1. بالاخره صندلی داغ برای کاربران ، این ماه برگذار شد!
    صندلی داغ آبان ماه ۹۵ رو هلیا با نام کاربری ( haleya ) مهمان این برنامس!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به صندلی داغ در موضوعات آزاد سر بزنید.
    رد اعلامیه

آموزش مفاهیم حسابداری

شروع موضوع توسط salavati1 در ‏18 سپتامبر 2016 در انجمن مقالات عمومي

  1. salavati1

    salavati1 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏15 آگوست 2016
    ارسال ها:
    638
    تشکر شده:
    158
    جنسیت:
    زن
    آموزشگاه حسابداری
    یک سیستم اطلاعاتی می باشد که از طریق ثبت ، طبقه بندی ، تلخیص و گزارشگری رویدادھای مالی، اطلاعات لازم را
    در اختیار استفاده کنندگان از صورت ھای مالی قرار می دھد و امکان قضاوت و تصمیم گیری آگاھانه را فراھم میسازد.
    دوباره اما : گفتیم اطلاعات بدست می آوریم تا در اختیار استفاده کنندگان قرار بدیم؟ استفاده کنندگان کیا هستند و به چند دسته تقسیم می شن؟
    ۱- درون سازمانی : شامل مدیران اجرایی می باشند که این اطلاعات را برای برنامه ریزی ، کنترل و پیشرفت عملیات مورد استفاده قرار می دهند.
    ۲- برون سازمانی : شامل طیف گسترده ای می باشند از جمله سهامداران ، سارمایه گذاران بالقوه ، طلبکاران ، اتحادیه های کارگری و مراجع مالی و اقتصادی دولتی می توان نام برد.
    حالا وارد مرحله ی بعد می شیم. توی هرکاری ما یه سری مفروضات داریم که هیمنطورکه از اسمش مشخصه فرض می کنیم این اتفاقات می افتن مگر اینکه خلافش ثابت بشه.
    توی حسابداری هم به همین صورت هست و حالا می خوام مفروضات حسابداری نام ببرم . حالا تعریف کتابی این مفروضات :
    ما فرض می کنیم که:
    ۱-فرض تفکیک شخصیت : براساس این فرض برای ھر موسسه شخصیت مستقل از مالک یا مالکان آن و ھمچنین مستقل از سایر مؤسسات در نظرگرفته می شود ودفاتر جداگانه ای تنظیم میگردد.
    ۲- فرض تداوم فعالیت : براساس این فرض فعالیت مؤسسه در آینده تداوم خواھد یافت. یعنی مؤسسه یک دوره زمانی کافی برای اجرای عملیات انجام قراردادھا و ایفای تعھدات خود خواھد داشت.
    ۳- فرض دوره مالی : براساس این فرض دوران فعالیت یک موسسه به دوره ھای زمانی کوتاه و مساوی ، معمولا یکساله تقسیم می شود که درپایان ھر دوره مالی گزارش ھای مالی جداگانه ای تنظیم میگردد . ھر دوره مالی را که برابر یکسال کامل باشد ، سال مالی می گویند.
    ۴- فرض تعهدی : براساس این فرض درآمدھا به محض تحقق و ھزینه ھا به محض تحمیل ،بدون توجه به زمان دریافت و یا پرداخت وجه آنھا باید شناسایی و در سیستم ثبت شود.
    ۵-فرض واحد پول : بدین معنی که آثارو نتایج کلیه عملیات و معاملات یک موسسه باید برحسب واحد پول اندازه گیری و گزارش شود.زیرا پول وسیله مبادله و مقیاس مشترک اندازه گیری ارزش در کلیه مبادلات اقتصادی می باشد.
    اصول حسابداری : تمام استانداردهای حسابداری توسط سازمان حسابرسی در ایران تعیین و ابلاغ می گردد و حسابداران باید طبق این اصول به صورت کامل و مناسب فعالیتهای خود را اثبات نمایند .
    بازهم اما: اصول حسابداری به شرح زیر هستند :
    ۱- اصل بهای تمام شده : مطابق این اصل رویدادھای مالی باید به بھای تمام شده و در تاریخ وقوع ، در سیستم ثبت و در صورت ھای مالی منعکس می شود.
    ۲-اصل تحقق درآمدها: براساس این اصل درآمدھا به محض تحقق بدون توجه به زمان دریافت وجه آنھا بایدشناسایی و ثبت شود.
    ۳-اصل تطابق ھزینه هاو درآمدها: مطابق این اصل برای بدست آوردن سود هر دوره مالی باید ھزینه های هر دوره را از درآمدهای همان دوره کسر نمود.
    ۴- اصل افشاء : براساس این اصل کلیه رویدادهای مالی باید به نحو مناسب و کامل افشاء گردد.

