1. فارس پاتوق پیشنهاد می کند موضوع زیر را دنبال کنید

    ...دهه شصتیا پرچما بالاست...
    رد اعلامیه

رمز و رازهای خوب خوابیدن را بیاموزید

شروع موضوع توسط yousefi.ebrahim در ‏4 سپتامبر 2012 در انجمن بهداشت تلگرام

  1. yousefi.ebrahim

    yousefi.ebrahim کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏3 سپتامبر 2012
    ارسال ها:
    68
    تشکر شده:
    43
    جنسیت:
    مرد
    بدن ما روزانه چقدر استراحت نیاز دارد؟
    راه فرار بسياري از اين مشكلات يك خواب خوب است اما اين راه فرار براي خيلي از ما با چالش همراه بوده و يك مشكل اصلي امروز جامعه ما، مشكلات خواب است. در اين مطلب به شما مي‌گوييم كه ميزان خواب مورد نياز روزانه‌تان چقدر است و چگونه بايد خوب بخوابيد.
    برترین ها: شلوغي، كار، خستگي، كمبود انرژي و... اين لغات بخش غيرقابل انكاري از زندگي همه ما شده‌اند. راه فرار بسياري از اين مشكلات يك خواب خوب است اما اين راه فرار براي خيلي از ما با چالش همراه بوده و در واقع يك مشكل اصلي امروز جامعه ما، مشكلات خواب است. در اين مطلب به شما مي‌گوييم كه ميزان خواب مورد نياز روزانه‌تان چقدر است و چگونه بايد خوب بخوابيد.

    همه ما مي‌دانيم كه كم‌خوابي براي سلامت‌مان ضرر دارد، اما آيا مي‌دانيد چقدر خوابيدن برايتان مناسب است؟ مي‌دانيد كم‌خوابي چه بيماري‌هايي را براي شما رقم مي‌زند اگر پاسخ اين سؤالات را نمي‌دانيد خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.مطالعات و پژوهش‌ها نشان داده اگر در مدتي نسبتا كوتاه هر شب بي‌خوابي داشته باشيد، خودتان را در معرض بيماري‌ها و مشكلاتي مثل اضافه‌وزن و افزايش فشارخون قرار مي‌دهيد اما مسئله تنها كم‌خوابي نيست، خيلي از افراد حتي ممكن است 8ساعت بخوابند ولي صبح بلافاصله پس از بيدار شدن از خواب خسته هستند. در نهايت آنها هم مثل خيلي‌هاي ديگر مي‌پرسند: «ما هر شب به چند ساعت خواب نياز داريم؟»
    هيچ كس درمورد اهميت خواب در سلامت ترديدي ندارد اما هنوز مسائل بسياري در مورد خواب است كه علم پاسخي در مورد آنها ندارد. هنوز به مطالعات و پژوهش‌هاي زيادي در مورد خواب نياز است تا پاسخ‌ تمام معماهاي مربوط به خواب داده شود. در نهايت اين امر حتي به صورت تجربي ديده شده است كه كم‌خوابي مزمن روي حافظه، متابوليسم، خلق‌وخو و تمركز انسان تاثيرات منفي مي‌گذارد. براساس تحقيقات، كم‌خوابي باعث بر هم خوردن هورمون‌هاي اضطراب در بدن و كاهش سطح ايمني مي‌شود.

    زماني كه يك شب خوب و به اندازه كافي مي‌خوابيم، صبح احساس مي‌كنيم پرانرژي و سرحال و سرخوش بوده و آماده حل هر مشكلي هستيم اما مهم‌ترين مسئله اين است كه بدانيم چقدر و چگونه بخوابيم؟ به طور معمول پاسخ اين سؤال براي همه انسان‌ها 8ساعت است، اما برخي مطالعات در سوئد نشان داده بهترين ميزان خواب شبانه براي يك فرد بالغ بين 5/6 تا 5/7 ساعت است و جالب است بدانيد زياد خوابيدن هم مي‌تواند مثل كم‌خوابي براي سلامت شما مضر باشد.


