1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

عملکرد کافئین در ورزش

شروع موضوع توسط shahin در ‏12 آگوست 2012 در انجمن تغذیه

  1. shahin

    shahin کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏9 آگوست 2012
    ارسال ها:
    44
    تشکر شده:
    41
    جنسیت:
    مرد
    عملکرد کافئین در ورزش
    1. معرفی کافئین
    2. هدف از مصرف کافئین در ورزشکاری (علم ورزش)
    3. چگونگی عملکرد کافئین (از دیدگاه تئوری)
    4. مجادله کافئین
    5. عوارض جانبی مصرف کافئین
    6. تأثیرادرار آوری (افزایش ادرار)کافئین
    7. نکات مهم برای ورزشکاران در استفاده از کافئین
    8. نتایج
    1.معرفی کافئین:
    کافئین ماده محرک (تحریک کننده) ملایمی است که حداقل در 63 گونه گیاهی مختلف یافت می شود. این ماده در برگ ، ساقه ، بذر (دانه) و ریشه های این گونه های گیاهی قابل استحصال می باشد. کافئین بخشی از ریشه خانواده هیدروکربنهای یک ظرفیتی (به فرمول ch3) و ترکیبات نیتروژن است که شامل ترکیب یک مولکول نیتروژن (گیاهی و حیوانی) با یک گروه 3تایی متیل (ch3) می باشد که به آن چسبیده است.
    این ماده در بسیاری از محصولات نظیر جوش شیرین ، چای ، قهوه و نیز در برخی دیگر از داروها مثل داروهای تجویزی متداول ، ادرار آورها و مسکن ها یافت می شود.
    شیوع استفاده از کافئین و همه گیر شدن آن باعث شده است که بسیاری از مردم ، به این ماده به عنوان یک دارو یا یک ماده اعتیاد آور نگاه کنند ، لذا دسترسی و بدست آوردن آن در میان مردم تبدیل به امری بسیار آسان و راحت در عین حال بسیار ارزان شده است.
    به عبارت دیگر بسیاری از مردم به آن (کافئین) به عنوان یک شبه مکمل غذایی که باعث تمرکز شخصی و آگاهی (هوشیاری) بیشتر می شود نگاه می کنند. اما نکته مهم اینست که به خاطر داشته باشیم تأثیر کافئین در بدن بستگی مستقیم به میزان ماده مصرفی (کافئین) ، تناوب مصرف (تعداد دفعات) ، خود شخص مصرف کننده و متابولیسم شخصی و فیزیکی افراد دارد.
    برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در این بخش می توانید به آدرس http://www.pp.okstate.edu مراجعه کنید.
    2-هدف از مصرف کافئین در ورزشکاری (علم ورزش)
    کافئین منفعت های بسیاری در انواع مختلف ورزش ها دارد، لذا پژوهشها و تحقیقات در زمینه تأثیر این ماده در ورزشهای مختلف و ورزشکاران ، هنوز نا تمام و به عبارتی بی نتیجه مانده است . تا آنجا که بسیاری از ورزشکاران بر این باورند که این ماده در عین حالی که باعث افزایش قوای جسمانی و فیزیکی آنها می شود ، به همان اندازه باعث افزایش کارایی (راندمان) مغزی – فکری آنان می شود
    این ماده مداومت و استقامت در رقابتهای ورزشی دارند، بهبود بخشیده و افزایش می دهد، از جمله این ورزشها می توان به دوچرخه سواری ، دویدن، و حتی بازی ساکر (soccer) اشاره کرد.
    در یک تحقیق تجربی در زمیه تأثیر مصرف کافئین در اشخاص ، 6 مورد مصرف کننده منظم این ماده مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفتند.( در زمان تمرین تا خستگی ) (سال 1998 میلادی ).
    در خلال این پژوهش 1 ساعت قبل از تمرین آزمایشی ، قرصهایی به تعدادی از ورزشکاران داده شد و تعدادی دیگر از ماده کافئین استفاده کردند. نتیجه ها حاکی از این بود که آنهایی که قبل از آزمایش از ماده کافئین استفاده کرده بودند کاراتر از آنهایی بودند که از قرصهای دارونما (placebo)مصرف کرده بودند.