    خب حالا که با اصول حسابداری آشنا شدیم بد نیست با یه مطلب ساده دیگه هم آشنا بشیم
    آموزشگاه حسابداری
    انواع واحدهای اقتصادی از نظر فعالیت :
    ۱-خدماتی : مؤسساتی مانند آموزشگاه ھا , ھتل ھا, بیمارستان ھا, تعمیرگاه ھا و … که خدماتی را به مشتریان خود ارائه می کنند.
    ۲-بازرگانی : مؤسساتی که به خرید و فروش کالا اشتغال دارند، بدون آنکه در کالای مورد مبادله تغییر شکلی دھند.
    ۳- مؤسسات تولیدی : مؤسساتی که مواد اولیه و کالاهایی را خریداری نموده و سپس آن ھا را تغییر شلک داده و یا به کالای دیگر تبدیل نموده و به فروش می رساند.
    انواع حسابها :
    ۱- حسابهای موقت : حسابهایی هستند که مربوطه به یکسال )یایک دوره) می باشند ومشخص کننده سود و زیان شرکت می باشند.
    ۱-۱ درآمد : مبالغی که به صورت ارائه خدمات یا فروش کالا از مشتریان دریافت می گردد.
    ۲-۱ هزینه : گاهی اوقات در شرکتهای تجاری مبالغی پرداخت می شود که از بابت آن هیچگونه دارایی عاید شرکت نمی شود ، این موارد مصرفی اند و قابل بازگشت نیستند مانند : اجاره ، تعمیرات ، حقوق و …
    ۳-۱ برداشت : مبالغی که در جهت مصارف شخص خود مالک ، برداشت می شود در این حساب ثبت می گردد . این برداشتها در پایان سال از آورده های مالک کسر شده تا سرمایه واقعی وی مشخص شود .
    ۲- حسابهای دائم : حسابهایی هستند که مرتباً در طول دوره تکرار می شوند.
    ۱-۲ دارایی ها: منابع اقتصادی هستند که منافع آینده را در برمی گیرند.
    ۱-۱-۲ دارایی های جاری : دارایی هایی هستند که نقد هستند و یا نقد کردن آنها آسان می باشد مانند موارد ذیل :
    نقد و بانک : حسابهایی که به صورت جاری و یا پس انداز در بانک افتتاح و مبالغ ریالی و یا اسناد در آنجا نگهداری می شود .
    صندوق : مبالغی که به صورت ریالی در داخل شرکت نگهداری می شود .
    تنخواه گردان : شخصی است زیر مجموعه حسابداری که مبالغی در اختیار او قرار داده می شود تا مخارج شرکت را پرداخت کند )مسئول خرید یا کارپرداز( .
    پیش پرداختها : در بعضی از مواقع شرکت مبالغی را پرداخت می کند ولی هیچگونه خدمات یا کالایی را دریافت ننموده است .
    سپرده ها : این دارایی به ۲ قسمت رهنی و ملکی تقسیم می شود .
    موجودی کالا : کالاهایی که به نیت فروش خریداری و در انبار نگهداری می شوند با عنوان موجودی کالا در سیستم حسابداری منعکس می گردد.
    حسابها و اسناد دریافتنی : نقد و نسیه همانند چک و سفته
    ۲-۱-۲ دارایی های ثابت : دارایی هایی هستند که نقد نیستند و یا نقد کردن آنها آسان نمی باشد.
    مانند )زمین ، ساختمان ، تجهییزات و اثاث و وسایط نقلیه موتوری)
    ۳-۱-۲ دارایی های نامشهود : دارایی هایی هستند که وجود دارند اما قابل مشاهده نیستند مانند)علائم تجاری کالا )بِرَند ( ، سرقفلی نرم افزار ، امتیازات آب و برق و گاز و تلفن و موبایل ، حق اختراع ، حق تألیف و حق انشعابات و … ( ….
    ۲-۲ بدهی ها : تعهداتی هستند که ما یا شرکت نسبت به اشخاص و یا موسسسات داریم و این تعهدات را باید از طریق وجه نقد ، تحویل کالا و یا ارائه خدمات پرداخت نماییم .
