1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

چگونه شادی را به محیط کار بیاوریم؟

شروع موضوع توسط rahekhoob در ‏6 ژوئیه 2016 در انجمن دانستنیهای جالب

  1. rahekhoob

    rahekhoob کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏5 مه 2016
    ارسال ها:
    74
    تشکر شده:
    23
    جنسیت:
    مرد

    چگونه شادی را به محیط کار بیاوریم؟

    فرهنگ سازمانی ترکیبی از تعاملات کارکنان، ارزش‌ها و مهارت‌های مدیریت زمان، قوانین اداری، سطح تعارض و شدت آن و توانایی برای حفظ کنترل در محیط کار است. فرهنگ در هر محیط کاری کلیدی است برای بهره‌وری کارکنان و همکاری با یکدیگر در صلح و آرامش.

    مجله دیجی کالا – فرشته کسرایی: فرهنگ سازمانی ترکیبی از تعاملات کارکنان، ارزش‌ها و مهارت‌های مدیریت زمان، قوانین اداری، سطح تعارض و شدت آن و توانایی برای حفظ کنترل در محیط کار است. فرهنگ در هر محیط کاری کلیدی است برای بهره‌وری کارکنان و همکاری با یکدیگر در صلح و آرامش.


    arahe_khoob.ir_wp_content_uploads_2016_06__D8_B4_D8_A7_D8_AF_DB_8C__DA_A9_D8_A7_D8_B1_1.jpg

    هر کسب و کار، فرهنگ منحصر به فرد خودش را دارد که ارزش‌های اصلی شرکت را تعریف کرده و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های غیر رسمی را در سازمان ایجاد می‌کند. یعنی مشخص می‌کند که رفتار قابل قبول کدام است و در نتیجه کسانی که با این قواعد سازگاری دارند، به محیط کار احساس رضایت و راحتی بیشتری خواهند داشت و سایرین به این نتیجه خواهند رسید که جای دیگری را برای محل کار انتخاب کنند. در ادامه به چهار نوع یا مدل فرهنگ سازمانی که شایع‌ترین فرهنگ‌ها در کسب و کارها هستند، اشاره خواهد شد: «فرهنگ قدرت»، «فرهنگ وظیفه»، «فرهنگ فرد» و «فرهنگ نقش»

    فرهنگ قدرت:

    مفهوم این مدل درست شبیه اسم آن است. در چنین محیطی، بار همه یا حداکثر تصمیم‌گیری‌ها بر دوش یک یا چند نفر است. این مدل در شرکت‌های کوچک نسبتا موثر است و سازمان را قادر می‌سازد به سرعت به تغییرات در بازار واکنش نشان دهد. ایراد این مدل این است که به طور مستقیم بر بهره‌وری تاثیر منفی می‌گذارد. اگر تصمیم گیرنده‌ی اصلی حضور نداشته باشد، هیچ تصمیم‌گیری انجام نخواهد شد. همچنین کارکنان به افراد کلیدی بسیار وابسته‌اند و در نتیجه پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.
    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
    فرهنگ وظیفه:


    arahe_khoob.ir_wp_content_uploads_2016_06__D8_B4_D8_A7_D8_AF_DB_8C__DA_A9_D8_A7_D8_B1_2.jpg


    این مدل فرهنگی بسیار سازنده است و هدف اصلی انجام کار و اتمام پروژه است. این نوع فرهنگ سازمانی برای کارکنان آورده‌ی فراوانی دارد؛ چرا که در سازمان دیده می‌شوند و اینگونه احساس ارزشمند بودن خواهند داشت. رضایت شغلی عموما در این سازمان‌ها بالاتر است.
    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
    فرهنگ شخص:

    در این نوع فرهنگ سازمانی، پرسنل یا اشخاص به‌عنوان یک عضو ارزشمند این شرکت و در برخی موارد، حتی مهم‌تر از شرکت در نظر گرفته می‌شوند. اینگونه فرهنگ بیش‌تر در دفاتر وکلا و مراکز پزشکی مشاهده می‌شود. شخص به‌عنوان عضوی ارزشمند شناسایی می‌شود و با اعتماد به نفس تصمیم‌گیری می‌کند.
    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
    فرهنگ نقش:

    این فرهنگ متشکل از یک سلسله مراتب است که در آن هر یک از کارکنان یک نقش خاص یا کار خاص را انجام می‌دهد. البته این مدل، کارکنان را از نوآور و خلاق بودن باز می‌دارد و آن‌ها را در جایگاه کاری‌ شان تن پرور می‌کند. فرهنگ نقش در ایجاد یک فرهنگ سازمانی منسجم، تا حدودی موفق بوده است؛ چرا که باعث می شود هر * جایگاه خود را بداند و مشخص است که از هر * چه توقعاتی وجود دارد.


