1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

آشنايی با پس سوز در جنگنده ها

شروع موضوع توسط sparda در ‏29 ژوئیه 2012 در انجمن جنگ افزار

  1. sparda

    sparda مهمان

    آشنايی با پس سوز در جنگنده ها

    FA18_on_afterburner.jpg
    پس سوز به طور موقت باعث افزایش نیروی رانش( Thrust) می شود. این امکان در پرواز های مافوق صوت و همچنین در زمان برخاستن از روی باند استفاده می شود.در جنگنده ها این رانش اضافی در زمان درگیری های هوایی نیز کاربرد دارد. برای ایجاد پس سوز سوخت توسط لوله ای به انتهای توربین ها پاشیده می شود. مزیت استفاده از پس سوز این است که نیروی رانش یبشتری تولید میکند ولی عیب ان این است که مصرف سوخت را به شدت افزایش می دهد، ولی با این استفاده از این حالت در زمان های کوتاه مفید است.
    در موتور های جت در زمانی که از پس سوز استفاده می شود حالت مرطوب(Wet) و در زمانی که از پس سوز استفاده نمی شود حالت خشک(Dry) نامیده می شود. حداکثر نیروی رانش در حالت مرطوب را "حداکثر نیروی رانش تولیدی"(Maximum Thrust) و حداکثر نیروی رانش تولیدی در حالت خشک را " نیروی رانش جنگی" Military Thrust)) مینامند.

    F-111-Fuel-Dump2C-Avalon2C-VIC-23_03_2007.jpg
    جنگنده ی جاسوسی SR-71 در حال پرواز با پس سوز کامل(9 مارس 1993)


    سسیتم پس سوز در انتهای نازل ها تعبیه شده است و شامل منافذ ریزی برای پاشیدن سوخت میباشد.از انجاییکه هوایی که از توربین ها خارج میشود حاوی مقدار زیادی اکسیژن است زمانی که پس سوز روشن میشود سوختی که پاشیده میشود بر اثر دمای بالای گازهای خروجی بی درنگ اتش می گیرد. این مسئله سبب افزایش دما در دهانه نازل های و همچنین افزایش سرعت خروج گازهای خروجی میشود و در نتیجه نیروی رانش افزایش میابد. یا افزایش حجم جزیان خروجی مساحت دهانه نازل ها نیز افزایش می یابد.

    محدودیت ها:
    به علت مصرف بالای سوخت پس سوزها نمیتوانند در دوره های زمانی طولانی به کار گرفته شوند.
    محدودیت دیگری که وجود دارد این است که با استفاده مداوم از پس سوز دما بسیار بالا میرود و هیچ فلزی توانایی تحمل این دما را ندارد. ( در این بین موتور پرات اند ویتنی J-58 نصب شده بر روی جنگنده ی جاسوسی SR-71 Blackbird مستثنی است زیرا در موتور این هوا پیما از سیستم خنک سازی پیشرفته ای استفاده شده است). به همین علت پس سوزها تنها در مواردی استفاده می شوند که به حداکثر نیروی رانش نیاز باشد. مانند موارد بلند شدن از روی باند های کوتاه( مانند ناوهای هواپیمابر) و یا در نبرد های بسیار نزدیک (داگفایت).


    754px-J58_AfterburnerT.jpg
    موتور پیشرفته ی هواپیمای SR-71 در حالت پس سوز

    به جز بعضی از هواپیماهای تحقیقاتی ناسا پس سور تنها در هواپیماهای جنگی استفاده می شود.
    موتور جنگنده های مدرن قادرند بدون استفاده از پس سوز نیروی تراست زیادی را تولید کند و به سرعت های بالا دسترسی پیدا کند( مانند جنگنده ی F/A-22 Raptor)


    SR-71_Blackbird_afterburn.jpg
    جنگنده ی RAAF-111 در حال تخلیه هوایی سوخت. سوخت خروجی بر اثر حرارت حاصل از پس سوز اتش گرفته است(23 مارس 2007)
     

    موضوعات مشابه

    Last edited by a moderator: ‏19 اکتبر 2013
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.