او مي داند شديدا نيازمندآنست كه با كلمات بازي كند، مربيان بايد گوشي شنوا و ذهني باز داشته باشند . ارتباط متقابل، خوشرويي و داشتن سياست " درهاي باز " پ يوندهاي تيمي را نيرومندمي سازد. اين خوشرويي و داشتن سياست در ساختن محيطي قابل اعتماد و آزاد، سرنوشت ساز است . درخواست كمك واينكه بازيكنان آزادانه بتوانند بدون ترس از مجازات با يكديگر ارتباط داشته باشند، بايد تبديل به هنجار و ضابطه اي پذيرفته گردد . راه برق راري ارتباط و شيوه راهبري تيمي مي تواند نقشي بزرگ در ترغيب بازيكنان به سخت كوشي ايفا كند .



    آينده نگري درباره شغل با توجه به شرايط اجتماعي


    ورزش در هر زمان رشته مورد توجه و با اهميتي است و هرگز اهميت خود را از دست نمي دهد و به عنوان كار دائمي در هر زمان مطرح است. با بالا رفتن سطح بهداشت و رعايت سلامتي جسمي به مرور زمان سازمانهاي ورزشي گسترده تر مي شوند.



    " نتيجه گيري "


    مربيان بزرگ بسياري ظاهر مي شوند . به يك مفهوم، مربيگري قدرتمند توانمندانه مساله اي دروني است وبه مفهومي ديگر، وي ژگي هايي مشخص وجود دارند كه از ديد اكثريت، معرف رهبري كيفي اند. رهبري، فرآيند نفوذ براعضاي گروه در راستاي ايجادسخت كوشي و تعهددرآنان، براي دستيابي به اهداف تيمي است . مربيان هم مي توانند وظيفه محورباشند و هم شخص محور، اما مربيان ورزشي بيشتر به مقوله وظيفه محوري اتكا مي نمايند . در كل هدف، پيشرفت تيم جهت دستيابي و بهره گيري كامل از توان بالقوه است.

    مربي در كناربازيكنان بايداهداف دست يافتني وخواسته شده تيم را مشخص كند. اگر بازيكنان به رسالت واهداف تيم بي علاقه باشند، مربي توانمند مقوله اي دست نيافتني مي شود . مربيان مي بايست حسن تفاهمي قوي را كه متضمن اعتماد و اطمينان دو جانبه است، گسترش دهند . " مربي خوب به معني انگيزش افراد جهت اعتلابه والاترين سطوح وجودي شان از راه دادن فرصت به آنها است ، نه محدود ساختن ايشان) ." تزو) موراي ومن مي گويند : " يك مربي كاركشته، داراي بينش است، تمركزي قوي برپيامدهاو نتايج، راهكاري واقع گرايانه براي تحقق اين بينش و توانايي انتقال آن و تجديد سازمان با پشتيباني ديگران،از ويژگي هاي اوست ."

    وظيفه مربيان آموزش، راهنمايي و انگيزش بازيكنان در راستاي دستيابي به اهداف است . آنها توانايي شگرفي براي انتقال شور و هيجان خود به ديگران دارند و هميشه در كنار بازيكنان " در بازي " هستند . يك مربي برتيم فرمان نمي راند، بلكه هدايتش مي كند . او مسير را تدوين مي كند، جهت مي دهد و فضاي اجتماعي و روان شناسانه را توسعه مي بخشد . مربي خواه مربي يا بازيكني با سمت يك كاپيتان، مي بايست پار ه اي مسووليت هارابه گروه بدهد و جسا رت دادن استقلال به ديگران را داشته باشد. در غير اين صورت اعضا احساس خواهند كرد كه اعتمادي به آنان نيست كه بتوانند از پس خود برآيند، در نتيجه بي تفاوت خواهند شد .دراين ميان مي بايست تعادل حفظ شود و مربي پاره اي مسووليت ها را بر عهده اعضاي گروه بگذارد .