    ۱-۲-۲ بدهی جاری :حقوق پرداختی )معوقه( ، پیش دریافتها ، حسابهای پرداختی ، اسناد پرداختنی
    ۲-۲-۲ بدهی بلند مدت: وامهای پرداختنی و اسناد پرداختنی بلند مدت
    ۳-۲ سرمایه : به آورده های نقدی یا غیرنقدی مالک سرمایه گویند .
    نکته مهم : در استانداردهای حسابداری معادله ای وجود دارد که حسابهای دائم را به یکدیگر مرتبط می سازد :
    دارایی = بدهی + سرمایه
    ولی قبل از شروع یه موردی درباره بدهکاری و بستانکاری می خوام بگم تا وقتی مطالب می خونید زیاد سردرگم نشید.
    کلمه بدهکار که یعنی شخصی که به جایی به شخصی بدهی داره و بستانکار هم یعنی کسی که از جایی از شخصی طلب داره یا می خواهد پولشو بستونه و طرف بستانکاره .
    توی حسابداری این دو تا کلمه به شدت استفاده می شه و هرچیزی یه ماهیتی داره یعنی یا بستانکاره یا بدهکار که مرور زمان با ماهیت ها بیشتر آشنا می شید.
    من یه مثال خیلی خیلی ساده می زنم ؟
    مثلا بانک
    بانک همیشه بدهکاره؟ خب چرا بدهکاره ؟ چون ما می ریم یه حساب باز می کنیم درآمد شرکت می ریزیم توی بانک و بانک پول از ما می گیره و بانک به ما بدهکار می شه چون باید پول مارو پس بده . راحت بود؟ خب ما چی هستیم این وسط؟ ما می شیم بستانکار
    به همین سادگی
    بالا چی گفتم؟ گفتم در آمد شرکت می ریزیم توی بانک و بانک می شه بدهکار به ما
    حالا به جای اینکه بگیم به ما بدهکار می گیم به درآمد شرکت بدهکاره یعنی درآمد شرکت میشه بستانکار،چون بانک مبلغ بخاطر
    در آمد گرفته و معادله دو طرفه ما دو شخصیت داره
    یکی بانکه یکی درآمد شرکت ….
    امیدوارم واضح گفته باشم، حالا ادامه مطلب بخونید
    انواع دفاتر :
    دفاتر به دو دسته کلی قانونی و کلی تقسیم می شوند که خود نیز دسته بندی جداگانه دارد
    ۱ – دفاتر قانونی :
    ۱-۱ – روزنامه : تمام فعالیتهای موسسسه به صورت کامل و مناسب در این دفتر ثبت می شود و ترتیب آن بصورت زیر است :
    الف) شماره سند و تاریخ
    ب) سمت راست با عنوان بدهکار به شرکت
    ج) مبلغ بدهکار شده به شرکت
    د) سمت چپ با عنوان بستانکار از شرکت
    ن) مبلغ بستانکار شده از شرکت
    و) شرح مختصری از رویداد (شماره فاکتور ، شماره چک ، شماره فیش واریزی )و….
    ۲-۱ – کل : تمام عناوین دفتر روزنامه به صورت مجزا و مستقل از یکدیگر طبقه بندی می گردد که به آن حساب T می گویند.
    تعریف حساب T – جهت راحتی کار خود برای طبقه بندی حسابها از یک خط افقی و یک خط عمودی استفاده می شود که عنوان حساب بالای خط افقی نوشته می شود که اصطلاحاً در این دفتر نیز به سمت راست )بدهکار( و به سمت چپ )بستانکار( می گویند .
    نکته : در حساب T همیشه هنگام تفریق کردن حاصل تفریق زیر عدد بزرگتر قرار می گیرد یعنی چه بدهکار چه بستانکار باشد حاصل تفریق سمت عدد بزرگتر قرار دارد اگر افزایش با بدهکار باشد افزایش بدهی و زیان و اگر افزایش با بستانکار باشد افزایش بستانکاری و سود می باشد.
    - دفاتر اختیاری
    تعریف دفتر معین : این دفتر عناوین دفتر کل را به ریزتر تبدیل می نماید .
    تعریف دفتر تفضیلی : این دفتر عناوین دفتر معین را به یک طبقه ریزتر تبدیل می نماید .