    arahe_khoob.ir_wp_content_uploads_2016_06__D8_B4_D8_A7_D8_AF_DB_8C__DA_A9_D8_A7_D8_B1_3.jpg

    صرفنظر از نوع یا مدل فرهنگی، مهم این است که سازمان شاد و مثبت باشد. ایجاد یک فرهنگ شاد در محل کار نسبتا ساده و بسیار کم هزینه (یا بی‌هزینه) است؛ به شماری از روش‌هایی که می‌تواند محیط کاری مثبت و شادی ایجاد کند، اشاره خواهد شد:

    1. خوش بگذرانید

    دنبال فرصت بگردید که جشن بگیرید. فرصت‌های زیادی را برای گرد هم جمع شدن پرسنل فراهم کنید. این مساله باعث می‌شود ارتباطات چهره به چهره در سازمان بیش‌تر شود و ارتباطات صمیمانه بین افراد برقرار شود. هم‌چنین این روش باعث می‌شود تا خاطرات خوش و خوبی را برای همه‌ی افراد به جای بگذارید. این موضوع موجب می شود افراد به سازمان نه فقط به عنوان محلی برای کار کردن بلکه محلی برای خلق یک تجربه‌ی خوب و شاد نگاه کنند و بدیهی است که نرخ ماندگاری افراد در چنین سازمانی بسیار بالا خواهد بود.
    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
    2. ارتباط موثر و مثبت، موفقیت سازمان را تضمین می‌کند

    رهبران بزرگ، مستقیم و واضح پیام می دهند و دایما اطمینان حاصل می‌کنند که پیام درست مخابره شده است یا نه. رهبران موفق استاد این هستند که افراد را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهند؛ چرا که با این روش حس مالکیت کار را در آن‌ها می پرورانند. می‌خواهید دفتر کار آن‌ها را دکوراسیون کنید؟ از آن‌ها بخواهید که همه به صورت تیمی در توجیه دکوراتور شرکت کنند. سپس خواهید دید که هرگز، هیچ *، پس از اتمام کار غر نخواهد زد.


    arahe_khoob.ir_wp_content_uploads_2016_06__D8_B4_D8_A7_D8_AF_DB_8C__DA_A9_D8_A7_D8_B1_4.jpg


    3.فرصت گفتگو فراهم کنید
    بر اساس تحقیق «ایمی ادمنودسن» از دانشگاه هاروارد، در جایی که به‌جای ترس، پرسنل احساس امنیت داشته باشند؛ یعنی جایی که رهبران، به همه فرصت می‌دهند، متواضعند و پرسنل را به حرف زدن و کمک خواستن تشویق می‌کنند، پرسنل عملکرد و یادگیری بهتری خواهند داشت. پس به‌جای ایجاد فرهنگ ترس از عواقب، در محیط کار احساس امنیت ایجاد کنید که این حس روحیه‌ی آزمون و خطا که لازمه‌ی نوآوری است را شدیدا تقویت می‌کند.

    4. افرادی که با شما کار می‌کنند را خوب بشناسید

    نخست، به اطلاعات شخصی در مورد زندگی کارکنان خود توجه کنید. وقایع مهم زندگی آن‌ها را بدانید و جویای احوال خانواده‌شان باشید. همه دوست دارند که حس کنند که توجه به آن‌ها فقط معطوف به محیط کار نیست. جشن گرفتن شروع خوبی برای معطوف کردن توجه به پرسنل است. سپس، به فردیت هر شخص اهمیت بدهید. بدانید هر * زمان آزاد خود را چگونه سپری می‌کند و آن را در مکالمات با آن‌ها بکار ببرید. خوب است در فضاهای غیر رسمی محل کار، مثل ناهارخوری یا در مسیر شرکت با آن‌ها گپ دوستانه داشته باشید. این کار باعث می‌شود نقاط قوت و قابل بهبود آن‌ها را بهتر بشناسید.


    arahe_khoob.ir_wp_content_uploads_2016_06__D8_B4_D8_A7_D8_AF_DB_8C__DA_A9_D8_A7_D8_B1_5.jpg

    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌5. بازخورد سازنده
    در صورت بروز مشکل، به آن‌ها صریح و شفاف بگویید که کجای کار را اشتباه کرده‌اند. البته این کار را بدون بی‌احترامی و بدون ابراز خشونت انجام بدهید. سازنده انتقاد کنید و در کنار انتقاد، اموری را که به خوبی انجام می‌دهند را به آن‌ها یادآوری کنید. پس از پایان بحث، به سرعت فضا را به سمت فضای نرمال سوق دهید که فرد بداند که به روابط شما آسیب وارد نشده است و او همچنان برای شما فردی قابل اعتماد است. همه‌ی افراد پس از انتقاد به کمی تشویق نیاز دارند؛ چراکه اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. چند جوک و کمی شوخی می‌تواند به سرعت جو را تغییر بدهد.

    منبع : سایت راه خوب
     

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.