1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

هواپیمای جنگنده میگ 25 - MiG-25 Foxbat

شروع موضوع توسط behnamSafir26 در ‏26 ژوئیه 2012 در انجمن هوا و فضا

  1. behnamSafir26

    behnamSafir26 BehNam کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏22 ژوئیه 2012
    ارسال ها:
    1,016
    تشکر شده:
    245
    جنسیت:
    مرد
    هواپیمای جنگنده میگ 25 - MiG-25 Foxbat

    پیشینه



    هنگامی كه نیروی هوایی ایالات متحده اقدام به طراحی و ساخت بمب افكن سنگین و دوربرد

    B-70 نمود، این بمب‏افكن مافوق‏صوت كه جهت بمباران هسته‏ای اتحاد شوروی ساخته شده بود، قادر بود به راحتی و با سرعت 3 ماخ (به صورت مداوم) و در ارتفاع 70000 فوتی (حدود 21 تا 22 كیلومتری سطح زمین) پرواز نماید. به همین منظور، اتحاد شوروی دست به طراحی جنگنده‏ای شكاری - رهگیر زد كه قادر به پرواز با سرعت بسیار زیاد و ارتفاع خیلی بالا بود. هرچند پروژة ساخت بمب‏افكن بی70 سرانجام در آمریكا كنار گذاشته شد، ولی برنامة ساخت جنگندهء شکاری - رهگیر MiG-25 Foxbat در شوروی ادامه یافت و سرانجام منجر به ساخت سریعترین و بلندپروازترین جنگندهء جهان گردید.


    میگ25 روسی در حال شلیک همزمان دو موشک دوربرد هوا به هوای R-40

    میگ25 فقط برای نبرد دور هوایی در ارتفاع بسیار بالا طراحی شده بود و در ارتفاع پائین به طرز وحشتناكی ناموفق و شكننده بود. اگرچه ماموریت شناسایی و پدافند هوایی در طراحی مدل‏های میگ25 مد نظر بوده است، ولی برد پروازی این جنگنده، به دلیل بهره‏گیری از موتورهای غول‏پیكر و پرمصرف توربوجت، همواره محدود مانده است. به همین دلیل، بعدها شركت میگویان گیرویچ دست به ساخت نمونة اصلاح شدة میگ25 زد كه میگ31 نامیده می‏شود. میگ-31 جنگنده‎ای است با قابلیتهای اصلاح شده در جهت شركت در تمام عملیاتهایی كه جنگنده‏های شكاری در آن شركت می‏كنند: هم ارتفاع پائین و هم ارتفاع خیلی بالا. همچنین میگ25 نمی‏تواند بیش از 2 دقیقه با سرعت بیش از 3 ماخ و در ارتفاع بسیار بالا پرواز نماید، زیرا در غیر این صورت، موتورهایش دچار واماندگی (Stall) شده و هواپیما از کنترل خلبان خارج می‎شود، ضمن اینكه پس از چنین پروازی، یا باید موتورها تعمیر اساسی شوند یا با موتور نو تعویض گردند. این نقیصه بنا به ادعای شرکت میگ، در مدل میگ31 برطرف شده است؛ نکته جالب دیگر این است که خلبانان میگ25 و میگ31 لباسی مشابه لباس فضانوردان می‏پوشند.

    میگ25 تحمل فشار g بیش از 4.5 برابر را نداشت و در صورت قرار گرفتن در موقعیت داگ‏فایت كه مستلزم انجام مانورهای سنگین بود، نمی‏توانست مانند شکاری‏های نسل قبل خود نظیر میگ-19 یا میگ-21 با دشمن درگیر شود؛ انجام مانورهای سنگین باعث خسارت و نهایتن متلاشی شدن جنگنده می‏شود و اگر بدنه‏اش نیز متلاشی نشود، جنگ‏افزارهای نصب شده بر زیر بالها – نظیر موشكهای هوا به هوا – كنده می‏شوند. برای مثال كافی است بدانید جنگندة «اف4 فانتوم» تا فشار 7 برابر g و شكاری رهگیر «اف14 تامکت» تا فشار 9 برابر g را تحمل می‏كنند؛ بنابراین میگ25 در ارتفاع و سرعت پائین، به راحتی شكار جنگنده‏‎های معمولی نظیر F-5 و F-4 می‏شود.