    دفتر کل دفتر معین دفتر تفضیلی
    مبلغ بانک ۵۰,۰۰۰۰,۰۰۰ بانک صادرات ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ شعبه خیابان فلسطین
    بانک ملت ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ شعبه خیابان امام خمینی
    بانک ملی ۲۰,۰۰۰۰,۰۰۰ شعبه خیابان امام رضا
    افزایش یا کاهش حسابها در دفاتر :
    الف)حسابهای دائم : تمام افزایش یا کاهش حسابها از معادله حسابداری تبعیّت می کند که به صورت زیر می باشد.
    در دارایی ها افزایش میزان حساب بدهکار است و درنتیجه کاهش آن نیز بستانکار خواهد بود در بدهی ها و سرمایه افزایش میزان حساب بستانکار است و کاهش آن بدهکار خواهد بود.
    ب)حسابهای موقت : این حسابها در حسابهای دائمی ادغام می شوند پس باید طوری در معادله قرار گیرند که بعد از محاسبه تبدیل به حسابهای دائم شوند.

    نکته : مبلغ یا چک اگر از صندوق کم شد صندوق بستانکار شده صندوق در سمت چپ و اگر مبلغ یا چک به صندوق اضافه شد و موجودی صندوق افزایش پیدا کرد صندوق سمت راست و بدهکار می شود.
    نکته : در تراز آزمایشی همیشه جمع مانده های مبالغ در دو طرف بدهکار و بستانکار باید مساوی باشد .
    بعد از تکمیل دفتر کُل باید از متوازن بودن حسابها مطمئن شویم به همین منظور از تراز آزمایشی استفاده می نماییم .

    حال به مثال های زیر توجه کنید :
    ثبت ، وصول ، برگشت چک :
    الف)اسناد دریافتنی یا چک شخصی :
    ثبت دریافت چک :
    مثال : چکی به مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال بابت ارائه خدمات دریافت شد .

    ثبت وصول چک اشخاص و واریز آن به بانک موسسه :

    ثبت برگشت چک اشخاص : (در این حالت اسناد تبدیل به حساب می شود)

    نکته :در اصطلاح حسابداری چک چه وصول شود چه برگشت بخورد اسناد دریافتنی همیشه در قسمت چپ (بستانکار) خواهد بود .

    اسناد پرداختنی یا چک شرکت :
    ثبت پرداخت چک :
    مثال : چکی به مبلغ ۲,۵۰۰,۰۰۰ بابت تعمیرات پرداخت شد .

    پاس چک شرکت :

    ثبت و برگشت چک شرکت : (در این حالت نیز اسناد تبدیل به حساب می شوند)
    انواع صورت های مالی
    ۱- صورت سود و زیان
    یکی از انواع صورت ھای مالی می باشد که در پایان دوره مالی تھیه شده و بیان گر نتایج عملیات یک مؤسسه می باشد.در
    صورت سود و زیان , ابتدا درآمدھا نوشته می شود و سپس ھزینه ھا از آن کسر می شود و سود یا زیان مؤسسه به دست می
    آید.
    ۲-صورت حساب سرمایه :
    یکی از انواع صورت ھای مالی می باشد که در پایان دوره مالی تھیه شده و تغییرات سرمایه را طی یک دوره مالی نشان
    میدھد.در صورت حساب سرمایه ابتدا سرمایه اول دوره نوشته می شود ، سپس سرمایه گذاری مجدد و سود ویژه بعد از
    کسر ٢٥ درصد مالیات به آن اضافه، و زیان ویژه و برداشت مالک مؤسسه از آن کسر می گردد تا سرمایه پایان دوره
    مشخص گردد.
    ۳-– تراز نامه
    ترازنامه فقط مانده حساب ھای دائمی گزارش می گردد. تراز نامه درپایان ھر دوره مالی تنظیم می شود.
     

    موضوعات مشابه

    Last edited by a moderator: ‏18 سپتامبر 2016
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.