1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

تحریم جاده مخصوصی بر خودروسازی کشور اثر گذاشت/ پژو ریالی در ایران سرمایه گذاری نکرد

شروع موضوع توسط !!!OMID!!! در ‏10 مه 2015 در انجمن اخبار و مطالب گوناگون خبری

  1. !!!OMID!!!

    !!!OMID!!! کاربر پر تلاش ( طلایی)

    تاریخ عضویت:
    ‏5 دسامبر 2014
    ارسال ها:
    2,227
    تشکر شده:
    1,377
    جنسیت:
    مرد
    زمان انتشار خبر: شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
    آقایان خاکساری و گروسی در گفتگو با «پیشخوان خبر»:


    awww.irinn.ir_sitefiles_13940219__D8_A7_D9_82_D8_AA_D8_B5_D8_A32e3fc4f036148ac5391679885363bee.jpg
    «پژو سیتروئن» در این سال ها هیچ سرمایه گذاری در ایران نکرده؛ ضمن اینکه به طور یکجانبه قراردادش را لغو کرد.» «بازار خودروی ایران در این چند ساله، نه در دست فرانسوی ها بلکه در دست ایران خودرو و سایپا بوده است و آنها هر کار خواسته اند، انجام داده اند.»
    مقدمه: روزنامه فرانسوی «فیگارو» در گزارشی به نقل از مدیرعامل شرکت فرانسوی پژو سیتروئن، از تدارک و تلاش این شرکت فرانسوی برای ورود دوباره به بازار ایران خبر داد.



    «ماکسیم پیکا»، مدیرعامل پژو سیتروئن، در مصاحبه‌ ای گفت: پژو قصد دارد برای تقویت وجهه خود در ایران ابتدا خودروهای گران‌قیمت را به ایران صادر کند و پس از آن تلاش خواهد کرد خودروهای ارزان‌ تر را در ایران تولید کند.



    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه «پیشخوان خبر» عصر شنبه، 19 اردیبهشت 1394، برای بررسی این موضوع گفتگویی ترتیب داد با دکتر علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو، و آقای حسین گروسی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنعت و معدن خانه ملت.





    دانلود


    مهم ترین بخش های این گفتگو به این شرح است:

    مجری: ارزیابی شما از پیشنهاد پژو برای حضور فعال دوباره در بازار ایران چیست؟


    گروسی: پیشنهادی که داده شده، پیشنهادی نیست که بخواهد چهره آنها (مقامات پژو سیتروئن) را ترمیم کند و منتی هم ندارد؛ یعنب اینکه خودروی گران قیمت را به ایران صادر کند. ابتدا اینکه پژو در طول دست کم ده سال گذشته از ابتدایی که در ایران فعالیت کرده، هیچ سرمایه گذاری در ایران نکرده است؛ دوم اینکه به طور یکجانبه قراردادش را لغو کرد و ما دچار افت تولید خودرو شدیم و پنجاه درصد تولید خودروی ما کاهش پیدا کرد. به تازگی گروهی از کمیسیون صنایع و معادن در سفری که به فرانسه داشته تاکید کرد که پژو اگر می خواهد چهره خود را ترمیم کند و با توجه به آن دیدگاهی که ایرانیان به فرانسه داشتند، می بایست دست کم 50 درصد در ایران سرمایه گذاری کند و افزون بر آن می بایست 30 درصد از خودروهایی را که در ایران تولید می کند که باید خودروهای روز دنیا باشد، به کشورهای مختلف صادر کند.





    مجری: اشاره می کنید که یک ریال هم در ایران سرمایه گذاری نکرده است. آیا مجلس بر سرمایه گذاری نکردن پژو در ایران نظارتی نکرده است؟

    گروسی: مجلس نظارت خود را در این زمینه داشته؛ ما قانون ارتقای صنعت خودرو را درمجلس تصویب کردیم. اگر خودرویی می خواهد در ایران با مشارکت خارجی تولید شود، می بایست خودروهای «بروز» باشند. در تفاهم نامه ای که با ایران خودرو داشته، بر همین نکته ها هم تاکید شده است. قرار نیست هر خودروساز خارجی به ایران بیاید و هر وقت خواست برود، ایران در این صورت بازار خوبی است. خودروساز خارجی می بایست برای اشتغال زایی داخلی و همچنین اینکه سرمایه گذاری اش ضمانتی باشد تا اگر فردایی، روزگاری، تحریم دوباره رخ داد، ایران را ترک کند، می بایست دست کم 50 درصد در ایران سرمایه گذاری کند.



    مجری: البته ما از مدیران ایران خودرو هم برای رفع ابهام درباره این موضوع و بحث در این باره دعوت کردیم که از این فرصت استفاده نکردند.

    awww.irinn.ir_sitefiles_13940219__d8_a7_d9_82_d8_aa_d8_b5_d8_a111b1c8535d4f9bd23042df26ba643b4.jpg

    دکتر علی خاکساری: به نظر من این موضوع عالیه. از دید من به عنوان یک کارشناس، هر خودرویی را که بخواهد به ایران وارد کند، خوب است به شرط آنکه اصول تجارت رعایت شود. اگر ما بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم، درست نیست. اول اینکه مرسوم این است که بازار را مشتری تعیین می کند و اینکه شرکت پژو می گوید با خودروهای لوکس شروع می کند، باید ریشه آن را پیدا کرد.



