1. انجمن های فارس پاتوق
    مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
    رد اعلامیه

شیطان چه زمانی و به چه صورت میمیرد؟

شروع موضوع توسط RAHIM68 در ‏3 سپتامبر 2012 در انجمن داستان های اهل بیت

  1. RAHIM68

    RAHIM68 برترین کاربر انجمن کاربر تایید شده کاربر پر تلاش ( طلایی)

    تاریخ عضویت:
    ‏22 آگوست 2012
    ارسال ها:
    1,057
    تشکر شده:
    1,234
    جنسیت:
    مرد
    در تفسیر قمی از قول امام صادق، علیه السلام، نقل شده که «یوم الوقت المعلوم » روزی است که رسول خدا، صلی الله علیه وآله، شیطان را بر روی صخره‌ای در بیت المقدس سر می‌برد.
    awww.afkarnews.ir_images_docs_000141_n00141261_b.jpg
    افکارنیوز: بعد از آنکه شیطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که برای انسان خاکی تعظیم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود: «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (۱) در این هنگام شیطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگیخته شدن انسان‌ها از قبر مهلت دهد و جواب شنید که: تو تا روز و وقت معلومی مهلت داری. او تا «یوم یبعثون » مهلت خواست و خدا «یوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد:

    قال رب فانظر الی یوم یبعثون قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم[شیطان]

    گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهندشدمهلت ده.

    فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز [و] وقت معلوم. (۲)

    سۆال این است که آیا بین این دو روز فرق است؟ و اگر هست به چه نحو است و چه نتایجی دارد؟

    مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی را فرموده‌اند که به اختصار نقل می‌شود. تفسیر ایشان از این آیه جالب و شیرین و در عین حال قابل تأمل است: «با نظری گذرا به دو آیه معلوم می‌شود که روز «وقت معلوم » با روزی که مردم برانگیخته می‌شوند، متفاوت است و حتماً باید آن روز قبل از روز بعث باشد.» و سپس در ادامه استدلال می‌گویند: «اطلاق در آیه ۱۵ سوره «اعراف » که خداوند بدو فرموده تو از مهلت داده شدگانی با آنچه در سوره «ص » و همین جا آمده است مقید می‌شود یعنی منظور روز وقت معلوم است.» (۳) ایشان در جواب این سۆال که یا خود ابلیس از زمان آن روز خبر دارد یا نه می‌گویند: «این روز در علم الهی مشخص و مبین است که چه زمانی است. اما، یا ابلیس هم می‌داند یا نه از آیه چیزی برنمی‌آید.» علامه در ادامه جواب به نظری که می‌گوید شیطان آن روز را نمی‌داند مطلب را به بحث مورد نظر می‌کشاند و می‌فرماید: اینکه دوباره ابلیس گفته است: «همه را گمراه خواهم ساخت.» (۴) دلیل است که او تا زمانی که انسان در دنیا زندگی می‌کند کار خود را ادامه می‌دهد. پس از آیه «الی یوم الوقت المعلوم » فهمیده می‌شود منظور تا آخر عمر انسان‌هایی است که در روی زمین زندگی می‌کنند و امکان اغوای آنها وجود دارد.».

    ایشان(علامه طباطبایی) می‌خواهند ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را نفی کند ولی ملازمه بین معصیت و ابلیس را ثابت نماید و بعد از آن ملازمه بین معصیت و تکلیف را نفی کرده و می‌گویند امکان دارد تکلیف باشد ولی معصیتی نباشد و وقتی معصیت نبود ابلیس هم نیست.

    ایشان در تقویت این نظریه از قول «ابن عباس » و اکثر مفسران اینطور ادامه می‌دهند که: «منظور از آن روز، آخرین روزهای تکلیف است و آن مربوط به نفخه‌ی اولی است که همه خلایق در آن از دنیا می‌روند. گویا این نظر مبتنی بر این است که ابلیس تا زمانی که تکلیف است و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می‌ماند و آن هم مدت عمر انسان در این دنیاست یعنی تا زمان نفخه اولی که همه مردم می‌میرند و بین این نفخه و نفخه دوم که در آن مردم برانگیخته می‌شوند ۴۰ سال یا ۴۰۰ سال بر حسب اختلاف روایات فاصله وجود دارد.».