    میگهای 25 عراقی در زمان جنگ با ایران نیز بارها در نبردهای هوایی، شكار جنگنده‏های ایرانی شدند. برای نمونه در یكی از عملیاتها یك هواپیمای اف-5 متعلق به پایگاه دوم شكاری تبریز در یک داگ‏فایت به راحتی و با آتش مسلسل، میگ 25 عراقی را در حومهء تبریز هدف قرار داد و ساقط کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد كه میگهای25 عراقی، بارها هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را كه از طریق مرز تركیه عازم خارج از كشور بودند مورد تحدید قرار داده بودند و در یك مورد نیز هواپیمای حامل وزیر خارجة الجزایر را كه از دیدار با مقامات ایرانی به كشورش بازمی‏گشت هدف قرار دادند و باعث كشته شدن تمامی سرنشینان آن شدند. همچنین یکی از دلائلی که باعث شد شاه فقید ایران، اقدام به خرید اف-14 بکند، پرواز گاه و بی‏گاه میگهای25 اتحاد شوروی و انجام عملیات جاسوسی و عکسبرداری آنان در فضای ایران بود.
    دوربین عکاسی پرقدرت نصب شده در MiG-25RB
    اولین نمایش عمومی
    وابستة هوایی ناتو به سال 1967 و به هنگام مراسم روز نیروی هوایی در پایگاه Domodedovo در نزدیكی مسكو، مبهوت یك جتگندة دو موتوره كه میان دو جت میگ21 پارك شده بود گشت. هیچ كدام از افسران باتجربه‏ای كه در آنجا حضور داشتند چنین جنگندة بزرگی را تا آن موقع ندیده بودند، جنگنده‏ای با ابعاد عظیمی چون دو سر بال 45 فوت (14 متر)، طول 78 فوت (24 متر) و ارتفاع 20 فوت (6 متر) نمی‏توانست از دیدگان پنهان بماند. غروب همان روز، افسران عالیرتبة ناتو، اطلاعات محرمانه را گزارش نمودند. آنها هنوز نمی‏دانستند كه شوروی چه نوع هواپیمایی تولید كرده است. آنها این هواپیما را میگ23 با نام مستعار Foxbat نامیدند. ولی به سختی می‏شد باور كرد كه این میگ23 جدید، از خانوادة معروف میگ21 باشد.

    در سالهای بعد، فاكس‏بت بر روی تمام اروپا و آمریكا پرواز كرد بدون آنكه كسی چیزی بداند؛ اما مورد شگفت‏آور دیگر در مورد این جنگنده، استفاده از یك نوع موشك اصلاح شده (یا موشك كروز) به جای موتورهای این هواپیما بود. در یكی از روزهای سال 1972 (برابر 1349 خورشیدی) دو فروند فاكس‏بت كه خلبانان روسی هدایت آنها را بر عهده داشتند از پایگاهی در مصر به پرواز درآمدند و با سرعت 2.5 ماخ بر فراز منطقهء شرم‏الشیخ (آن زمان در كنترل اسرائیل بود) پرواز كردند. نیروی هوایی اسرئیل با جنگنده‏های F-4E سعی كرد با آنها درگیر شود، اما تصویری كه از دو فروند فاكس‏بت بر روی رادار زمینی اسرائیل نقش بسته بود، بدون درنگ از صفحه ناپدید شدند.

    فرماندهان ناتو به زودی متوجه شدند این پرنده، میگ23 نیست. در سپتامبر 1976 (شهریور 1353) آنها به طور اتفاقی به این جنگنده دست پیدا كردند و به نكات آن از نزدیك پی بردند. ویكتور بلنكو ، خلبان ناراضی روس، با جنگنده‏اش به درون دفاع هوایی ژاپن نفوذ كرد، در حالی كه تنها برای 60 ثانیه پرواز دیگر، سوخت داشت. وی ادعا كرد شكاری‏های روس در تعقیبش هستند. مهندسین ناتو جهت جداسازی قطعات میگ25 (اطلاع از جزئیات فنی) به سمت آن هجوم آوردند اما بسیار متعجب گشتند: قطعات این جنگنده با دست جوشكاری شده بودند؛ به جای استیل از نیكل استفاده شده بود. بهترین متخصصین ناتو نتوانستند بدانند در جستجوی چه هستند؛ چرا آنها نتوانستند به جزئیات درون آن دست یابند؟ زیرا در آن هنگام مسئولین خشمگین مسكو، خواستار بازگرداندن هواپیمایشان بودند. قطعات میگ25 به صورت جداشده، در بسته‏بندی به وسیلة هواپیمای باری به مسكو بازگردانده شد. (برخی بر این عقیده بودند كه مهندسین شوروی، به عمد بلنكو را به پناهندگی در غرب وادار ساختند تا بدین وسیله، با تكنولوژی برتر خود، غرب را بترسانند.)