    این نتیجه نشان می دهد که مصرف کافئین در مداومت و استقامت ورزشی در ورزشهای دوچرخه سواری ، دویدن و بازی فوتبال ساکر (soccer) که نیاز به قوای جسمانی بیشتری برای موفقیت در رقابتهای ورزشی دارد، اهمیت زیادی دارد.
    این مطالعات همچنین نشان داد که مصرف کافئین تأثیر بسار اندکی در ورزشکارانی که نیاز به مصرف سریع انرژی (ماننددونده های دوی سرعت و شناگرها) دارند، دارد. همچنین بسیار پر واضح است که مصرف کافئین در کاهش میزان خستگی و فرسودگی ورزشکاران (همچون یک نقش روانی مؤثر) تأثیر بسزایی ایفا می کند.
    جاذبه و کشش فکری – ذهنی برای مصرف کافئین به اندازه تمایل و کشش برای مصرف فیزیکی (خوردن) آن می باشد.
    لازم به ذکر است که این ماده برای شبیه سازی مستقیم عصبی مرکزی نیز مورد آزمایش قرار گرفته است ، این ماده سیستم عصبی مرکزی را در حد اعلایی شبیه سازی کرده و حتی توانایی رسیدن به حالتی شبیه به سیستم نخاع با مقدار بیشتر (غلظت) را نیز داراست.
    تأثیر کافئین باعث تمرکز کردن افراد تا حدود 1 تا 3 ساعت می شود.
    برای ورزشکاران ، رقابت در ورزشهایی که فکر کردن سریع و عکس العملهای تند و تیز مورد نیاز است ، مصرف این ماده یک حاشیه بزرگتر را فراهم می کند. البته نباید فراموش کرد که این نتایج در برخی موارد متناقص با تجارب بدست آمده از تأثیر مصرف کافئین در افزایش مداومت ورزشی است.
    برای مطالعه بیشتر به سایت http://www.garynull.comمراجعه کنید.
    3-چگونگی عملکرد کافئین (از دیدگاه تئوری):
    درعلم ورزش 3تئوری وجود دارد که درمصرف کافئین توسط ورزشکاران مطرح می باشد.
    تئوری اول: تأثیرکافئین در سوخت بیشتر چربی و کمتر هیدروکربنها در اعضای بدن .
    سوخت اصل ماهیچه ها گلیکوژن(نشاسته حیوانی) است اما چربی ، منبع بسیار فراوان تری را برای تولید انرژی در بدن فراهم می کند.فرآیند به این گونه است که کافئین باعث می شود که ماهیچه ها مقدار بیشتری چربی بسوزانند که این خود کاهش (مصرف) سریع گلیکوژن در بافتها را به تأخیر می اندازد.
    مطالعات نشان می دهد که مصرف کافئین در 15 دقیقه اول (پس از مصرف) باعث کاهش 50% مصرف گلیکوژن در بدن می شود ، هنگامیکه این فرآیند انجام شد، گلیکوژن ذخیره شده فرصت می یابد که در باقیمانده زمان فعالیت جسمانی توسط ورزشکار (یعنی زمانیکه بطور معمول می بایست هیچ گلیکوژنی در بافتها موجود نباشد و همگی مصرف شده باشد) این مطالعه و پژوهش در مورد 9 ورزشکار در قبل و در حین فعالیت بدنی انجام شد. که شامل یک سیکل آزمایشی 2 ساعته بود.
    یک مورد ، مصرف 250 میلی گرم کافئین به فاصله یک ساعت قبل از آزمایش (تست) و مورد دیگر مصرف 250 میلی گرم کافئین در خلال آزمایش و به فاصله هر 15 دقیقه مصرف شد.
    نتیجه این مطالعه افزایش 7 درصدی میانگین کارایی ورزشکاران بود. بنابراین می توان گفت که با مصرف کافئین در خلال فعالیتهای بدنی استقامتی (مداومتی) ، امکان افزایش کارایی کلی وجود دارد.
    تئوری دوم:تأثیر مصرف کافئین دربالا بردن میزان تمرکز فکری– ذهنی ورزشکار .
    همانطور که گفته شد کافئین یک سیمولاتور (شبیه ساز) مشخص و آزمایش شده برای سیستم عصبی مرکزی است. با کند شدن روند مصرف موادی که باعث التهاب عصبی می شوند ، کافئین می تواند باعث اصایی روند بروز عکس العمل ها شده و هوشیاری (آگاهی) ذهنی – فکری را افزایش دهد و سرانجام می توان گفت که کافئین توانایی تقویت کردن انقباض ماهیچه ای را نیز دارد.
