1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

میتوانیم به زبان گوگل سخن بگوییم ( سئو و بهینه سازی )

شروع موضوع توسط امیرعباس در ‏5 مارس 2014 در انجمن سئو و بهینه سازی وب سایت

  1. امیرعباس

    امیرعباس مهمان

    میتوانیم به زبان گوگل سخن بگوییم
    سئو و بهینه سازی

    با گذشت زمان، شاهد پیشرفت سریعی در تکنولوژی هستیم. ایده هایی که حتی تصور آنها ممکن نبوده، امروزه به واقعیت می رسند. گوگل (و دیگر موتور جستجوهای مطرح) نیز در طی این سال ها پیشرفت فراوانی کرده اند. اما نگاه این موتورهای جستجو به سایت شما چه تغییری کرده؟




    بعد از موج طراحان و توسعه دهندگان به کدنویسی Valid، موج بعدی برای طراحی سبک، موج جدیدی بین برخی توسعه دهندگان ایرانی مشاهده شده و آن هم کدنویسی با استفاده از HTML5 است. شاید سوال بپرسید که آیا در حال حاضر موتور جستجویی مانند گوگل، به این تلاش شما اهمیت می دهد؟ پاسخ به این سوال خارج از حیطه اطلاعات من و شماست اما مطمئنا پس از معرفی رسمی این استاندارد توسط W3C این امر محقق خواهد شد. پس بله! این موج جدید، قدم مثبتی در کیفیت عمومی سایت های ایرانی بوده. بیایید در ادامه به صورت مفصل تر به این موضوع بپردازیم.

    قدم مثبت اما چرا؟

    نشانه گذاری معنایی شاید مهم ترین علت فایده استفاده از HTML5 باشد. به زبان ساده تر، HTML5 به شما کدی ساده تر، مرتب تر و بامعناتر ارائه می کند. چیزی که هر سئو و هر توسعه دهنده ای عاشق آن است!

    کما اینکه با استفاده از Headingها در گذشته، علاوه بر تغییر ظاهری، معنایی را به موتورهای جستجو القا می کردیم، اکنون با المنت های جدیدی چون header، footer، nav، menu، article، section و … می توانیم این کار را به صورت گسترده تر و کامل تری انجام دهیم.

    در واقع هدف از نشانه گذاریی معنایی یا Semantic Markup، مشخص ساختن ساختار سایت به موتورهای جستجو به زبانیست که متوجه آن شوند. ما می خواهیم موتور جستجو تک تک بخش های سایت ما را بشناسد و نسبت به ماهیت آن، ارزشگذاری کند.

    استفاده از المنت های HTML5 شاید ساده ترین راه برای نشانه گذاری باشد. نشانه گذاری Schema که بیش از دو سال است که در خدمت وبمسترهاست، ابعاد جدیدی به این عمل بخشید. Schema.org کلکسیونی از طرح ها مانند تگ های html ارائه می کند که وبمسترها می توانند از آن ها برای نشانه گذاری اجزای سایتشان استفاده کنند.

    awww.seomoz.ir_img_2_300x190.jpg

    هر چند Matt Cutts از گوگل، قبل ها اعلام کرده بود که نشانه گذاری به وسیله Schema.org لزوما به معنای رنک بهتر برای سایت شما نیست، اما باید در نظر داشت که هدف اصلی از این نشانه گذاری نه رنک بالاتر، بلکه رنک صحیح و با معناست. همچنین این عمل می تواند موجب بهبود در CTR شود. بعلاوه شانس شما در نمایش یافتن در نتایج جستجوهای شخصی سازی شده و یا امکانی چون Google Recipe View بیشتر خواهد شد!