    میگ25 ویكتور بلنكو، توسط هواپیمای باربری C-5 آمریكایی در فرودگاه مسكو، تحویل مقامات روس می‏شود (1976)
    میگ25 یک جنگندهء شناسایی و جاسوسی تا رهگیری موفق
    به دنبال تصمیم کنگرهء ایالات متحده به تاریخ 31 جولای 1960 جهت تامین بودجه به منظور طراحی و ساخت بمب افکن مافوق صوت
    XB-70 Valkyrie، مقامات بلندپایه اتحاد شوروی دریافتند که فاقد یک رهگیر توانمند جهت حمله به هدفی که دارای سرعتی در حدود 3 ماخ و ارتفاع پروازی در حدود 80 هزار فوت می‏باشد، هستند. میگ-25 در پاسخ به چنین تهدیدی طراحی شد و اولین هواپیمای پیش نمونه به نام Ye-266، نخستین پروازش را به تاریخ آوریل 1965 به انجام رساند. تولید انبوه میگ25 که با کد Foxbat-A شناخته می شد، به سال 1969 آغاز گشت و میگ25 در نهایت به سال 1973 به طور رسمی وارد خدمت گردید.

    MiG-25R
    بعدها آشکار شد که میگ25 با وزنی در حدود 40 تن، یک هواپیمای بسیار عالی جهت ماموریتهای شناسایی به شمار می‏رود و گونهء شناسایی- جاسوسی این هواپیما بر اساس نمونهء دوسرنشینهء جنگندهء میگ25 طراحی و ساخته شد. در مجموع، بیش از 200 نمونه از میگهای25 شناسایی، در گونه‏های مختلف، بین سالهای 1969 تا 1977 ساخته شدند که عمده‏ترین کاربر میگهای25، رژیم بعث عراق بود.
    MiG-25RU (نوع دو سرنشینهء MiG-25R)
    Foxbat-B
    جنگندهء MiG-25RB یک جت دومنظورهء شناسایی و بمب افکن مافوق صوت ارتفاع بالا محسوب می‏شد و از روی این مدل بود که گونهء MiG-25RBS طراحی و ساخته شد که به دو مدل MiG-25RBSh و MiG-25RBV تقسیم گردید. این گونه‏های مشتق شده بر اساس میگ25 اولیه، به نام Foxbat-B شناخته می‏گشتند و در آنها سامانهء SLAR که شامل یک دوربین پرقدرت عکاسی عمودی و چهار دوربین مورب بود، اضافه می‏گردید.
    MiG-25RBT
    Foxbat-D
    اولین گونهء شناسایی با رادار میگ25 به نام MiG-25RBK معرفی گردید و در کنار آن، گونهء ویژهء شنود و ضبط اصوات رادیویی موسوم به ELINT به نام MiG-25RBF نیز عرضه شد؛ این گونه‏های میگ25 به طور عام به نام Foxbat-D شناخته می‏شدند.
    MiG-25RBF
    در دههء 1970، چهار فروند Foxbat-B به همراه خلبانان و تکنسین‏های فنی روس، به دو کشور دوست و برادر شوروی یعنی الجزائر و ویتنام واگذار شدند؛ اما اولین صادرات رسمی میگ25 به سال 1982 اتفاق افتاد و در جریان آن، تعداد 8 فروند Foxbat-B به هند فروخته شدند. میگهای25 هندی، توسط اسکادران 106 ام مستقر در پایگاه هوایی «اوتار پرادش» (Uttar Pradesh) عملیاتی گشتند و اغلب هدف ماموریتشان، شناسایی و جاسوسی بر فراز کشور پاکستان بود؛ ضمن اینکه جنگنده‏های Foxbat-B به کشورهای عراق، سوریه و لیبی نیز فروخته شدند.
    MiG-25PD متعلق به نیروی هوایی لیبی
    میگ25: بازنده‏ای بزرگ در نبردهای هوایی
    جنگنده‏های MiG-25B با خلبانان و تکنیسین‏های فنی روس، از اواخر سال 1975 توسط سوریه عملیاتی شدند. به تاریخ 13 فوریه 1981، دو فروند جنگندهء شناسایی اسرائیلی RF-4E که در ارتفاع بالایی بر فراز لبنان عملیات شناسایی انجام می‏دادند، خلبانان میگهای25 سوری را به طمع انداختند تا با آنها درگیر شوند؛ اما در حالی که دو میگ25 سوری در حال صعود ارتفاع و نزدیک شدن به دو RF-4E اسرائیلی بودند، خلبانان اسرائیلی به واسطهء سیستم‏های گیرندهء پیشرفتهء موجود در هواپیمایشان، از حضور میگها آگاه گشته و به وسیلهء رهاسازی فریبنده‏های Chaff و ایجاد اغتشاش به وسیله غلافهای ضدالکترونیک ECM، رادار میگهای25 را از کار انداختند، با این اوضاع، بازهم خلبانان سوری سعی كردند تا جنگنده‏های اسرائیلی را هدف قرار دهند، اما غافل از اینكه گرفتار دام پیش‏بینی شدهء شكاری‏های اسرائیلی گشته‎اند، زیرا دو جنگندهء شكاری F-15A اسرائیلی با كمك راهنمایی‏های رادار زمینی و همچنین گشت هوایی رادار پرندهء
    E-2C با دو موشك AIM-7F Sparrow میگهای25 سوریه را هدف قرار دادند. یك فروند از میگهای25 سوری، در آسمان هدف قرار گرفت و متلاشی شد اما دیگری آسیب دید ولی توانست از مهلكه فرار كند اما بر طبق گزارش منابع اسرائیلی‌، این واقعه كه به تاریخ 29 جولای 1981 روی داده است باعث سرنگونی هر دو میگ25 گشته است. همچنین به تاریخ 31 آگوست 1983، یك میگ-25 سوری دیگر نیز هدف سامانهء ضدهوایی بهینه‏سازی شدهء Hawk اسرائیلی هدف قرار می‏گیرد؛ این خبر نیز توسط خلبان شكاری F-15A اسرائیلی حاضر در منطقه تایید می‏گردد.

