1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

کشش خشک، استاتیک و عباراتی از این دست چیست؟

شروع موضوع توسط sparda در ‏29 ژوئیه 2012 در انجمن جنگ افزار

  1. sparda

    sparda مهمان

    این مسئله، در حقیقت سوال بسیاری از دوستان می باشد که اکثراً هنگامی کهمشخصات یک موتور جت رو مطالعه می کنند، در این گونه اصطلاحات مشکل پیدا می کنند. ابتدا بگذارید از واژه تراست شروع کنیم. واژه تراست یا Thrust به معنای کشش، در حقیقت برای موتورهای عکس العملی مانندموتورهای جت عادی یا Reaction Engines به کار می رود. شایدشما کلمه اسب بخار رو شنیده باشید. این کلمه اغلب در مشخصات اتومبیل ها به کار میره و تعریفش اینه: قدرت اسبی که بتواند در شتاب جی 8/9 جی، در مدت 1 ثانیه، 75کیلوگرم بار را 1 متر بالا بکشد. حال ما می تونیم که کشش یا تراست رو بر حسب اسببخار اینطور بیان کنیم: در ارتفاع 30,000 هزار پایی یاهمان 10 کیلومتری سطح زمین (ارتفاعی که بیشتر هواپیماهای مسافربری در این محدودهارتفاع پرواز می کنند) هر پوند تراست معادل تقریباً 1 اسب بخار است. مثلاً قدرتموتورهای هواپیمای اف پانزده (GE F110) حدود 25,000 پوند تراست می باشد. حال، شاید شما در بعضی جا ها تراست روبر حسب کیلوگرم دیده باشید. تراست بر حسب کیوگرم یعنی: قدرتی که بتواند 1 کیلوگرمبار را با سرعت 81/9 متر در مجذور ثانیه حرکت دهد. به طور مثال، وقتی می گویند کششموتور J79 فانتوم اف-4 8,000 کیلوگرم است، یعنی این موتورها می توانند 8,000 کیلوگرمبار را با سرعت 81/9 متر در مجذور ثانیه حرکت دهند. یک راه ساده تبدیل پوند تراستبه کیلوگرم تراست این روش است (روشی ذهنی و غیر دقیق فقط برای محاسبه سرانگشتی): تراست بر حسب پوند تقسیم بر 2 = تراست بر حسب کیلوگرم یا بالعکس (البته برایمحاسبه تراست موتور ها از سیستم متریک کیلونیوتن نیز استفاده می کنند که تقریباًمعادل چهاربرابر پوند تراست (KN=0/25 * Pound Thrust) میباشد و بسیار رایج نیست).
    حال که مفهوم تراست رو فهمیدیم، می رسیم به همون سوالاصلی یعنی کشش استاتیک و کشش خشک و ... . در موتورهای هواپیماهای جنگنده به دلیلاستفاده از سیستم پس سوز، کششی رو که با قدرت پس سوز محاسبه بشه، کشش واقعی موتورنمی دونن و اون رو نوعی تقلب به حساب میارند. برای حل این مشکل، تراست موتورهایتقویت شده با پس سوز رو به دو دسته تراست خشک یا تراست خالص یا بدون پس سوز و تراستتر یا تراست ناخالص یا با پس سوز تقسیم کردند، که طبیعتاً همیشه مقدار نوع دومبیشتر از مقدار نوع اول می باشد. اما کشش استاتیک، این نوع محاسبه کشش تنها درکارخانه ها و قبل از نصب موتور بر روی هواپیما صورت می گیرد و عبارت است از محاسبهمقدار کشش موتور در حداکثر و بالاترین حالت و قدرت در شرایط ازمایشگاه (دما، فشار،چگالی و سایر مشخصات استاندارد هوا در آزمایشگاه) که در این نوع محاسبه، از جزء بهجزء نیروی موتور برای محاسبه تراست آن استفاده می شود که چنین استفاده حداکثری، درشرایط واقعی در حالت نصب روی هواپیما یا On Wing امکانپذیر نیست. فرق اساسی این محاسبه تراست این است در این نوع محاسبه قدرت و کششفراوانی تولید می شود اما کاری صورت نمی پذیرد (بر عکس حالت روی هواپیما که در آناز کار تولید شده برای رانش هواپیما به جلو استفاده می شود). تراست یا کشش استاتیکیا ثابت همیشه بیشتر از مقدار کشش تولید شده در موتور در حالت On wing یا روی هواپیما است، چون در حقیقت در معادلات مومنتوم فیزیکی محاسبهتراست موتور، سرعت هوای خروجی از سرعت هوای اطراف هواپیما کسر می شود، یعنی اگر بهطور مثال سرعت (Air Speed) هواپیما 200 متر بر ثانیه وسرعت گازهای خروجی موتور 400 متر بر ثانیه باشد،

    کشش استاتیک (فقط سرعت) 400 و کشش روی هواپیما (فقط سرعت) 200 (200=200-400) می باشد، بنابراین به راحتی می توانید تفاوت محسوسمیان این دو مقیاس رو پیدا کنید. حتی اگر موتوری در شرایط هوای ازاد آزمایش شده وبادی از روبرو یا پشت سر بوزد،
    به میزان سرعت باد، به نسبت مشخصی از تراست کاسته یاافزوده می شود، پس، در شرایط آزمایشگاه، سرعت هوا و جهت آن نیز اهمیت بسیار دارد کههمیشه سعی بر این است که آن را معادل یا نزدیک به صفر نگه دارند تا دقیق ترین نتایجبدست آید.
     

    موضوعات مشابه

    Last edited by a moderator: ‏20 اکتبر 2013
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.