    awww.seomoz.ir_img_6_300x166.png



    نشانه گذاری معنایی چگونه موجب بهبود CTR من خواهد شد؟

    یکی از وسوسه انگیز ترین فواید نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در لیست SERPs بوسیله Rich Snippets است. نشانه گذاری، با مشخص کردن ساختار سایت شما، به موتور جستجویی مانند گوگل کمک می کند تا اطلاعات مفیدتری را نیز در کنار نتایج سایت شما به وسیله Rich Snippets نمایش دهد که موجب جلب توجه بیشتر و در نهایت کلیک بیشتر بر روی نتیجه شما خواهد شد. بر اساس آمار و ارقام های منتشر شده تا امروز، Rich Snippets موجب افزایش CTR در SERP به اندازه ۱۵ تا ۳۰ درصد خواهد شد. یعنی با رنک فعلیتان، ۳۰ درصد بیشتر بازدید خواهید داشت!

    awww.seomoz.ir_img_3_300x175.jpg

    از کجا شروع کنیم؟

    ابتدای امر باید گفت که Schema.org یک زبان نیست، بلکه دایره المعارفی از Microdata است. در واقع برای نشانه گذاری سه زبان وجود دارد: Microformats، Microdata و RDFa

    awww.seomoz.ir_img_5_300x105.png

    هنگام نشانه گذاری کردن سایت خود، همواره یکی از این زبان ها را به همراه مفاهیم تعریف شده در دایره المعارف Schema را استفاده خواهید کرد. در واقع Schema.org شامل مجموع مفاهیمی است که موتورهای جستجو (گوگل، یاهو و بینگ) بر روی آن اجماع کرده اند و آن را به زبان استاندارد جهت نشانه گذاری انتخاب کرده اند.

    گوگل بارها به پشتیبانی خود از Schema.org اشاره کرده که در یکی از این موارد، به صورت غیرمستقیم، زبان Microdata را به باقی زبانهای موجود ترجیح داده است:

    ابتدا ما از هر سه زبان استاندارد برای نشانه گذاریی اطلاعات ساختاری پشتیبانی می کردیم. اکنون تصمیم داریم که با تمرکز بر روی یک فرمت برای schema.org کار را برای وبمسترها و موتورهای جستجو آسانتر سازیم. تصمیم گیری در خصوص انتخاب زبان دشوار بود، اما ما به این نتیجه رسیدیم که Microdata بالانسی بین توسعه پذیری RDFa و سادگی microformats است، بنابر این Microdata ترجیح ما خواهد بود.

    هر چند به این موضوع نیز اشاره شده که از زبان های دیگر نیز کماکان پشتیبانی می شود اما ترجیحا استفاده از Microdata پیشنهاد شده است. از این صحبت های تکراری بگذریم و شروع کنیم!

    فارغ از نوع و موضوع سایتتان، در دایره المعارف گسترده Schema.org همواره راهی برای نشانه گذاریی وجود دارد. در ادامه به چند نمونه از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

    وقایع و رویدادها

    Schema به شما این اجازه را می دهد که یک رویداد را تعریف کنید. شما می توانید شرکت کنندگان، تاریخ، اجرا کنندگان، مدت زمان، مکان و دیگر اطلاعات مربوط به رویداد را به زبانی قابل فهم برای گوگل مشخص کنید.

    awww.seomoz.ir_img_4_155x300.png

    تجارت و Geotag

    با استفاده از Schema می توانید آدرس خود و اطلاعات تماس خود را نشانه گذاری کنید. همچنین نشانه گذاری ساعت کار، نحوه پرداخت و … نیز از دیگر امکانات بالقوه می باشد.

    awww.seomoz.ir_img_7_300x184.jpg

    بعلاوه با استفاده از Place در Schema.org و یا استفاده از geocoordinates به همراه کد های LocalBusiness خود در Geotag مکان خود را به طور دقیق تر مشخص سازی.