    تئوری سوم: با انتقال کلسیم وسدیم وپتاسیم در سلولها،نفوذ پذیری غشای آن افزایش می یابد که این امر به نوبه خود باعث انقباض بیشتر و محکمتر ماهیچه ها می شود.
    دانشمندان ژنتیک مطالعات بسیاری برای تأییداین باور انجام داده اند که نشان میدهد مصرف کافئین باعث افزایش میزان نیروی خروجی ماهیچه ای در فرکانسهای شبیه سازی شده پایین الکتریکی (10 تا 50 هرتز) شده و در فرکانسهای شبیه سازی شده الکتریکی بالاتر (100 هرتز ) تغییر مهم و محسوسی وجود ندارد که این خود مؤید این باور است که مصرف کافئین باعث افزایش انقباض و میزان نیروی ماهیچه ها می شود.
    تمام این 3 تئوری به فاکتورهای مختلف بسیاری مرتبط می شود و دقت در روند آزمایشات (تستها) تأثیر کافئین بر اعظای بدن امریاست که تا حدودی ناشناخته مانده است.
    برای مطالعه بیشتر به سایت http://www.athleta.com مراجعه کنید.
    4- مجادله / مناقشه کافئین:
    مصرف کافئین در رقابتهای تابستانی المپیک ها به عنوان مصرف ماده ای که در بازیهای تابستانی ممنوع شده بود ، مطرح شد. کمیته بین المللی المپیک(IOC)کافئین را در لیست ممنوعه اعلام کرد . البته باور این مسئله اندکی مشکل به نظر می رسد . ماده ای (کافئین) که روزانه بیش از 75% از آن در آمریکا مصرف می شود ، در لیست مواد مصرفی ممنوعه قرار گیرد و در طبفه بندی مواد مضر و زیان آوری چون کوکائین و داروهای زیان آور آورده شود.
    آزمایش ادرار نشان می دهد که مصرف 8 فنجان قهوه ، 12 میلی گرم کافئین را وارد حجم ادرار ورزشکار می کند.
    برای مطالعه بیشتر به سایت http://www.chiroweb.com مراجعه فرمائید.
    5- عوارض مصرف کافئین:
    مصرف کافئین عوارض جانبی بسیاری را در اشخاص که به طور منظم آنرا مصرف می کنند ایجاد می کند.
    از یک جنبه محققان به دنبال پیدا کردن ارتباط بین کافئین و بیماریهای قلبی – عروقی و سرطان هستند. و همچنین بسیاری از این مطالعات علیرغم نتایج متنوع و گوناگونی بسیار، حاکی از یک ارتباط مستقیم میان افزایش فشار خون و مصرف کافئین است . علیرغم اینکه هیچ گونه شواهدی برای ایجاد این ارتباط نیست.
    البته عوارضی چون بی خوابی ، حالت تهوع، گرفتگی عضلانی ، اضطراب ، احساس خستگی و کسلی ، سردرد و سوء هاضمه در اشخاصی که از این ماده به طور منظم استفاده می کنند ممکن است بروز کند.
    این امر می تواند در ورزشکاران به صورت جدی تر و تأثیرات خطرناک تری بر عملکرد آنها همچون : گرفتگی و سفت شدن ماهیچه ها ، انقباض آنها و یا از دست دادن آب بدن بروز کند . این تهدیدات و مشکلات در حین رقابتها کافیست تا هر ورزشکاری قبل از مصرف کافئین در رقابتهای اصلی بیشتر به این عوارض فکر کند.
    برای مطالعه بیشتر به سایت http://www.ificinfo.health.org مراجعه نمایید.
    6- تأثیر ادرار آوری (افزایش ادرار) مصرف کافئین:
    کافئین همزمان با افزایش فشار خون در کلیه ها از جذب مجدد سدیم و آب جلوگیری بعمل می آورد. کافئین همچنین با تضعیف وسست کردن ماهیچه های مثانه ، احساس نیاز به دفع ادرار را افزایش می دهد ( دچار اختلال می کند) و این خود مشکلات زیادی را برای ورزشکاران استقامتی برای شرکت در رقابتهای طولانی مدت ایجاد می کند.