    مرحوم طباطبایی با اینکه بدین طریق وجه فوق را تقویت کرده و روز وقت معلوم را به نفخه اولی تفسیر می‌کند اشکالی بدان کرده و آن را رد می‌نماید تا نظریه‌ای را که خود قبول دارد بیان و تقویت نماید. لذا می‌گویند: «وجهی که گفته شد خوب است و تنها یک اشکال دارد و آن اینکه در این نظریه آمده بود ابلیس تا زمانی که تکلیفی هست و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می‌باشد»؛ صاحب المیزان این ملازمه را یعنی ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را قبول ندارد و می‌گوید: «استناد معاصی به شیطان اقتضای بقای ابلیس را دارد تا زمانی که معصیت و گمراهی وجود داشته باشد، نه تا زمانی که تکلیف باقی است و دلیلی هم بر ملازمه بین معصیت و تکلیف در خارج نیست.» به عبارتی روشن‌تر ایشان می‌خواهند ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را نفی کند ولی ملازمه بین معصیت و ابلیس را ثابت نماید و بعد از آن ملازمه بین معصیت و تکلیف را نفی کرده و می‌گویند امکان دارد تکلیف باشد ولی معصیتی نباشد و وقتی معصیت نبود ابلیس هم نیست.

    مرحوم علامه از اینجا شروع به بیان اثبات زمانی می‌کند که تکلیف وجود دارد ولی هیچ معصیتی اتفاق نمی‌افتد و امکان فوق را در خارج واقعه‌ای می‌دانند که حتما اتفاق خواهد افتاد.

    در این باره می‌فرمایند: «حجت عقلی و نقلی وجود دارد که نهایت زندگی انسان نوعی سعادت است که انسان‌ها را در بر می‌گیرد و جامعه انسانی به خیر و صلاح می‌رسد و جز خدا در روی زمین عبادت نمی‌شود و بساط کفر و فسوق برچیده می‌شود. زندگانی خالص و باصفا شده و امراض قلبی و وسوسه‌های درونی برطرف می‌گردد.»

    ایشان گرچه با عبارت حجت عقلی و نقلی تلویحا رسانده‌اند که منظورشان از آن روز چه روزی است، ولی بدان تصریح نکرده‌اند. اما، با توجه به استناد ایشان به بعضی از آیا‌ت در ادامه همین بحث و ذکر بعضی از روایات در بحث روانی نظر ایشان کاملا مشخص و معلوم می‌گردد که در نهایت چه می‌خواهند بگویند. در اینجا آیه ۱۰۶ سوره انبیاء را آورده اند:

    و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون…

    و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

    هم ایشان در تفسیر این آیه بعد از بحث نسبتا مفصلی می‌فرمایند: «وجهی ندارد این آیه به یکی از دو وراثت اخروی و یا دنیوی مقید شود; چون اطلاق دارد و هر دو را در بر می‌گیرد» (۵) و منظور از وراثت دنیا را با اسناد به اخبار متواتری که از عامه و خاصه نقل شده است ; ظهور اسلام یا ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، دانسته‌اند.

    مرحوم علامه در بحث روایی جمع بندی‌ای دارند که مرادشان را روشن‌تر نشان می‌دهد. در آنجا سه روایت نقل می‌کنند که خلاصه آنها و نتیجه‌گیریشان را بیان می‌کنیم:

    در تفسیر البرهان از ابن بابویه از امام صادق، علیه‌السلام، درباره «انک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم » نقل شده که منظور روزی است که در صور یک نفخه دمیده می‌شود و ابلیس می‌میرد (۶) »

    در تفسیر عیاشی از امام صادق، علیه السلام، روایتی نقل شده که وهب از حضرت سۆال کرد: «روزی که در آیه شریفه آمده چه روزی است؟ حضرت فرمود: یا وهب یا تو گمان می‌کنی آن روزی است که خدا مردم را در آن مبعوث می‌کند؟ (خیر) ولکن خدای عزوجل او را مهلت می‌دهد تا روزی که قائم ما، علیه السلام، مبعوث شود و جلوی سر او را گرفته گردنش را می‌زند و آن روز، روز معلوم است » (۷)

    در تفسیر قمی از قول امام صادق، علیه السلام، نقل شده که «یوم الوقت المعلوم » روزی است که رسول خدا، صلی الله علیه وآله، شیطان را بر روی صخره‌ای در بیت المقدس سر می‌برد.