    مشاغل

    شاید این بخش از Schema.org از جدیدترین بخش های این دایره المعارف باشد که مدت زمان زیادی از اضافه شدن آن به Schema.org نمی گذرد. از دیگر نکات جالب در خصوص مشاغل، امکان نمایش آن به صورت Rich Snippets در SERP است. به نمونه زیر توجه کنید.

    awww.seomoz.ir_img_8_300x70.png

    مدیریت اعتبار

    با استفاده از Schema در خصوص اشخاص، می توانید صفحات مربوط به اشخاص را مشخص کنید. نه تنها اطلاعات اصلی اشخاص قابل نشانه گذاری هستند، بلکه جزئیات ریزتری مانند دانشگاه (alumniOf)، جوایز گرفته شده (awards)، محل کار (worksFor)، همکاران (colleagues) و حتی خانواده شخص نیز قابلیت نشانه گذاری را دارند. و این روشی موثر برای صفحات شخصی (vCard) و گالری ها و Portfolioهاست. بعلاوه مانند مورد قبل، این نشانه گذاری نیز تغییر فراوانی را در SERP می تواند ایفا کند.

    awww.seomoz.ir_img_9_300x47.png

    با دانش معمولی به زبان HTML قادر خواهید بود به سادگی نشانه گذاری معنایی سایت خود را شروع کنید. نحوه کد نویسی و به کار بردن Schema.org و Metadata به دلیل نیازمند بودن به دانش قبلی، سادگی و خارج از موضوع بودن ذکر نشده اما نمونه ها و توضیحات تکمیلی در بخش منابع برای آشنایی بیشتر با نحوه به کار بردن آن آورده شده.

    در نهایت

    همان گونه که برای بهینه سازی، سادگی و به روز بودن در کدنویسی، از HTML5 استفاده می کردیم، تا این لحظه دلایل کافی و قانع کننده تری برای نشانه گذاری معنایی سایت خود یافته ایم. فوایدی چون Rich Snippets از این موارد است. نه تنها Rich Snippets بلکه از آن مهم تر، داشتن محتواییست که موتور جستجو قادر به درک آن باشد.
     

    موضوعات مشابه

  2. Farahnaz_J

    Farahnaz_J کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏25 اکتبر 2015
    ارسال ها:
    14
    تشکر شده:
    0
    جنسیت:
    زن
    دوستای عزیز مقاله جالبی درباره بهینه سازی سایت و خدمات سئو معرفی میکنم که امیدوارم از مطالعه آن بهره کافی را ببرید. لطفا روی لینک زیر کلیک کنید:

    بهینه سازی سایت
     
    Last edited by a moderator: ‏22 سپتامبر 2016
  3. Tina Rad

    Tina Rad کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏19 نوامبر 2015
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    جنسیت:
    مرد
    [font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امروزه ( با توجه به وجود بیش از 959 میلیون وبسایت بر اساس آمار April 2014 - فروردین 1393 در سایت آمار جهانی NetCraft ) یکی از ضروری ترین نیازهای یک وبسایت اینترنتی متمایز بودن و داشتن برتری از هر نظر نسبت به وبسایت های رقیب است. یکی از مهم ترین برتری های یک وبسایت، رتبه و ارزش آن وبسایت در موتورهای جستجوگر نسبت به دیگر وبسایت های همکار می باشد. به این منظور باید وبسایت را برای موتور های جستجوگر بهینه سازی کرد که به این زمینه فعالیت SEO می گویند.[/font]
    [font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
    سئو - SEO - چیست ؟
    SEO ( اس. ای. او. ) که در ایران بیشتر با تلفظ نادرست سئو شناخته شده است، مخفف عبارت " Search Engine Optimization " به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است.[/font]​