    این امر (احساس نیاز به دفع ادرار) ازیک سو و کاهش مایعات بدن وانقباض و گرفتگی وریدی های شکمی از دیگر سو می تواند باعث بروز درد در ورزشکار شود. این مطالعات همچنین نشان میدهد که عوارض مصرف کافئین بر میزان ادرار ، در ورزشکارانی که قبل از تمرینها و به میزان متعادل از آن مصرف می کنند بروز نمی کند .
    در یکی از تحقیقاتی که برای ارزیابی مقدار تعریق بیش از حد در دویدن های طولانی انجام شد به 9 دونده به میزان 450 میلی گرم از ماده کافئین بصورت یکجا و به فاصله هر 30 دقیقه داده شد. نتیجه کاهش جریان ادرار و نیز کاهش مقدار کافئین موجود در ادرار بود، این مسله ، مؤید این باور است که مصرف کافئین نبایستی باعث بروز مشکلات دفع ادرار در ورزشکاران استقامتی شود. (برنارد 1992 ) .
    برای مطالعه بیشتر به سایت http://www.cosic.org مراجعه کنید.
    7- نکات مهم برای ورزشکاران در استفاده از کافئین .
    علیرغم اینکه بسیاری از پزشکان مصرف کافئین توسط ورزشکاران را توصیه نمی کنند، اما ورزشکارانی که بر این باورند که مصرف کافئین می تواند کارائی / عملکرد آنها را افزایش دهد، بایستی به نکاتی که به بهینه شدن و مفید بودن پتانسیل درونی شان کمک می کند ، توجه داشته باشند. ورزشکار باید 3 تا 4 روز قبل از شروع رقابتها ، از مصرف آن پرهیز نماید . این امر کمک می کند که سطح قابل قبول کافئین کاهش یابد، لذا باعث حساس شدن بدن مصرف کننده (ورزشکار) هنگام مصرف می شود. همچنین یک ورزشکار باید از محدودیتهای کافئین آگاه باشد. اگر او هرگز آن مصرف نکرده باشد. بعد از مصرف ، نسبت به سطح تأثیر آن بر قسمتهای مختلف بدن (اعضای بدن ) آگاهی کامل و کافی را نخواهد داشت.
    همچنین ورزشکار باید برای شناخت محدودیتهای شخصی (فیزیکی) خود، اطمینان حاصل نماید که از این ماده در شرایط مختلف استفاده کرده است. نکته مهم دیگر این است که ورزشکار باید برای رسیدن به حداکثر میزان تأثیر مصرف کافئین بر روی بدن خود 2 تا 3 ساعت قبل از شروع رقابت ، اقدام به مصرف آنها نماید.
    مطالعات بیانگر این است که چند ساعت طول می کشد تا ماده کافئین وارد اعضای بدن و سلولها و بافتها شده و به چربی سوزی پرداخته و بدین ترتیب باعث ذخیره مقدار بیشتری گلیکوژن در بافتها برای استفاده در رقابتهای استقامتی می شود.
    برای مطالعه بیشتر به سایت htpp://www.rice/caffeine مراجعه نمایید.
    ۸- نتایج :
    مصرف کافئین به عنوان یک مکمل غذایی و افزایش مقاومت و مداومت فیزیکی بدن مورد آزمایش قرار گرفته ، اما دارای عوارض جانبی و فاکتورهای پیش هشدار دهنده می باشد.مصرف این ماده در رقابتهای کوتاه مدت ،تأثیر چندانی بر ورزشکار (مصرف کننده ) ندارد. بنظر می رسد که بسیاری از منابع در یک اجماع کلی و متفق القول ، ورزشکاران را از مصرف این ماده منع می کنند.
    کمیته ملی المپیک (IOC) نیز مصرف کافئین توسط ورزشکاران را همانند دیگر داروهای غیر قانونی ممنوع کرده است.
     

    موضوعات مشابه

    nazanin 20 از این پست تشکر کرده است.
  2. nazanin 20

    nazanin 20 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏12 آگوست 2012
    ارسال ها:
    129
    تشکر شده:
    277
    جنسیت:
    زن
    jqleb bod merciiiiiiiiiii.
     
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.