1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

آشنایی با تانک T-84 Oplot ، ستاره زرهی اوکراین

شروع موضوع توسط sparda در ‏27 ژوئیه 2012 در انجمن جنگ افزار

  1. sparda

    sparda مهمان

    T-84 Oplot نام تانکی است که توسط دفتر طراحی ماشین آلات خارکیف موزوروف طراحی شد و در نیروهای مسلح اوکراین مورد استفاده قرار گرفت . اگرچه از این تانک همواره به عنوان "یک ارتقا" و زیر سایه ی نام مخوف T-80 یاد میشود ، اما ارتقاهای وسیع لحاظ شده بقدری است که به جرات میتوان T-84 را یک تانک جدید و مدعی نبردهای امروزی نامید .
    پس از فروپاشی شوروی ، صنایع نظامی و شرکتهای اوکراینی با مشکلات زیادی در بحث فنی ساخت تانک و تامین قطعات مواجه شدند بطوریکه صادرات تانکهای T-80UD به پاکستان نیز به دلیل همین مشکلات طرف اوکراینی متوقف گردید .
    پس از این این مشکلات ، وزارت ماشین آلات سنگین اوکراین تصمیم گرفت با حمایت وسیع از شرکتهای اوکراینی و با بومی کردن تجهیزات نظامی ، استارت استقلال فنی صنایع نظامی اوکراین در تانکسازی را بزند . نتیجه ی این طرح بدون شک قابل قبول بود : سازندگان اوکراینی نه تنها در زمینه تکنولوژی تانکهای شوروی به خودکفایی رسیدند بلکه یک تانک ارتقا یافته بر پایه ی تانک دیزلی T-80UD به نام T-84 را عرضه کردند .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_t84.jpg
    T-84 اولین بار در سال 1995 در نمایشگاه بین المللی تسلیحات در امارات متحده عربی رونمایی شد و در همان زمان ، قرارداد خرید 320 دستگاه از این تانک برای ارتش پاکستان منعقد گردید . در سال 1999 ، این تانک وارد نیروهای مسلح اوکراین شد و در سال 2001 نمونه ی اصلاح شده ی این تانک موسوم به T-84 Oplot وارد ارتش اوکراین شد .
    طراحی کلی تانک T-84 Oplot همانند T-80 میباشد اما Oplot دارای ارتقاهای متمایز کننده ای در فاکتورهای مختلف میباشد .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_t84_sh1.jpg

    حفاظت (Protection)

    تانک Oplot دارای یک برجک کاملا جدید است و از یک سیستم حفاظتی منسجم و یکپارچه استفاده میکند که متشکل از زره کامپوزیت ، زره واکنشی و اخلالگرهاست . زره برجک و بدنه (جلو و دو طرف بدنه) Oplot از یک زره کامپوزیت سرامیکی تقویت شده با یک لایه از زره واکنشی انفجاری (ERA) نسل سوم Nozh ، تشکیل شده است که حفاظت تانک را در مقابل گلوله های APFSDS و Heat افزایش میدهد .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_26_eraturret_t_84l1.jpg
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_t_84prl1.jpg
    همچنین ، قسمت بالای تانک T-84 Oplot برای مقابله با حملات از بالا (Top attack) توسط موشکهای ضد تانکی همچون جاولین ، زره پوش شده و طرفین بدنه تانک علاوه بر موارد بالا ، به لایه های لاستیکی برای افزایش مقاومت تانک در برابر موشکهای ضد تانک تجهیز شده اند .
    تانک T-84 Oplot علاوه بر موارد بالا از سیستم اخلالگر الکترواپتیکی Varta (نگهبان) برای مقابله با موشکهای هدایت لیزری نیز استفاده میکند ، این سیستم در تانک T-90 با نام Shtora-1 نیز استفاده شده . سیستم Varta همانند نمونه ی مشابه روسی خود از سه بخش هشدار دهنده ی لیزر ، اخلالگرهای مادون قرمز و لانچرهای دودزا تشکیل شده است .
    بخش هشدار دهنده ی لیزری از یک پنل کنترل و 2 حسگر لیزری دقیق در جلو و 2 حسگر لیزری با دقت پایین در عقب برجک تانک ، تشکیل شده است ، این حسگرهای لیزری به تشعشعات لیزری دستگاههای مختلف از جمله مسافت یاب های لیزری ، شناسایی گر لیزری و موشکهای هدایت لیزری حساس هستند و به خدمه امکان واکنش موثر در مقابل این موشکهای هدایت لیزری میدهد .