    [font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عملکرد SEO چیست؟
    بهینه سازی موتورهای های جستجو - SEO - به منظور بهینه سازی صفحات وب برای ایندکس شدن مناسب محتوا در موتورهای جستجوگر وب مانند Google, Yahoo, Bing, Ask و ... می باشد.
    هدف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟
    بیشتر دیده شدن محتوای وبسایت شما در نتایج جستجوهای مرتبط که این امر نیازمند آن است که در موتورهای جستجوگر مانند گوگل، یاهو و ... ارزش و رتبه بالاتری کسب کنید تا در بهترین شرایط ، رتبه اول از صفحه اول جستجوهای مرتبط را از آن خود کنید.
    فایده بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟
    هنگامی که طراحی سایت شما تکمیل شود، تنها کسانی از وجود سایت شما بهره مند می شوند که آدرس دقیق سایت شما را بدانند. اگر سایت خود را بهینه سازی کرده و محتوای مفیدی داشته باشید، مطالب و محتوای وبسایت شما به خوبی در موتورهای جستجوگر ایندکس و ذخیره می شود. در نتیجه هنگامی که یک کاربر اینترنتی، واژه یا عبارت مرتبط با حیطه فعالیت وبسایت شما را جستجو کند، شما با قرارداشتن در صفحات نخستین نتایج جستجوها، بیشترین شانس دیده شدن توسط آن کاربر را خواهید داشت. بنابراین کسانی که آدرس سایت شما را نمی دانند و یا حتی با شما اشنایی پیشین هم نداشته باشند، با وب سایت شما آشنا شده و می توانند از محصولات، خدمات و یا مقالات شما بهره برداری کنند.[/font]​

    [font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]محتوا و مطالب وبسایت بر چه اساسی در صفحات نخستین جستجوها قرار می گیرد؟
    گام اول بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر است. گام دوم وجود کلیدواژه های متناسب با محتوا و فعالیت شما، حرفه یا هنر، نام شخص، گروه و یا شرکت های مرتبط می باشد که باید با دقت و بررسی و آنالیز سایت های رقیب انتخاب شود. یک کلیدواژه نامناسب که با بررسی و آنالیز ضعیف و مبتدیانه انتخاب شود، ارزش فعالیت های شما از جمله طراحی سایت، ایجاد محتوا و هزینه های جانبی را کمرنگ کرده و شما را از مهم ترین هدف خود که کسب بازدیدکننده و مشتریان جدید است، دور می کند. زیرا دیگر جایی در صفحات نخستین موتورهای جستجوگر نخواهید داشت.
    نتایج استفاده از سیستمهای بالابردن افزایش بازدید سایت، ترفندهای غیرقانونی سئو و افزایش تقلبی رنک گوگل چیست؟
    قطعا شما هم با شعار " دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است. " آشنائی دارید. این شعار برای وبمسترها و کاربران اینترنتی نیز صدق می کند. ممکن است شما هم با سایت هایی مانند افزایش بازدید سایت، ترفند سئو، افزایش فوری رنک گوگل و ... مواجه شده باشید. این ترفندها برای اهداف کوتاه مدت ممکن است کاربردی باشند و سایت شما در کمتر از 3 ماه حتی بدون محتوای مفید در صفحات اولیه موتورهای جستجو قرار گیرد. اما آقای اریک اشمیت " رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرائی گوگل " در سال 2011 در مقاله نکاتی برای بهبود SEO برای وبمستر ها، به مخالفت با این موضوع برخاست و اعلام کرد هرگونه استفاده از این ترفند ها سبب حذف کامل آدرس وبسایت متخلف از گوگل - قرارگرفتن در Black List - می شود. بنابراین بهتر است برای بهینه سازی سایت و افزایش آمار و رنک گوگل از الگوریتم های استاندارد و مورد پذیرش گوگل استفاده کرد. قیمت SEO
    راه کار پیشرفت در بهینه سازی سایت و SEO چیست؟
    شما می توانید با مطالعه مطالب تخصصی موجود در سایت مجموعه " رایانه پردازان پاسارگاد " و شرکت در سمینارها و کلاس های خصوصی ما به دانش روز SEO دست پیدا کنید.
    در صورتی که وقت و تجربه کافی در زمینه SEO ندارید، می توانید بهینه سازی وبسایت خود را به متخصصان SEO مجموعه "رایانه پردازان پاسارگاد" بسپارید و پس از پایان پروژه بهینه سازی، نتیجه کار با با آمار موثق در زمینه بهبود SEO دریافت کنید. در واقع هدف نهایی همکاری شما با متخصصان SEO این مجموعه، بهره برداری بیشتر از وبسایت و فعالیتتان و به نوعی سودرسانی مالی برای خودتان است.[/font]
    [font=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]متخصصان SEO مجموعه "رایانه پردازان پاسارگاد" با آگاهی از دانش روز الگوریتم های موتورهای جستجوگر برتر مانند گوگل، صفحات وب شما را با استفاده از واژه های کلیدی و بررسی و آنالیز سایت های رقیب بهینه سازی کرده و با آموزش خصوصی چگونگی ایجاد محتوا بر اساس علم روز SEO، شما را به داشتن وبسایتی بهینه و کاربرپسند نزدیک می کنند. [/font]
     