    در توجیه این روایت علامه می‌فرماید: «این مربوط به اخبار رجعت است و در این معنا و معنای قبلی روایات زیادی از اهل بیت، علیهم‌السلام، به دست ما رسیده است.»

    بعد از این بیان ایشان در جمع بین سه روایت دو راه را پیشنهاد می‌کند:

    اول: روایت اولی حمل بر تقیه شود که در این صورت ایشان روایت دوم و سوم را تقویت می‌کند.

    دوم: چون روایاتی که از ائمه، علیهم السلام، در تفسیر قیامت آمده است گاهی اوقات تفسیر به ظهور حضرت مهدی، علیه‌السلام، شده‌اند و گاهی به رجعت و گاهی به قیامت معنا گشته‌اند، زیرا این سه زمان در ظهور حقایق مشترک هستند گر چه از جهت شدت و ضعف متفاوت‌اند پس می‌توان گفت که حکم یکی از آنها در دیگری نیز جاری است. و در انتها فرموده‌اند «فافهم ذلک ».

    نتیجه:

    از مجموع بیانات مرحوم علامه طباطبایی معلوم می‌شود که ایشان معتقدند در زمان ظهور حضرت مهدی، علیه‌السلام، شیطان نابود می‌شود و سعی دارند آن را به نحوی اثبات نمایند. گر چه این نکته ایشان برخلاف جمهور مفسران که روز وقت معلوم را به ظهور مهدی تفسیر کرده‌اند; محتوایی شیرین و دلچسب به همراه دارد; ولی سۆالات و انتظارات زیادی را پیش می‌آورد که بعضا با آنچه خود ایشان در همین جا و جاهای دیگر المیزان فرموده‌اند منافات دارد. اما ما اظهار نظر بیشتر را به اهل علم و فضیلت حواله می‌دهیم و برای روح بزرگ و ملکوتی آن مرد بزرگ دعا کرده و از خداوند خواهانیم در خدمت قرن کریم از تفسیر المیزان هر روز توشه‌ای برگیریم.
     
    amir-2 از این پست تشکر کرده است.
  2. amir-2

    amir-2 کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏3 آگوست 2012
    ارسال ها:
    133
    تشکر شده:
    82
    جنسیت:
    مرد
    mamnun khob bud.
     
    RAHIM68 از این پست تشکر کرده است.
  1. کانال تلگرام

    اطلاعیه ها و اخبارهای فارس پاتوق ، مسابقات و جوایز
  2. گروه تلگرام

    کتاب مذهبی ، کتاب های درسی ، کتاب های علمی ، کتاب رمان
  3. برنامه تلگرام

    اپراتور ، نرم افزار های ارتباطی
  4. سرگرمی و تفریح تلگرام

    دانستنیهای جالب ، مرکز تخصصی ترول ، انواع فال ها و طالع بینی ها ، مطالب طنز آمیز ، اس ام اس و جوک
  5. آموزش تلگرام

    اخبار فارس پاتوق ، انتقادات و طرح های جدید فارس پاتوق ، نظر سنجی ، آموزش های لازم فارس پاتوق ، اطلاعیه های فارس پاتوق
  6. کانال موزیک تلگرام

    مداحی ایام فاطمیه ، مداحی ماه محرم ، موزیک های ایرانی ، موزیک های شاد ، آهنگ های خارجی ، آهنگ های پیشواز ایرانسل ، آهنگ های پیشواز همراه اول ، آهنگ های رومانتیک ، مداحی ، آهنگ های سنتی
  7. اخبار تلگرام

    اخبار حوادث ، اخبار جهان ، اخبار ورزشی ، اخبار پزشکی ، اخبار سیاسی - اقتصادی ، اخبار فرهنگی - هنری ، اخبار علمی
  8. مد و زیبایی تلگرام