    جنگندهء F-15A اسرائیلی با شش پیروزی در ساقط کردن میگهای سوری، از جمله دو فروند میگ25
    MiG-25RU
    میگهای25 شوروی از اواخر دههء 1970، پروازهای شناسایی خود را در ارتفاع 65 هزار فوتی و با سرعت 2.5 ماخ بر فراز دریای مازندران آ‎غاز كردند تا بتوانند از پایگاه شكاری خاتمی در نزدیكی اصفهان كه به تازگی به عنوان محل استقرار جنگنده‏های بسیار پیشرفتهء اف14 تامكت ایرانی درنظر گرفته شده بودند، عكاسی كرده و كسب اطلاعات نمایند. با این حال، این عملیات روسها به یكباره متوقف گردید، زیرا تامكتهای ایران به واسطهء موشكهای فونیكس ساخت هیوز، به راحتی قادر به حمله و ساقط كردن میگهای25 روسی بودند.
    برای خواندن مطلبی در مورد پروازهای جاسوسی شوروی بر فراز خاك ایران، كلیك كنید.
    در طول جنگ ویرانگر 8 سالهء ایران و عراق، میگهای25 شناسایی عراق، پروازهای شناسایی متعددی را بر فراز ایران به انجام رساندند. لیبی نیز از میگهای25 شناسایی خود بر فراز كشور چاد و تونس استفاده می‏كرد؛ این هواپیماها از فرودگاه «اوكبا بن نافی» (Okba Ben Nafi) كه توسط ایالات متحده به طور رسمی به نام پایگاه هوایی ویلوس (Wheelus) شناخته می‎شد، انجام می‎پذیرفتند.
    جنگنده هایMiG-25RB عراقی، راهی به جز مخفی شدن در زیر خاك نیافتند!
    وضعیت مبهم و افسانه‏ای میگ-25 فاكس‏بت، با پرواز یك خلبان میگ25 روسی به نام ویكتور بلنكو با هواپیمایش كه از نوع Foxbat-A بود، آشكار گردید. این خلبان روس، با یك فروند MiG-25P به فرودگاهی در جزیرهء هوكایدو ژاپن فرار كرد و به غرب پناهنده شد.