    Last edited by a moderator: ‏22 سپتامبر 2016
  4. Tina Rad

    Tina Rad کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏19 نوامبر 2015
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    جنسیت:
    مرد
    خواستم یه مقاله جالبی رو کپی کنم، مثل این که بد کپی شد :( ببخشید
    متن درست و اصلاح شده:

    بهینه سازی SEO سئو سایت چیست؟
    awww.pasargadip.com_images_article_images_seo.png
    امروزه ( با توجه به وجود بیش از 959 میلیون وبسایت بر اساس آمار April 2014 - فروردین 1393 در سایت آمار جهانی NetCraft ) یکی از ضروری ترین نیازهای یک وبسایت اینترنتی متمایز بودن و داشتن برتری از هر نظر نسبت به وبسایت های رقیب است. یکی از مهم ترین برتری های یک وبسایت، رتبه و ارزش آن وبسایت در موتورهای جستجوگر نسبت به دیگر وبسایت های همکار می باشد. به این منظور باید وبسایت را برای موتور های جستجوگر بهینه سازی کرد که به این زمینه فعالیت SEO می گویند.


    سئو - SEO - چیست ؟

    SEO ( اس. ای. او. ) که در ایران بیشتر با تلفظ نادرست سئو شناخته شده است، مخفف عبارت " Search Engine Optimization " به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است.



    عملکرد SEO چیست؟

    بهینه سازی موتورهای های جستجو - SEO - به منظور بهینه سازی صفحات وب برای ایندکس شدن مناسب محتوا در موتورهای جستجوگر وب مانند Google, Yahoo, Bing, Ask و ... می باشد.

    هدف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

    بیشتر دیده شدن محتوای وبسایت شما در نتایج جستجوهای مرتبط که این امر نیازمند آن است که در موتورهای جستجوگر مانند گوگل، یاهو و ... ارزش و رتبه بالاتری کسب کنید تا در بهترین شرایط ، رتبه اول از صفحه اول جستجوهای مرتبط را از آن خود کنید.

    فایده بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

    هنگامی که طراحی سایت شما تکمیل شود، تنها کسانی از وجود سایت شما بهره مند می شوند که آدرس دقیق سایت شما را بدانند. اگر سایت خود را بهینه سازی کرده و محتوای مفیدی داشته باشید، مطالب و محتوای وبسایت شما به خوبی در موتورهای جستجوگر ایندکس و ذخیره می شود. در نتیجه هنگامی که یک کاربر اینترنتی، واژه یا عبارت مرتبط با حیطه فعالیت وبسایت شما را جستجو کند، شما با قرارداشتن در صفحات نخستین نتایج جستجوها، بیشترین شانس دیده شدن توسط آن کاربر را خواهید داشت. بنابراین کسانی که آدرس سایت شما را نمی دانند و یا حتی با شما اشنایی پیشین هم نداشته باشند، با وب سایت شما آشنا شده و می توانند از محصولات، خدمات و یا مقالات شما بهره برداری کنند.



    محتوا و مطالب وبسایت بر چه اساسی در صفحات نخستین جستجوها قرار می گیرد؟

    گام اول بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر است. گام دوم وجود کلیدواژه های متناسب با محتوا و فعالیت شما، حرفه یا هنر، نام شخص، گروه و یا شرکت های مرتبط می باشد که باید با دقت و بررسی و آنالیز سایت های رقیب انتخاب شود. یک کلیدواژه نامناسب که با بررسی و آنالیز ضعیف و مبتدیانه انتخاب شود، ارزش فعالیت های شما از جمله طراحی سایت، ایجاد محتوا و هزینه های جانبی را کمرنگ کرده و شما را از مهم ترین هدف خود که کسب بازدیدکننده و مشتریان جدید است، دور می کند. زیرا دیگر جایی در صفحات نخستین موتورهای جستجوگر نخواهید داشت.