    مدل لباس دخترانه ، مدل لباس زنانه ، مدل لباس پسرانه ، مدل لباس مردانه ، مدل لباس ، مدل لباس جدید ، مدل عینک ، مدل مو ، مدل ناخن ، عکس مدل
  9. کانال عکس تلگرام

    عکس های خنده دار ، عکس های بازیکنان ، عکس های ترسناک ، عکس های طبیعت ، عکس های حیوانات ، عکس های حوادث ، تصاویر عاشقانه ، تصاویر کارتونی ، عکس های اتومبیل ، تصاویر هنرمندان ، تصاویر کودکان ، عکس های متفرقه
  10. کانال فیلم تلگرام

    اپراتور همراه اول ، اپراتور ایرانسل ، اپراتور رایتل
  11. تبلیغات تلگرام و اینستاگرام

    آگهی های استخدام دولتی ، آگهی های استخدام غیر دولتی ، سوالات و پاسخ های آزمون های استخدامی
  12. کانالهای ادبی تلگرام

    تاریخ ، شعر و ادبیات ، نامه نگاری و انواع نامه ها
  13. گروه چت تلگرام

    ابزار های وبلاگ ، سئو و بهینه سازی وب سایت ، سیستم های مدیریت محتوا ، قالب های وبلاگ ، ابزار های وب سایت ، قالب های وب سایت ، معرفی وبلاگ و وب سایت های مفید ، کسب و کار در اینترنت ، کسب درآمد بدون اینترنت
  14. بهترین کانال های تلگرام

    هوا و فضا ، دانش و فن آوری در پزشکی ، دانش و فناوری در کامپیوتر ، دانش و فناوری در موبایل ، دانش و فناوری در وب سایت ها ، جنگ افزار ، تکنولوژی های روز
  15. نرم افزار اینستاگرام

    سیستم عامل ها ، لپ تاپ و تبلت ، نرم افزار ها ، سخت افزار ها ، بازی های کامپیوتری
  16. کانال پزشکی و سلامت تلگرام

    روانشناسی ، تغذیه ، بهداشت ، بیماری ها و روش درمان
  17. بهترین پیج اینستاگرام

    اخبار ورزشی ، معرفی ورزش ها و تیم ها ، شخصیت های ورزشی
  18. عکس اینستاگرام

    برنامه ریزی درسی ، مقطع آموزش ابتدایی ، مقطع آموزش راهنمایی ، مقطع آموزش متوسطه ، مقطع پیش دانشگاهی ، مقطع آموزش فنی حرفه ای ، مقطع آموزش کاردانش
  19. فیلم اینستاگرام

    مقالات کار آفرینی و طرح کسب و کار ، مقالات عمومی ، درخواست مقالات ، مقالات علمی
  20. آموزش اینستاگرام

    رشته های فنی و مهندسی ، رشته های علوم تجربی ، رشته های علوم پایه و انسانی ، رشته های هنر ، معرفی رشته های دانشگاهی ، معرفی دانشگاه های ایران ، رشته های پزشکی ، رشته های زبان انگلیسی
  21. کانال مذهبی تلگرام

    اهل بیت و علما ، احکام ، مولتی مدیای مذهبی
  22. کانال خانواده تلگرام

    خانواده ، هنر در خانه
  23. کانال آشپزی تلگرام

    انواع شیرینی ، انواع دسر ، انواع غذا ها و طرز تهیه آن ها ، خورش ها ، سوپ و سالاد ، ساندویچ و پیتزا ، سس و ترشی
  24. کانال گردش و گردشگری تلگرام

    معرفی مکان های زیارتی ، معرفی مکان های تفریحی ، معرفی مکان های شگفت انگیز ، معرفی شهرها و کشورها
  25. سایر موضوعات تلگرام

    اخبار و مطالب گوناگون خبری ، معما ها و چیستان ها ، اخبار گوناگون اینترنتی ، صندلی داغ ، گفتگو با کاربران ، بازارچه خرید و فروش ، زباله دان
  26. کانال تست روانشناسی تلگرام

    تست هوش
  27. کانال روانشناسی ازدواج تلگرام

    نکات قبل از ازدواج ، نکات بعد از ازدواج
  28. کانال مشاوره جنسی تلگرام

    راهنمایی علمی جنسی
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.