    برای خواندن مطلبی در مورد فرار این خلبان روس با هواپیمایش، كلیك كنید.
    کارشناسان آمریکایی در حال بررسی میگ25 پناهنده شده به ژاپن (1976)
    تعجب شدید مقامات آمریكایی از طراحی ابتدایی و سیستم‏های ضعیف میگ25 (به متن زیر توجه كنید!)
    My God! Look what this thing is made of! Why, the dumb bastards don't have transistors; they're still using vacuum tubes! These engines are monsters! Maybe the Soviets have a separate refinery for each plane! Jesus! See these rivet heads sticking out, and look at that welding! They did it by hand! Hell, the pilot can't see a thing unless it's practically in front of him! This contraption isn't an airplane; it's a rocket! Hey, see what they've done here! How clever! They were able to use aluminum! Why didn't we ever think of that? How ingenious! It's brilliant!
    بررسی‏های نزدیكی كه توسط كارشناسان آمریكایی بر روی میگ25 مذكور انجام گرفت، نشان‏دهندهء این بود كه اساس این هواپیما بر استانداردهای غربی بنا گشته است، موتورهای آن عطش فوق‏العاده‏ای برای مصرف سوخت دارند و هواپیما دارای آویونیكی بسیار ابتدایی و دور از انتظار است. اگرچه میگ25 به راحتی قادر بود به سرعت 3 ماخ دست یابد، اما به طور آشكاری در زمینهء انجام مانور در سرعتهای بالا بسیار ناتوان بود و موتورهای غول‏پیكر توربوجت R-15BD پس از چنین پرواز پرسرعتی، نیاز به تعمیر اساسی و یا تعویض پیدا می‏كردند.
    خروجی موتورهای غول پیکر توربوجت نصب شده در میگ25 در این تصویر به وضوح مشخص هستند
    هرچند كه در سال 1991، هند و پاكستان، توافق‏نامهء عدم تجاوز به حریم هوایی كشورهای یكدیگر را به امضاء رسانده بودند، اما همانند سایر توافقات بین‏المللی، هنگامی كه یكی از دو طرف درخواست لغو آن را نماید، طرف دیگر چه كاری از عهده‏اش بر می‏آید. به تاریخ می 1997، آشكار گردید كه یك فروند MiG-25RB نیروی هوایی هند، پروازی شناسایی بر فراز اسلام‏آباد و پاكستان انجام داده است. این هواپیما با سرعتی زیرصوت و در ارتفاع حدد 65 هزار فوتی وارد آسمان پاكستان گردید و توسط رادارهای پاكستان نیز شناسایی نشد. سپس با عبور از قسمت عمده‏‎ای از فضای پاكستان، اقدام به عكسبرداری از مناطق استراتژیك حومهء پایتخت نمود و بعد از آن نیز با آسودگی خاطر به پایگاهش در هند بازگشت. شاید با این اقدام هندی‏ها، دماغ پاكستانی به خاك مالیده شده باشد، زیرا خلبان هندی به هنگام بازگشت، تصمیم گرفت با روشن كردن پس‏سوز موتورهای قدرتمند میگ25 خود، با سرعتی فراتر از 2 ماخ پرواز نماید و باعث شكسته شدن دیوار صوتی در اسلام‏آباد و شنیده شدن صدایی بسیار سهمگین در این شهر شود. تعداد از جنگنده‏های اسکرمبل (آمادهء پرواز) F-16A پاكستان، مجهز به موشكهای سایدوایندر، جهت رهگیری، سریعن به هوا برخاستند، اما به هیچ وجه قادر نشدند به هواپیمایی كه با سرعت بیش از 2 ماخ و در ارتفاعی بالاتر از 65 هزار فوت در حال پرواز بود، نزدیك شوند.
    دوربین های عکاسی پرقدرت 70 م م با تونایی ثبت تصاویر پانوراما، نصب شده در قسمت زیرین بدنهء MiG-25RB
    در حالی كه میگهای25 روسیه از رده خارج می‏گشتند، تعداد 15 فروند از آنها هنوز در خدمت نیروی هوایی روسیه باقی ماندند كه همگی از نوع MiG-25BSh یا Foxbat-D بودند، كه به سامانهء عكاسی پرقدرت SLAR از نوع Shampol یا Ramrod مجهز بودند.
    پس از روسیه، نیروی هوایی هند نیز برآن گردید تا میگهای25 خود را از رده خارج سازد. امروزه تعداد قابل توجهی از میگهای25 در خدمت كشورهای عربی گوناگون نظیر الجزائر، سوریه و عراق قرار دارند؛ اگرچه در شرائطی بسیار نامطلوب، تعمیر و نگهداری می‎شوند و تهیهء قطعات یدكی برای آنها با دشواری‏های بسیاری انجام می‏پذیرد اما كسی از تعداد عملیاتی این هواپیماها آمار دقیقی در اختیار ندارد.
    در جریان جنگ دوم خلیج فارس، نیروی هوایی عراق بر آن شد تا تعدادی از هواپیماهای خود را مخفی نماید كه جنگنده‏های MiG-25R نیز از آن جمله بودند؛ این هواپیماها، زیر چندین تن شن و خاك مدفون گشتند. با آشكار شدن مكان مخفی شدهء این جنگنده‏ها، شماری از آنها در پایگاه هوایی التقدم در غرب بغداد از زیر خاك بیرون آورده شدند كه پایان بسیار غم‏انگیزی برای این هواپیماهای افسانه‏ای به شمار می‏رفت. البته با مساعدت نیروی هوایی ایالات متحده، شماری از این جنگندها، زندگی تازهء خود را در موزهء نیروی هوایی ایالات متحده آغاز كرده‏اند.
    جنگندهء MiG-25R عراقی به شمارهء شناسایی 25105 از زیر تلی از شن و خاک بیرون آورده شده است (2003)
    جنگندهء عراقی MiG-25R به شمارهء شناسایی 25105 در موزهء هوافضای نیروی هوایی ایالات متحده، حیات نوین خود را آغاز میکند (2004)
    مشخصات MiG-25