    مجری: ریشه آن کجاست؟

    دکتر خاکساری: مشکل این است که ما نتوانستیم بزاار داخلی خودرو و نیاز مصرف کننده داخلی را تامین کنیم. آنها از می دانند که اول و آخر بازار خودروی ایران هستند و با وجود تلاش هایی که نمایندگان مجلس صورت می دهند، به این موضوع واقف اند که بازار خودروی ایران تا ابد در دست فرانسوی هاست، مگر اینکه اقدامی جدی صورت بگیرد و آن اقدام جدی امکان پذیر نیست، مگر با رقابت. رقابت چه داخلی و چه خارجی.





    وی افزود: خودرو محصولی است که با همه محصولات دیگر متفاوت است. برای اینکه خودرو اثراتی که می تواند بگذارد هم روی اقتصاد یک کشور، هم روی محیط زیست کشور و هم روی سلامت و هم زنده بودن یا زنده نبودن مردم یک کشور قرار می گیرد.



    این کارشناس خودرو تاکید کرد: بازار خودروی ایران در این چند ساله، نه در دست فرانسوی ها بلکه در دست ایران خودرو و سایپا بوده است و هر کار که این دو شرکت خواسته اند، انجام داده اند و اینها تاجران خوبی نبوده اند که بتوانند با پژو همکاری کنند.





    خاکساری افزود: من به شما تاکید و تضمین می کنم که فرانسوی ها هر شرطی را برایشان تعیین کنید، می پذیرند؛ اما در عمل خواهید دید که راهی را می روند که قبلا رفته اند.



    * تعریفی که از خودروی لوکس ارائه می کنند، اشتباه است. خودروی بالای 2500 سی سی را لوکس می گویند. چه کسی چنین تعریفی را ارائه کرده است؟



    * آنچه اکنون بر خودروسازی ما اثر گذاشته، تحریم های بین المللی نیست؛ بلکه تحریم های جاده مخصوصی است که بر خودروسازی ایران اثر گذاشته است. جاده مخصوصی ها هستند که 20 سال است مردم ایران را تحریم کرده اند. مشکلاتی که چه از لحاظ کشته شدن مردم، چه از لحاظ زیست محیطی به وجود آمده، به علت اقدامات آنهاست.



    گروسی:

    + موضوع این است که فرانسه و شرکت پژو لان برای اینکه خودرویشان خودروی روز شود، نیاز دارند تولیدشان را به پنج میلیون دستگاه برسد. انها بسیاری از کارکنان خودشان را اخراج کرده اند؛ آنها به این نتیجه رسیده اند که فریب آمریکا را خورده اند، چون آمریکا به فرانسه وعده داده بود بازار این شرکت را در آمریکا با تولید خودروهای شاسی بلند، تامین می کند. حالا نوبت این است که ما می بایست شرط بگذاریم.



    دکتر خاکساری:

    * ما هم باید در تولید و هم در واردات باید به مصرف کننده احترام بگذاریم.لازم است که بازار را رقابتی کنیم تا مشتری حق انتخاب داشته باشد. وقتی ما خودرویی را با کمترین کیفیت و با چندین برابر قیمت واقعی خودش به مشتری می فروشیم، چه توقعی از فرانسوی ها داریم.



    من مشکل را از شرکت های رنو یا پژو نمی بینم؛ اشکال از شرکت های داخلی است. خودروی پژوی 405 که در ایران اکنون به قیمت سی میلیون تومان با منت به مشتری فروخته می شود، در سال 1988 از چرخه تولید در فرانسه کنار گذشته شد. مدیریت خودروسازی ما مشکل دارد.

    * این عملکرد ماست. من کاری نداریم فرانسوی ها ه دیدی دارند و چه کاری می کنند، اگر مدیران داخل و سیاست گذاران ما درست باشد، فرانسوی ها که هیچ، همه کشورها تابع ما خواهند شد.



    awww.irinn.ir_sitefiles_13940219__d8_a7_d9_82_d8_aa_d8_b5_d8_a9fc9c44a73805d6f5c8a33ac91101b05.jpg

    نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان:

    * ما از انتقادهای ایشان (آقای خاکساری) سابقه طولانی داریم و همیشه ایشان انتقاد دارند؛ ایشان فرمایشات خاص خودشان را دارند و در این مدت، حریف ایشان نشده ایم!

    * این نخستین باری است که شرکت پژو آمده و حاضر به سرمایه گذاری 50 - 50 شده است. یعنی می خواهند شرکتی در ایران بسازند که 50 درصد شرکت پژو و 50 درصد ایران در ایران سرمایه گذاری کنند. ما این را به فال نیک می گیریم. آنها می خواهند علاوه برخودروهای لوکس، خودروهای جدیدشان مدل های 301، بعد 208 و بعد 2008، که خودروهای جدیدی هستند، وارد بازار ایران می شود. و ما از این همکاری که با این دوستان خواهیم داشت، انتقال دانش فنی و پل صادراتی ما خواهند شد که در راستای اقتصاد مقاومتی صورت خواهد گرفت. اینها خودروهای جدیدی است که در ایران تولید خواهد شد. من هم این بخش از حرف های آقای خاکساری را قبول دارم که ما نباید مدت طولانی یک خودرویی را در ایران تولید کنیم. قرار است هر شش ماه یک بار یک خودروی جدید را به بازار ایران وارد کنند.





    دکتر خاکساری:

    ایشان قطعه ساز هستند و می آیند از خودروساز به علت مشخص دفاع می کنند. نفوذ قطعه ساز خاص اجازه نمی دهد خودرو با قیمت مناسب به مصرف کننده ایرانی برسد. ما قطعه ساز خوب در ایران زیاد داریم اما قطعه سازان خاص بازار را خراب می کنند.
     

    موضوعات مشابه

    دل آرا از این پست تشکر کرده است.
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.