    ضرورت آشنایی مربیان بااصول تمرینات بدنی


    ضرورت آشنایی مربیان بااصول تمرینات بدنی برکسی پوشیده نیست .علیرقم تعدد رشته های ورزشی بدن انسان درحین فعالیت ازقانونمندی واحدی پیروی می کندواین، امرمشترکی برای همه رشته های ورزشی محسوب میشود. چنانچه مربیان ورزش اصول وکلیدهای اصلی تمرینات ورزشی رابشناسند با تجزیه وتحلیل ورزش مورد نظر می توانند تمرینات خود را به اصول علمی طراحی و پایه گذاری نمایند.

    مربی یعنی پرورش یافته و در اصطلاح تربیت کننده است . مربی ضمن آموزش مهارتهای جسمانی وتقویت قوای بدنی افراد، آنان را درجهت رشد به شکوفا ئی استعدادهای فردی ودر نهایت برقراری یک زندگی بهتر آماده می نمایند. مربی باید دارای خصوصیات وویژگیهای شاخصی باشد مثل ایمان وپایبندی به تقوی انسان دوستی. آگاهی لازم درمسا ئل تربیتی ودانستن اطلاعات علمی لازم درورزش ورشته تخصصی کار نمود. برخورداری از سلامت جسم وروان . انگیزه وعلاقه به کار. برخورداری از هوشمندی وخلاقیت . وقارومتانت وشکیبایی. نظم ووقت شناسی. توانایی رهبری ومدیریت.توانایی کلام وشیوایی بیان.ازخود گذشتگی. شجاعت.خوش خلقی و توانایی سازماندهی وبرنامه -ریزی .عوامل موثری که یک مربی آگاه وبرجسته درآموزش به کار می گیرد.

    1- تعیین جلسات تمرین ومکانهای تمرین که روزانه یا هفتگی ویاحتی بطور ماهانه برنامه ریزی میشود.

    2- تعیین محتوی وزمان بندی هر جلسه تمرین.

    3- تعیین عامل وراثت (ژنتیک )

    4- تعیین عامل تغذیه وتعیین نوع تمرین.

    اصول علمی برنامه های تمرینی برای فردی که ورزش راشروع می کند ازگرم کردن شروع می کنیم بعد شدت تمرین – اضافه بار( که کم کم over lod به شخصی که مثلا کاربا وزنه را شروع می کند میدهیم.) مدت وتکرار تمرین.قدرت ودرآخرورزش ریکاوری یابرگشت به حالت اولیه یاسردکردن بدن.

    تاثیر تمرینات بدنی ومیزان آمادگی جسمانی برتعداد ضربان قلب شخص چه درزمان استراحت وچه درحین فعالیت کاهش یابد واین کاهش دراثر افزایش جسم ضربه ای واکسیژن مصرفی هرضربان قلب می باشد.

    آمادگی جسمانی یا fitness اصطلاحی عمومی است برای تعریف تغییرات پیچیده ای که دربدن ایجاد میشود. بسیاری از مردم آمادگی جسمانی راحفظ شکل ظاهری بدن می دانند .عده ای هم قدرت جسمانی را پایه واساس آمادگی جسمانی می – دانندوگروهی هم کیفیت وکارائی بدن رابرای انجام کارهای سخت وشدیدآمادگی جسمانی می دانند اما
    فیزیولوژیست تربیت بدنی دکتر هربرت دوریس آمادگی جسمانی رابه 9 جزء تقسیم می کند.

    که عبارتند از:

    1- قدرت stren ght

    2- استقامت endurance

    3- سرعت speed

    4- توان power

    5- انعطاف پذیری flexi bility

    6- هماهنگی coor dination

    7- چانکی Agility

    8- تعادل Balance

    9 – کنترل بدن Body control


    منابع و ماخذ :



    - شاملو ، سعيد، بهداشت رواني ، تهران : رشد، 1383

    - روانشناسي جامعه،شماره 25 ،مرداد- شهريور 1384
     

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.