    نتایج استفاده از سیستمهای بالابردن افزایش بازدید سایت، ترفندهای غیرقانونی سئو و افزایش تقلبی رنک گوگل چیست؟

    قطعا شما هم با شعار " دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است. " آشنائی دارید. این شعار برای وبمسترها و کاربران اینترنتی نیز صدق می کند. ممکن است شما هم با سایت هایی مانند افزایش بازدید سایت، ترفند سئو، افزایش فوری رنک گوگل و ... مواجه شده باشید. این ترفندها برای اهداف کوتاه مدت ممکن است کاربردی باشند و سایت شما در کمتر از 3 ماه حتی بدون محتوای مفید در صفحات اولیه موتورهای جستجو قرار گیرد. اما آقای اریک اشمیت " رئیس هیئت مدیره و مدیر اجرائی گوگل " در سال 2011 در مقاله نکاتی برای بهبود SEO برای وبمستر ها، به مخالفت با این موضوع برخاست و اعلام کرد هرگونه استفاده از این ترفند ها سبب حذف کامل آدرس وبسایت متخلف از گوگل - قرارگرفتن در Black List - می شود. بنابراین بهتر است برای بهینه سازی سایت و افزایش آمار و رنک گوگل از الگوریتم های استاندارد و مورد پذیرش گوگل استفاده کرد.

    راه کار پیشرفت در بهینه سازی سایت و SEO چیست؟

    شما می توانید با مطالعه مطالب تخصصی موجود در سایت مجموعه " رایانه پردازان پاسارگاد " و شرکت در سمینارها و کلاس های خصوصی ما به دانش روز SEO دست پیدا کنید.

    در صورتی که وقت و تجربه کافی در زمینه SEO ندارید، می توانید بهینه سازی وبسایت خود را به متخصصان SEO مجموعه "رایانه پردازان پاسارگاد" بسپارید و پس از پایان پروژه بهینه سازی، نتیجه کار با با آمار موثق در زمینه بهبود SEO دریافت کنید. در واقع هدف نهایی همکاری شما با متخصصان SEO این مجموعه، بهره برداری بیشتر از وبسایت و فعالیتتان و به نوعی سودرسانی مالی برای خودتان است. قیمت SEO

    متخصصان SEO مجموعه "رایانه پردازان پاسارگاد" با آگاهی از دانش روز الگوریتم های موتورهای جستجوگر برتر مانند گوگل، صفحات وب شما را با استفاده از واژه های کلیدی و بررسی و آنالیز سایت های رقیب بهینه سازی کرده و با آموزش خصوصی چگونگی ایجاد محتوا بر اساس علم روز SEO، شما را به داشتن وبسایتی بهینه و کاربرپسند نزدیک می کنند.
     
    Last edited by a moderator: ‏22 سپتامبر 2016
  5. elen1990

    elen1990 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏25 نوامبر 2015
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    جنسیت:
    زن
    مطلب خوبی بود.یه سوال داشتم از محضر شریفتون.چطوریه که یه سایت دوربین مداربسته مثه این با همچین ریختی خوب بالا میاد ولی سایت دوربین مداربسته من به سختی بالا میادو باید خودمو به آب و آتیش بزنم؟
     
    Last edited by a moderator: ‏22 سپتامبر 2016
  6. samangoli228

    samangoli228 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏8 سپتامبر 2015
    ارسال ها:
    10
    تشکر شده:
    4
    جنسیت:
    زن
    دوستان با سلام این سایت ما که در زمینه دکوراسیون داخلی هست می خوام بدونم سرعت بالا اومدنش چطوریه اگر حوصله داشتید و وقت داشتید یک تستی بکنید ممنون.
     
    Last edited by a moderator: ‏25 آگوست 2016
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.