    شايد به خودتان خواب بدهكار هستيد

    متخصصان خواب مي‌گويند درمورد ميزان خواب مناسب روزانه براي هر فرد، نمي‌شود از يك عدد خاص اسم برد و در واقع ميزان خواب مورد نياز روزانه براي هر فرد با فرد ديگر متفاوت است.مركز مطالعات ملي خواب كانادا در بيانيه سالانه خود در سال 2010 اعلام كرده 2 فاكتور متفاوت روي نياز روزانه هر فرد به خواب تاثيرگذار است: اول سطح خواب معمول و دوم سطح كمبود خواب.

    سطح خواب معمول به ميزاني از خواب گفته مي‌شود كه پس از پشت سر گذاشتن آن بدن بتواند عملكرد معمول و حداقلي خود را داشته باشد. اين رقم براي افراد بالغ معمولي بين 7 تا 8 ساعت است، اما اگر كسي دچار كم‌خوابي و در واقع دچار سطحي از كمبود خواب باشد، بايد بيشتر بخوابد. در مورد سطح كمبود خواب بايد گفت، بهترين ويژگي اين فاكتور كيفيت خواب است. درنهايت اگر شما 8ساعت در بستر باشيد و فكر كنيد خوابيده‌ايد اما كيفيت خواب شما پايين باشد (بارها بيدار شويد،‌ دير به خواب برويد، دچار حالت‌هاي نامناسب در خواب شويد و...) سطح كيفي خواب پايين مي‌آيد و در نتيجه شما دچار كمبود خواب مي‌شويد.


    از كجا بفهميم به اندازه مي‌خوابيم يا نه؟

    اما چطور مي‌شود فهميد كه ميزان خواب روزانه ما كافي است يا نه؟ دكتر «مايكل اچه‌بانت»، پروفسور نورولوژي در دانشگاه پزشكي «رايت‌بين استيت» مي‌گويد: «زماني كه بدون نياز به زنگ ساعت يا تلفن‌همراه و بدون نگاه كردن به ساعت بيدار شويد و كاملا احساس سرحالي و شادابي داشته باشيد به معناي آن است كه به اندازه كافي خوابيده‌ايد. اگر هر روز مجبوريد با زنگ ساعت و به سختي بيدار شويد بايد هر روز 15 دقيقه به ميزان خواب خودتان اضافه كنيد تا به حدي از خوابيدن برسيد كه بدون نياز به زنگ ساعت بيدار شويد.»

    دكتر اچ بانت همين‌طور در ادامه مي‌گويد: «اگر قبل از خوابيدن چاي يا قهوه بنوشيد، اين مواد ممكن است روي كيفيت خواب شما تاثير بگذارد و حتي باعث كم‌خوابي پنهان شما شود.»


    هر سنی چقدر باید بخوابد

    به افراد بزرگسال توصیه می‌شود شب‌ها بین 7 تا 8 ساعت بخوابند، اما متخصصان خواب می‌گویند همه این افراد بهتر است خوابیدن شبانه بین 6 تا 9 ساعت را امتحان كنند و ببینند با چه میزان خواب شبانه بهترین خلق‌وخو و سرحالی و افزایش انرژی را تجربه می‌كنند.

    در مورد كودكان و نوجوانان باید گفت میزان نیاز روزانه آنها به خواب متفاوت است. به‌گفته متخصصان نوزادان تازه متولد شده بین 12 تا 18 ساعت در شبانه‌روز به خواب نیاز دارند. نوزادان بین سه‌ماهه تا یك‌ساله به 14 تا 15 ساعت خواب و كودكان بین یك تا 4 سال به 11 تا 13 ساعت خواب و همچنین كودكانی كه در سن پیش‌دبستانی و دبستان قرار دارند به 10 تا 11 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند، نوجوانان بین 10 تا 16 سال هم به 5/8 تا 5/9 ساعت خواب در 24 ساعت احتیاج دارند. افراد بالای 17 سال هم نیازی مشابه افراد بالغ معمولی دارند (این ارقامی است كه توسط مركز ملی مطالعات خواب كانادا اعلام شده).


