1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

آموزش وی ری – توضیح irradiance map – قسمت دوم

شروع موضوع توسط salavati1 در ‏9 اکتبر 2016 در انجمن مقالات عمومي

  1. salavati1

    salavati1 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏15 آگوست 2016
    ارسال ها:
    704
    تشکر شده:
    158
    جنسیت:
    زن
    در ادامه مبحث آموزش وی ری به بررسی irradiance map می پردازیم .در فایل مکسی که در برای دانلود قرار داده شده می توانید فایل تمرینی زیر را دانلود کنید . ما تمرینات را بر اساس این نمونه انجام می دهیم .
    در ضمن اگر از فایل هم نخواستید استفاده کنید ، می تواند خودتان یک صحنه نمونه بسازید .
    فایل مکس را باز کنید و در قسمت تنظیمات رندر وی ری از قسمت V-ray::irradiance map و قسمت currrent preset حالت custom را انتخاب می کنید ، در حالت custom می توانید مقادیر پارامترهای مختلف را تغییر دهید . مقدار min/max rate را ۰ قرار دهید .صحنه با یک "گذر" شروع به رندر می کند . گزینه show calc.phase را علامت بزنید تا گذر ها را ببینید .رزولیشن رندر ما ۶۴۰*۴۸۰ می باشد .
    در زمان رندر همانگونه که ملاحظه می کنید ، رندر وی ری به صورت مربع مربع شروع به رندر می کند . به این مربع ها render region می گویم که به صورت پیش فرض اندازه آن ۶۴*۶۴ می باشد ، یعنی این مربع از ۶۴ پیکسل طولی و ۶۴ پیکسل عرضی تشکیل شده است .یعنی ۱۰ مربع به صورت عرضی رندر را پوشش می دهد .
    در واقع وقتی در یک گذر رندر می گیرد ، اندازه رزولیشین این گذر برابر با کیفیت خروجی می باشد . یعنی در هر گذر ۶۴ پیکسل طولی و عرضی را رندر می گیرد. پس در یک گذر باید تمام نمونه ها را حساب کنید .
    حالا max rateرا برابر ۰ و min rate را برابر -۱ قرار دهید . در این حالت وی ری ، در دو گذر صحنه را رندر می گیرید ، و از آنحا که سایز render region ثابت است . در گذر اول ، اگر دقت کنید اندازه پیکسل ها بزرگتر می شود در واقع هر مربع ۳۲* ۳۲ پیکسل را رندر می گیرد . تفاوت آن در شکل زیر واضح است .
    به لبه های e دقت کنید ، کاملا مشخص است که در گذر اول وضوح تصویر کمتر شده . و در گذر دوم تازه به مرحله ی مانند قبل می رسد .
    حالا هرچه تعداد گذر ها بیشتر باشد در گذرهای اولیه وضوح عکس کمتر می شود ، و به مرور در گذرهای آخر وضوح بیشتر می شود تا به رندر نهایی برسد .
    اما سوال اینجاست چرا تعدا گذر ها را زیاد می کنیم ؟
    خب همانطور که قبلا اشاره شد وی ری موتور رندری بر مبنای دنیای واقعی می باشد ، هرچه تعداد این گذر ها بیشتر باشد . در صحنه های با جزییات بالا ، کیفیت رندر نیز بیشتر می شود و البته زمان آن نیز افزایش پیدا می کند و سرعت رندر VRAY کاهش پیدا میکند.
    اما تعداد گذر ها را چگونه می توان مشخص کرد ؟

    در کرکره ی Indirect illuminiation(GI) با تیک زدن جلوی مربع On و در کرکره ی V-ray::irradiance map می توانید یکی از preset های موجود را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ی custom می توانید به صورت دستی تنظیمات را مشخص کنید . اگر مقدار max rate , min rat با هم برابر باشد ، شما یک گذر خواهید داشت . اگر max rate 0 و min rate -1 باشد شما دو گذر خواهید داشت و به طور کلی :
    تعداد گذرها برابر است با اختلاف min rate و max rate به علاوه یک .
    نکته : معمولا min rate را منفی می گیرند ، چون روی سرعت رندر تأثیر دارد . به عبارتی اگر مقدار max rate = 2 و min rate = 0 باشد و در حالتی دیگر max rate=0 و min rate = -2 باشد . در هر دو حالت 3 گذر خواهیم داشت اما سرعت رندر در حالت دوم بیشتر خواهد بود و کاهش زمان رندر در VRAY را خواهیم داشت .
    نمونه : همانطور که اشااره کردیم وی ری بر اساس نمونه گیری عمل می کند . برای دیدن نمونه ها می توانید گزینه show sample را فعال کنید .
    برای تست من با min/max rate =-4 رندر گرفتم و همانطور که می بینید تعداد نمونه ها خیلی کم و در همه جای عکس به صورت یکنواخت پخش شده است و در یک گذر هم رندر را می گیرد .
    حالا مقدار min/max rate را برابر با -۳ می کنم و نتیجه :
    حالا مقدار max را -۲ و مقدار min را -۳ قرار می دهم . پس دو گذر خواهم داشت که در گذر دوم ، IR طبق محاسباتی که انجام می دهد در جاهایی از صحنه که جزییات بیشتر است و نمونه های بیتشری در آن قسمت ها تولید می کند این قابلیت مهم و برجسته IR می باشد که اکثرا کسانی که با وی ری کار می کنند از آن استفاده می کنند .
    پس هرچه مقدار max/min rate رو به عدد مثبت باشد ، sample های بیتشر تولید می شود اما زمان بیشتری نیز می برد .
    نکته مهم : دقت کنید که همیشه بالا بردن min/max rate باعث افزایش کیفیت نمی شود . به عبارتی در صحنه های مختلف مقدار این عدد ها متفاوت می باشد و گاهی زیاد کردن این مقادیر صرفا زمان رندر را زیاد می کند و تفاوت چندانی بر روی کیفیت رندر نهایی نخواهد داشت .این مقدار نیز در هر صحنه متفاوت می باشد .
    ادامه آموزش ها ، آموزش وی ری در معماری را خواهید دید ، زیرا در حال حاضر وی ری بیشتر مورد استفاده پروژه های معماری در تری دی مکس می باشد .و ممکن است بیشتر مراجعه کنندگان دانشجویان معماری باشند.گرچه آموزش وی ری ۳dmax در زیمینه انیمیشن هم کاربرد فراوان دارد.
     

    موضوعات مشابه

    Last edited by a moderator: ‏9 اکتبر 2016
    دل آرا از این پست تشکر کرده است.
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.