    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_30_precision_headl1.jpg
    دو حسگر دقیق لیزری در جلوی برجک

    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_30_coarse_headl1.jpg
    دو حسگر دقت پایین در عقب برجک
    پس از کشف هدف ، اخلالگرهای مادون قرمز که در طرفین توپ اصلی نصب شده اند با القای یک سیگنال غیر واقعی در مدار هدایتی موشک از طریق انتشار پالس های سیگنال مادون قرمز کدینگ شده ، موشک را منحرف میکند .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_31_illuminantl1.jpg
    اخلالگرهای مادون قرمز در طرفین تانک
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_31_modulatorl1.jpg
    مدولاتور اخلالگر مادون قرمز سیستم Varta که در زیر لانچرهای دودزا قرار گرفته است

    12 لانچر دودزای Aerosol که ذکر شد ، میتواند هم به عنوان بخشی از سیستم اخلالگر Varta (شلیک اتوماتیک) و هم بعنوان یک سیستم مستقل برای ایجاد استتار برای تانک (شلیک دستی) مورد استفاده قرار بگیرد . این لانچرها بطور الکتریکی شلیک میشود و در دو بخش در طرفین تانک نصب شده اند . لازم به ذکر استکه دود ناشی از نارنجکهای دودزای Aerosol دارای مقاومت بیشتری در مقابل آشکار سازهای حرارتی نسبت به دودهای نارنجکهای متعارف است .
    علاوه بر لانچرها ، خود تانک میتواند با تزریق مستقیم سوخت دیزل در اگزوز ، تولید دود برای استتار کند و بعلت تهدیدات نظامی رو به رشد لیزری ، سامانه های اپتیکی تانک برای حفاظت از چشم خدمه در مقابل حمله ی مستقیم لیزرها تقویت شده اند .

    Oplot دارای یک سیستم حفاظت NBC از نوع Overpressure است که هم خدمه و هم سامانه های داخل تانک را از اثرات انفجار اتمی ، گرد و غبار رادیواکتیو و عامل های باکتریولوژیک و سمی حفاظت میکند . T-84 Oplot همچنین از سیستمهای مدرن برای کاهش اثرات حرارتی ، راداری و آکوستیکی استفاده میکند که از جمله ی ان میتوان به سیستم منزوی کردن حرارت و صفحات لاستیکی برای کاهش اثرات راداری تانک استفاده کرد .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_t_84tpl1.jpg
    پک انزوای حرارتی (Heat Insultor Pack)

    تحرک (Mobility)

    تانک T-84 Oplot همانند سلف خود ، T-80UD از موتور دیزلی استفاده میکند ، اما موتور بکار رفته در T-84 Oplot از نوع قویتر 6TD-2 با قدرت 1200 اسب بخار است ، این موتور برای کار در شرایط سخت بخصوص در دماهای بالا (55+ درجه سانتیگراد) ساخته شده است که شاید یکی از دلایل این کار را هدف گیری کشورهای خاورمیانه و آفریقا به عنوان مشتریان احتمالی این تانک دانست .

    این موتور دیزلی قدرتمند با نسبت قدرت به وزن 26 اسب بخار بر تن ، نه تنها تحرک تانک را نسبت به T-80 بشدت افزایش داده ، بلکه آنرا حتی در مقابل آخرین تانکهای غربی مثل Abrams چابک تر نموده است .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_6tdl1.jpg

    موتور 6TD-2 با اینکه در اصل یک موتور دیزلی است اما قابلیت استفاده از سوختهای مختلف مثل بنزین ، Kerosene (نفت سفید) ، سوخت جت و ترکیبی از این سوخت ها را دارد . این موتور دارای یک گرمکن پیش از استارت (Preheater) است که قابلیت استارت در دماهای بسیار پایین را به تانک میدهد . مخزن داخلی موتور ظرفیت 700 لیتر سوخت و مخزن خارجی (بالای شنی های تانک) دارای ظرفیت 440 لیتر سوخت است که در مجموع ، برد 400 کیلومتری را به تانک میدهد .

    این موتور برای تصفیه ی هوای ورودی از گرد و غبار و ذرات معلق ، از یک فیتلر دو تکه استفاده میکند که قسمت اول آن یک فیتلر سانتریفیوژی بوده و با استفاده از نیروی گریز از مرکز ، ذرات معلق را جدا میکند ، قسمت دوم این سیستم تصفیه نیز یک صافی است . موتور Oplot قادر است با این سیستم تصفیه تا 1000 کیلومتر در هوای داغ و گرد و غباری عملیات کند ، بدون اینکه نیاز به تعویض فیتلرها باشد .

    موتور 6TD-2 دارای یک سامانه برای استارت اتوماتیک و نظارت بر پارامترهای موتور است ، از معایب این موتور میتوان به وابستگی آن به واحد الکتریکی مستقل برای استارت زدن در شرایط نامناسب اشاره کرد .
    awww.militaryparsi.ir_images_stories_Tank_t_84_t_84suspl1.jpg

    سیستم تعلیق این تانک بطوری طراحی شده است که بیشترین تحرک ممکن را در عین راحتی خدمه ، به تانک بدهد . هر مجموعه ی شنی تانک از 6 چرخ تشکیل شده است که از شنی های لاستیکی استفاده میکنند و ضربه گیرهای هیدرولیک نیز برای چرخ های اول ، دوم و ششم تعبیه شده است .
    منبع :
    برگرفته از سنترال کلوب
    نویسنده : چکا / cheka
     

    موضوعات مشابه

  2. sparda

    sparda مهمان

    FKFFKKFHFKFKYFKY
     
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.