    گام تا رسیدن به یك خواب آرام

    دكتر «كونزالو رایكونن»، متخصص روانشناسی در كلینیك خواب «ساتواند منتو» در سیاتل می‌گوید: اگر با خواب مشكل دارید، یعنی خوب نمی‌توانید بخوابید، می‌توانید از چند توصیه زیر استفاده كنید:
    • برنامه خواب منظم داشته باشید، یعنی هر شب در یك ساعت مشخص به تختخواب بروید و در یك ساعت مشخص بیدار شوید، حتی در روزهای تعطیل هم از همین برنامه استفاده كنید.
    • هرگز بعدازظهرها و شب‌ها از كافئین استفاده نكنید. چند ساعت قبل از رفتن به بستر هم اصلا غذای سنگین نخورید.
    • اتاق خوابتان را تا حدامكان تاریك كنید و از تهویه مناسب آن مطمئن شوید. این اتاق باید كاملا تاریك باشد و بهتر است هیچ وسیله الكتریكی و الكترونیكی در این اتاق نباشد.
    • بدنتان را قبل از خوابیدن آرام كنید. دوش گرفتن، گوش كردن به موسیقی آرامش‌‌بخش با صدای كم و مطالعه می‌تواند ذهن و جسم شما را آرام كند.
    • تا می‌توانید سطح اضطراب خودتان را پایین بیاورید، هیچگاه نگذارید فكر و خیال و مشكلات خواب شبانه شما را مختل كند.
    • میزان چرت‌های روزانه‌تان را به حداقل برسانید.
    • در نهایت اگر هیچ‌كدام از این توصیه‌ها كارساز نبود به یك متخصص روانشناس یا نورولوژی مراجعه كنید.
     

    موضوعات مشابه

    mahima از این پست تشکر کرده است.
  1. کانال تلگرام

    اطلاعیه ها و اخبارهای فارس پاتوق ، مسابقات و جوایز
  2. گروه تلگرام

    کتاب مذهبی ، کتاب های درسی ، کتاب های علمی ، کتاب رمان
  3. برنامه تلگرام

    اپراتور ، نرم افزار های ارتباطی
  4. سرگرمی و تفریح تلگرام

    دانستنیهای جالب ، مرکز تخصصی ترول ، انواع فال ها و طالع بینی ها ، مطالب طنز آمیز ، اس ام اس و جوک
  5. آموزش تلگرام

    اخبار فارس پاتوق ، انتقادات و طرح های جدید فارس پاتوق ، نظر سنجی ، آموزش های لازم فارس پاتوق ، اطلاعیه های فارس پاتوق
  6. کانال موزیک تلگرام

    مداحی ایام فاطمیه ، مداحی ماه محرم ، موزیک های ایرانی ، موزیک های شاد ، آهنگ های خارجی ، آهنگ های پیشواز ایرانسل ، آهنگ های پیشواز همراه اول ، آهنگ های رومانتیک ، مداحی ، آهنگ های سنتی
  7. اخبار تلگرام

    اخبار حوادث ، اخبار جهان ، اخبار ورزشی ، اخبار پزشکی ، اخبار سیاسی - اقتصادی ، اخبار فرهنگی - هنری ، اخبار علمی
  8. مد و زیبایی تلگرام

    مدل لباس دخترانه ، مدل لباس زنانه ، مدل لباس پسرانه ، مدل لباس مردانه ، مدل لباس ، مدل لباس جدید ، مدل عینک ، مدل مو ، مدل ناخن ، عکس مدل
  9. کانال عکس تلگرام

