1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

خودرو بازیابی زرهی WTZ-3

شروع موضوع توسط heelboy در ‏6 آگوست 2013 در انجمن جنگ افزار

  1. heelboy

    heelboy کاربر تایید شده کاربر پر تلاش ( طلایی)

    تاریخ عضویت:
    ‏29 ژانویه 2013
    ارسال ها:
    560
    تشکر شده:
    374
    جنسیت:
    مرد
    به نام خدا


    با سلام


    agallery.military.ir_albums_userpics_10206_222_0.jpeg

    خودرو بازیابی زرهی لهستانی Woz Zabiezpeczenia Technychnego) WTZ-3) در اواخر دهه هشتاد میلادی و به منظور پشتیبانی از تانک T-72 که تحت لیسانس در کشورلهستان تولید می گردید و در سال 1978 وارد خدمت شده بود ، توسعه داده شد. مدل پیشین WTZ-2 که بر مبنای تانک T-55 ساخته شده بود قادر به پشتیبانی از تانک های سنگین تر T-72 نبودند. نمونه اولیه این خودرو زرهی جدید از سال 1986 تا 1988 مورد آزمایش قرار گرفت و بلافاصله برای خدمت در ارتش لهستان پذیرفته شد. لازم به ذکر است که تولید این خودرو بازیابی زرهی در سال 1988 آغاز و در سال 1989 متوقف گردید و فقط بیست دستگاه WTZ-3 برای ارتش لهستان ساخته شده است.

    این خودرو بر اساس شاسی تانک T-72 ساخته شده و به جرثقیل ، وینچ و تیغه بولدوز (که دربخش جلویی خودرو قرار گرفته) تجهیز گردیده است. ماموریت اصلی این خودرو ، بازیابی و بازگرداندن تجهیزات نظامی آسیب دیده در میدان نبرد و همچنین خودروهای زرهی واژگون شده و غرق شده می باشد. این خودرو خدمات تعمیرو نگهداری در میدان نبرد یا با بکسل تانک های اصلی میدان نبرد به واحد نگهداری را فراهم میکند. همچنین قادر به انجام عملیات مهندسی زمین و حفر مواضع جنگی نیز می باشد.جرثقیل سقفی این خودروی بازیابی ، قادر به بارگذاری 15 تن بار تا ارتفاع 5.3 متر و 13.5 تن بار تا ارتفاع 8 متر می باشد. جرثقیل نصب شده بر خودروی WTZ-3 از قدرت کمتری نسبت به نمونه های تعبیه شده در خودروهای بازیابی زرهی(ARV) برخوردار است با این حال توانایی کافی برای بلند کردن برجک یا موتور تانک T-72 را دارد. اگر نیاز به تعمیر سیستم تعلیق باشد ، جرثقیل قسمت ابتدایی و عقب خودور زرهی را بلند می کند تا اجازه دسترسی به سیستم آسیب دیده را بدهد.

    WTZ-3 دارای وینچ مکانیکی با کابلی به طول 200 متر و ظرفیت کشش 31 تن می باشد که با کمک بلوک قرقره به میزان 61 تن قابل افزایش است. وینچ اصلی برای بازیابی ادوات و تجهیزات آسیب دیده ، گیر کرده ، غرق شده و واژگون شده مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین وینچی کمکی با ظرفیت کشش 200 کیلوگرم نیز برای این خودرو تعبیه شده است. خودرو بازیابی زرهی WTZ-3 ادوات و تجهیزات آسیب دیده ، معیوب یا رها شده و یا تانک های مشابه که از گیره های بکسل مستحکم یا غیر مستحکم استفاده می نمایند را به نزدیک ترین پناهگاه و مناطق معین شده واحدهای تعمیراتی منتقل می نماید. این خودرو زرهی ظرفیت بکسلی به میزان 50 تن را دارا می باشد.