    1- نقش هواپیما : جنگنده ی شکاری رهگیر
    2- نام کشور سازنده : اتحاد جماهیر شوروی
    3- نام کمپانی سازنده : میکویان گورویچ
    4- سال ساخت : 1964 (ورود به خدمت:1970)
    5- حداکثر سرعت : 3.2 ماخ (در ارتفاع 13 کیلومتری) و 0.85 ماخ در سطح دریا (سریعترین جنگنده ی عملیاتی جهان تا به امروز)
    6- سقف پرواز : 20700 متر (با رسیدن به ارتفاع 37650 متری در زمان خودش رکورد جهانی ثبت کرده)
    7- وزن : 20 تن (خالی) و 36.72 تن (حداکثر هنگام برخواست)
    8- طول هواپیما : 23.82 متر
    9- فاصله ی دو نوک بال : 14.02 متر
    10- ارتفاع هواپیما : 6.10 متر
    11- برد هواپیما : 2575 کیلومتر (خالی)
    12- موتور : 2 دستگاه موتور توربو جت R-31 ساخت تومانسکی با پس سوز با کشش فوق العاده ی هرکدام 110 کیلونیوتن (کشش موتور ورسیدن به این سرعت باورنکردنی مدیون پس سوز بسیار قدرتمند موتور آر-31 است)
    13- نوع رادار : رادار فاکس فایر (نام ناتو) با برد موثر 100 (در حالی که هنوز از تکنولوژی لامپ خلا استفاده می کرد) و 3 رادار هشدار دهنده ی سایرنا
    14- خدمه : یک نفر
    15- نرخ اوج گیری : 12480 متر در دقیقه
    16- توضیحات :
    با دو جفت موشک حرارتی AA-7 ایکس/AA-8 افید و هدایت شونده ی AA-6 اکرید بارگیری می شود.دارای 22 مدل گوناگون و به 10 کشور صادر شده.
    بیشتر میگ 25 ها با ورود میگ 31 در شوروی بازنشسته شد.در صورتی که هم اکنون تعداد اندکی در سایر کشورها خدمت می کنند.آخرین فاکس بت از مجموع 1190 فروند در سال 1984 ساخته شد و تا سال 2004 همچنان 217 فروند در دیگر کشورها عملیاتی هستند.تنها شکار هوا به هوا فاکس بت در 17 ژانویه 1991 توسط عراق رقم خورد.MiG-25 در آن زمان یکی از پر افتخارترین(ثبت رکورد های بیشمار) و اسرارآمیز ترین ها (موتور و رادار قدرتمند) در جهان به حساب می آمد.
     

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.