    عکس های خنده دار ، عکس های بازیکنان ، عکس های ترسناک ، عکس های طبیعت ، عکس های حیوانات ، عکس های حوادث ، تصاویر عاشقانه ، تصاویر کارتونی ، عکس های اتومبیل ، تصاویر هنرمندان ، تصاویر کودکان ، عکس های متفرقه
  10. کانال فیلم تلگرام

    اپراتور همراه اول ، اپراتور ایرانسل ، اپراتور رایتل
  11. تبلیغات تلگرام و اینستاگرام

    آگهی های استخدام دولتی ، آگهی های استخدام غیر دولتی ، سوالات و پاسخ های آزمون های استخدامی
  12. کانالهای ادبی تلگرام

    تاریخ ، شعر و ادبیات ، نامه نگاری و انواع نامه ها
  13. گروه چت تلگرام

    ابزار های وبلاگ ، سئو و بهینه سازی وب سایت ، سیستم های مدیریت محتوا ، قالب های وبلاگ ، ابزار های وب سایت ، قالب های وب سایت ، معرفی وبلاگ و وب سایت های مفید ، کسب و کار در اینترنت ، کسب درآمد بدون اینترنت
  14. بهترین کانال های تلگرام

    هوا و فضا ، دانش و فن آوری در پزشکی ، دانش و فناوری در کامپیوتر ، دانش و فناوری در موبایل ، دانش و فناوری در وب سایت ها ، جنگ افزار ، تکنولوژی های روز
  15. نرم افزار اینستاگرام

    سیستم عامل ها ، لپ تاپ و تبلت ، نرم افزار ها ، سخت افزار ها ، بازی های کامپیوتری
  16. کانال پزشکی و سلامت تلگرام

    روانشناسی ، تغذیه ، بهداشت ، بیماری ها و روش درمان
  17. بهترین پیج اینستاگرام

    اخبار ورزشی ، معرفی ورزش ها و تیم ها ، شخصیت های ورزشی
  18. عکس اینستاگرام

    برنامه ریزی درسی ، مقطع آموزش ابتدایی ، مقطع آموزش راهنمایی ، مقطع آموزش متوسطه ، مقطع پیش دانشگاهی ، مقطع آموزش فنی حرفه ای ، مقطع آموزش کاردانش
  19. فیلم اینستاگرام

    مقالات کار آفرینی و طرح کسب و کار ، مقالات عمومی ، درخواست مقالات ، مقالات علمی
  20. آموزش اینستاگرام

    رشته های فنی و مهندسی ، رشته های علوم تجربی ، رشته های علوم پایه و انسانی ، رشته های هنر ، معرفی رشته های دانشگاهی ، معرفی دانشگاه های ایران ، رشته های پزشکی ، رشته های زبان انگلیسی
  21. کانال مذهبی تلگرام

    اهل بیت و علما ، احکام ، مولتی مدیای مذهبی
  22. کانال خانواده تلگرام

    خانواده ، هنر در خانه
  23. کانال آشپزی تلگرام

    انواع شیرینی ، انواع دسر ، انواع غذا ها و طرز تهیه آن ها ، خورش ها ، سوپ و سالاد ، ساندویچ و پیتزا ، سس و ترشی
  24. کانال گردش و گردشگری تلگرام

    معرفی مکان های زیارتی ، معرفی مکان های تفریحی ، معرفی مکان های شگفت انگیز ، معرفی شهرها و کشورها
  25. سایر موضوعات تلگرام

    اخبار و مطالب گوناگون خبری ، معما ها و چیستان ها ، اخبار گوناگون اینترنتی ، صندلی داغ ، گفتگو با کاربران ، بازارچه خرید و فروش ، زباله دان
  26. کانال تست روانشناسی تلگرام

    تست هوش
  27. کانال روانشناسی ازدواج تلگرام

    نکات قبل از ازدواج ، نکات بعد از ازدواج
  28. کانال مشاوره جنسی تلگرام

    راهنمایی علمی جنسی
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.