1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

معجزه ویتامین ث در حفظ سلامتى

شروع موضوع توسط behnamSafir26 در ‏27 ژوئیه 2012 در انجمن تغذیه

  1. behnamSafir26

    behnamSafir26 BehNam کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏22 ژوئیه 2012
    ارسال ها:
    1,016
    تشکر شده:
    245
    جنسیت:
    مرد
    معجزه ویتامین ث در حفظ سلامتى

    بیشتر مردم به محض شنیدن نام ویتامین ث به یاد درمان سرماخوردگى مى افتند در حالى كه مصرف این ویتامین ارزشمند تأثیر بسزایى در حفاظت از بدن در برابر نقص هاى سیستم دفاعى، مشكلات قلبى ـ عروقى، بیمارى هاى دوران جنینى و باردارى، مشكلات بینایى، سرطان، سكته مغزى و حتى چروك پوست دارد.ویتامین ث بسیار بیشتر از سایر ویتامین ها توجه پزشكان و مردم عادى را به خود جلب كرده است و البته این میزان توجه بى علت نیست. هر چه محققان بیشتر خواص این ویتامین را مطالعه مى كنند، بیشتر به نقش مهم آن در حفظ سلامتى پى مى برند. البته مقدار پیشنهادى پزشكان براى مصرف ویتامین ث بیشتر از حدى است كه یك انسان عادى از طریق رژیم غذایى روزانه اش دریافت مى كند.

    * میزان مصرف ویتامین ث
    مصرف ۵۰۰ میلى گرم ویتامین ث در روز بسیار مناسب است. براى تأمین این میزان باید روزانه به مقدار كافى میوه و سبزیجات بخورید. بسیارى از مردم به علت آن كه نمى توانند این میزان را از طریق رژیم غذایى تأمین كنند به مصرف قرص هاى مكمل غذایى این ویتامین روى مى آورند. هر چند مصرف این قرص ها هیچ تأثیر منفى روى بدن ندارند (به جز برخى از آنها كه به علت خاصیت اسیدى، معده را ناراحت مى كنند) اما پزشكان توصیه مى كنند كه این میزان از طریق مصرف كافى میوه ها و سبزیجات تأمین شود، زیرا در این صورت بدن سایر ویتامین ها و مواد معدنى را كه براى حفظ سلامتى مفید هستند دریافت مى كند.
    میزان ویتامین ث در برخى از میوه ها و سبزیجات عبارتند از:
    ـ یك پیمانه طالبى: ۵۹ میلى گرم، یك پیمانه آب پرتقال: ۹۷ میلى گرم، یك پیمانه كلم بروكلى پخته شده: ۷۴ میلى گرم، یك دوم پیمانه كلم قرمز: ۴۰ میلى گرم، یك دوم پیمانه فلفل سبز: ۶۰ میلى گرم، یك دوم پیمانه فلفل قرمز: ۹۵ میلى گرم، یك عدد كیوى متوسط: ۷۰ میلى گرم، یك پیمانه آب گوجه فرنگى: ۴۵ میلى گرم.
    * فواید مصرف ویتامین ث
    براساس تحقیقات ویتامین ث مى تواند در حوزه هاى زیر تأثیر زیادى در سلامت افراد داشته باشد.
    استرس: تحقیقات نشان داده است كه مصرف ویتامین ث براى افرادى كه سیستم ایمنى بدن آنها به علت استرس و فشار روانى زیاد، ضعیف شده است، اثر مثبتى دارد. ویتامین ث ماده غذایى است كه نسبت به تغییرات بدن در شرایط پراسترس بسیار حساس است. از آن جایى كه ویتامین ث در بدن افراد سیگارى و چاق بشدت تحلیل مى رود، مى توان گفت میزان این ویتامین در خون یكى از شاخصه هاى سلامت كلى افراد است.
    سرماخوردگى: برخلاف تصور عموم، ویتامین ث یك درمان براى سرماخوردگى هاى معمولى نیست اما مصرف آن در هنگام سرماخوردگى موجب مى شود این بیمارى پیشرفت نكند و به موارد پیچیده تر مانند ذات الریه و عفونت هاى ریوى تبدیل نشود.
    سكته مغزى: پزشكان اخیراً دریافته اند افرادى كه میزان ویتامین ث خون بالایى دارند ۴۲ درصد كمتر از افرادى كه این ویتامین را به اندازه كافى مصرف نمى كنند، در معرض خطر سكته مغزى قرار دارند. علت این امر هنوز به طور كامل مشخص نشده است. میزان ویتامین ث موجود در خون افرادى كه میوه و سبزیجات زیادى را در رژیم غذایى روزانه خود گنجانده اند، بسیار بالا است. این افراد به علت تغذیه مناسب، انواع ویتامین ها، فیبر و موادمعدنى را به اندازه كافى دریافت مى كنند و در نتیجه از سلامت بیشترى برخوردار هستند.
    پیرى پوست: ویتامین ث هم بر سلول هاى درون و هم بر سلول هاى بیرون بدن تأثیر مى گذارد. براى بررسى رابطه بین تغذیه و پیرى پوست، تحقیقاتى بر روى ۴ هزار و ۲۵ زن ۴۰ تا ۷۴ ساله انجام شده و نتایج آن نشان داده است هرچه میزان ویتامین ث مصرفى در افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به خشكى پوست و چین و چروك صورت كمتر خواهد بود.همچنین ویتامین ث در كاهش التهابات و كاهش خطر ابتلا به سرطان و بیمارى هاى قلبى ـ عروقى نقش مؤثرى دارد.
    اثرات ویتامین ث در بدن: وجود ویتامین ث یا اسید اسكوربیك، براى رشد، توسعه و ترمیم همه بافت هاى بدن ضرورى است. همچنین این ویتامین در بسیارى از فعالیت هاى بدن از جمله جذب آهن، سیستم دفاعى بدن، ترمیم زخم ها و حفظ و نگهدارى از غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش مهمى دارد.ویتامین ث یك آنتى اكسیدان است و مى تواند بدن را در برابر آسیب هاى ناشى از مولكول هاى مضرى به نام رادیكال هاى آزاد (مانند مولكول هاى مواد شیمیایى سمى و دود سیگار و غیره) حفظ كند. رادیكال هاى آزاد مى توانند موجب بروز امراضى چون سرطان، بیمارى هاى قلبى و درد مفاصل شوند.اگر این ویتامین را همراه با آهن مصرف كنید، موجب جذب بهتر آهن مى شود.در موارد حاد كمبود ویتامین ث موجب بروز بیمارى اسكوربوت مى شود كه نشانه هاى آن شامل ضعف،
    كم خونى، كبودى، خونریزى زیاد در زخم هاى كوچك و شل شدن لثه ها هستند.
     

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.