    تیغه بولدوزر این خودرو برای برداشتن موانع و مهندسی زمین مانند آماده سازی موضع شلیک ، ایجاد خاکریز برای خندق ، سنگر و ...... مورد استفاده قرار میگیرد . علاوه بر این تیغه برای تثبیت خودرو در هنگام بلند کردن بار و وینچ کردن مورد استفاده قرار می گیرد. خودروی بازیابی زرهی WTZ-3 دارای تجهیزات داخلی جوش و برش می باشد که برای تعمیرات بدنه های آسیب دیده در میدان نبرد استفاده می شود.همچنین می تواند امکان سوخت گیری مجدد برای ادوات دیگر و یا تخیله سوخت از آنها را در میدان نبرد فراهم گرداند. این خودرو دارای پلتفرمی باری در عقب بدنه است که برای حمل بار و سیستم تولید و انتقال نیروی یدکی تانک T-72 مورد استفاده قرار میگیرد.این خودرو درای چهار خدمه می باشد و به سیستم حفاظتی ش.م.ر و همچنین سیستم اطفاء حریق خودکار مجهز گردیده است.این خودرو نظامی برای دفاع از خود در برابراهداف هوایی و زمینی به مسلسل 12.7 میلیمتری قرار گرفته بر سقف آن مجهز شده است. WTZ-3 نیروی مورد نیاز خود را از موتور توربو شارژدیزلی V-46-6 با قابلیت استفاده از سوخت های مختلف می گیرد که دارای توانایی تولید نیروی 780 اسب بخاری می باشد.

    مدل های مختلف
    خودروی زرهی بازیابی WTZ-3M بر اساس تانک PT-91 Twardy توسعه یافته است که مهم ترین تغیییر ایجاد شده توسط موتور قدرتمند مورد استفاده در PT-91 می باشد. تولید نسخه ارتقا یافته این خودروی بازیابی زرهی (AVR) در سال 1999 آغاز گردید. پیشرانه دیزلی S-12U این خودرو 850 اسب بخار قدرت دارد. از این نمونه ارتقا یافته تنها 9 دستگاه برای ارتش لهستان ساخته شد و تمامی 20 دستگاه WTZ-3 به این استاندارد بروزرسانی شدند. از جمله کشور های دارنده این خودرو هند است که هم اکنون 352 دستگاه از آن را در خدمت دارد و در سال 2012 ، تعداد 204 دستگاه دیگر نیز سفارش داده است که تا سال 2014 به خدمت گرفته خواهند شد.

    این تعداد به صورت داخلی و با پشتیبانی قطعات از سوی لهستان تولید میگردند. ارتش هند از این خودرو به منظور پشتیبانی از تانک های T-72 و T-90خود استفاده میکند. یکی دیگر از دارندگان این خودرو ارتش مالزی است که از نمونه ساخته شده بر پایه شاسی تانک PT-91M بهره میبرد. کویت نیز از جمله کشور هایی است که نمونه تولید تحت لیسانس این خودرو موسوم به M-84ABI را از یوگسلاوی خریداری کرده است. در مجموع 15 دستگاه از این خودرو ساخته شده و به کویت صادر شده است.

    مشخصات کلی
    سال ورود به خدمت : 1988
    خدمه : چهار نفر
    وزن : 42 تن
    طول : 8.3 متر
    عرض : 3.27 متر
    ارتفاع : 2.71 متر
    قابلیت بکسل : 50 تن
    ظرفیت جرثقیل : 15 تن
    ظرفیت کشش وینچ : 31 الی 62 تن (با نصب قرقره)
    کارایی تیغه بولدوزر : 100 متر مکعب در ساعت
    تسلیحات : یک قبضه تیربار کالیبر 12.7 میلیمتری با 200 گلوله
    پیشرانه : دیزلی مدل V-46-6 با حداکثر توان 780 اسب بخار
    حداکثر سرعت جاده ای : 60 کیلومتر بر ساعت
    حداکثر برد : 450 کیلومتر
    قابلیت های حرکتی :
    شیب : %60
    شیب جانبی : %50
    گام عمودی : 0.85 متر
    عبور از گودال : 2.8 متر
    عبور از آب : 1.2 متر بدون آماده سازی
    [​IMG] agallery.military.ir_albums_userpics_10206_thumb_url_36.jpeg agallery.military.ir_albums_userpics_10206_thumb_wzt3_l6.jpg agallery.military.ir_albums_userpics_10206_thumb_wzt3_l1.jpg agallery.military.ir_albums_userpics_10206_thumb_wzt3_l3.jpg agallery.military.ir_albums_userpics_10206_thumb_wzt3_l4.jpg
     

    فایل های ضمیمه:

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.