1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

کدام وضعیت‌های قرار گرفتن بدن درست است؟

شروع موضوع توسط yousefi.ebrahim در ‏4 سپتامبر 2012 در انجمن بهداشت

  1. yousefi.ebrahim

    yousefi.ebrahim کاربر تایید شده

    تاریخ عضویت:
    ‏3 سپتامبر 2012
    ارسال ها:
    68
    تشکر شده:
    43
    جنسیت:
    مرد



    برترین ها: آدم یک‌وقت‌هایی، یک چیزهایی را نمی‌داند و دستی دستی کار می‌دهد دست خودش بعد مجبور می‌شود برود کلی دوا و درمان کند که از شر مشکلاتش خلاص شود. خب چه کاری است؟ ما از اول سعی می‌کنیم به شما اطلاع‌رسانی کنیم تا بیشتر مراقب خودتان باشید.
    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102145_789.jpg

    در این مطلب یقه شایع‌ترین وضعیت‌های اشتباه بدن را گرفته‌ایم که باعث کمردرد و گردن درد و یک عالمه دردهای دیگر می‌شوند! یک کار خوب دیگر هم کرده‌ایم، در کنار وضعیت های اشتباه، وضعیت های درست را هم نشان داده‌ایم تا درکل ماجرای پیشگیری بهتر از درمان است را به‌نحو احسن اجرا کرده باشیم.


    می رسیم به یکی از شایع‌ترین وضعیت‌هایی که تقریبا همه ما بدون استثنا آن را تجربه کرده‌ایم. این حالت بلند شدن قطعا برایتان آشناست. فقط چیزی که ممکن است برایتان آشنا نباشد، دانستن فشار وحشتناکی است که به تمام بدنتان وارد می‌شود. از این به بعد دور این حرکت را خط بکشید و به طرف حرکت اصلاحی اش بروید.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102146_663.jpg
    غلط

    وقتی قرار است از جایتان بلند شوید، سعی کنید وزنتان را همان‌طور که در شکل می‌بینید روی یک دست‌تان بیندازید. پاها باید کمی خم شده باشند تا در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102147_724.jpg
    درست


    راستش با توصیه‌هایی که دکتر امید ظهور درباره فضای کاری استاندارد کردند، فکر می‌کنم باید کل فضاهای کاری را بازسازی کنیم! کارمندان یا کسانی که پشت میز می‌نشینند این حالت را می‌شناسند. قوزکردن و به دنبالش گردن درد و احساس تق‌تق صدا دادن استخوان‌ها، حالت‌های آشنایی هستند. هرگز خودتان را در چنین وضعیتی قرار ندهید!

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102150_951.jpg

    یادتان باشد میزتان باید تقریبا به موازات آرنج‌هایتان قرار بگیرد، ارتفاع صندلی و پشتی‌اش باید مناسب باشد. بهتر است که صندلی‌ها پشتی داشته باشند تا بتوانید به گردنتان استراحت بدهید. همیشه یک زیرپایی داشته باشید که زانوهایتان را تقریبا بالاتر از سطح میز قرار بدهد. اگر با مانیتور کار می‌کنید، ضلع بالای آن باید تقریبا به موازات چشم‌هایتان و کمی پایین تر از آن باشد. اگر هم لپ‌تاپ دارید زاویه اش را تنظیم کنید و ترجیحا زیرش چیزی قرار دهید تا بالاتر بیاید. نور اتاق یا محل کارتان را هم چک کنید. اگر کم باشد مجبور می‌شوید روی مانیتور خم شوید.صندلی‌تان را تا جایی که می‌توانید به میز نزدیک کنید تا مجبور به خم شدن نشوید.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102151_475.jpg


    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102152_222.jpg
    درست

    در این تصاویر نحوه درست ایستادن را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید چانه باید به موازات زمین و شانه‌ها در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند و همچنین وزن روی هر دو پا تقسیم شود. شهرزاد جوانمردی می‌گوید:« در وضعیت درست ایستادن وزن پا بیشتر رو به بخش های داخلی پاهاست.» سعی کنید آنقدر با خودتان تمرین کنید که کم‌کم برایتان جا بیفتد و درست بایستید.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102153_277.jpg
    غلط

    شکمی که رو به جلو باشد، گردنی که خم شده باشد و شانه‌هایی که قوز کرده باشند نشان‌دهنده یک‌چیز هستند؛ شما در بدترین حالت ممکن ایستاده‌اید! خیلی‌ها هم ممکن است وزنشان را روی یک پایشان بیندازند. دکتر امیدظهور می‌گوید:«این حالت خیلی اشتباه است. به خصوص خانم های خانه دار سعی کنند موقع کار کردن یک زیرپایی 2 تا 15سانتی‌متری داشته باشند و پاهای‌شان را نوبتی روی آن قرار دهند.»


    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102156_763.jpg awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102155_939.jpg awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102154_349.jpg

    بهترین حالت برای بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین در 3 مرحله نشان داده شده است. اول باید نزدیک به جسمی که قصد بلند کردنش را دارید بنشینید. بعد 2دستی آن را نزدیک بدن بیاورید و بلند شوید. وقتی جسم سنگین نزدیک بدنتان قرار بگیرد کمترین فشار به شما وارد می‌شود. زمان‌هایی هم هست که باید جسم سنگینی را در مسیری حمل کنید. در این شرایط قبل از تکان دادن جسم سنگین حتما مسیرتان را بررسی و قبل از بلند کردنش موانع را جا‌به‌جا کنید.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102157_259.jpg

    غلط

    هیچ‌* دوست ندارد عضلاتش کش بیاید و روی گردنش کلی فشار وارد بشود. پس موقع بلند کردن اشیا مراقب باشید و از این وضعیت دوری کنید. این حالت را می‌توان در مادران هم مشاهده كرد. برای بلند کردن فرزندتان هرگز از این روش استفاده نکنید زیرا در طولانی مدت باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.


    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102158_764.jpg
    غلط

    بدترین وضعیتی که بدن می‌تواند در آن حالت بخوابد، وضعیت رو به شکم یا دمر است، اگر خیلی عادت دارید حداقل از بالش استفاده نکنید. این وضعیت انواع و اقسام مشکلات بعدی را ایجاد می‌کند. درست است که عوض کردن عادت‌های موقع خواب خیلی سخت است، چون بدن باید طبق عادتش احساس راحتی کند تا بتواند بخوابد، ولی سعی کنید آهسته خودتان را از این عادت بد خلاص کنید.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102159_384.jpg

    درست

    حالا بهترین وضعیت کدام است؟ همین عکسی است که مشاهده می‌کنید، یعنی رو به سقف بخوابید و حتما یک حوله را رول کنید و زیر زانوهایتان بگذارید. شهرزاد جوانمردی، کارشناس کار درمانی ارتفاع مناسب برای حوله را 15-10 سانتی‌متر می‌داند. این طوری بدنتان فشار کمتری را احساس می‌کند.


    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102160_327.jpg
    غلط

    خیلی‌ها هم عادت دارند به پهلو بخوابند، به پهلو خوابیدن و حالت جنینی داشتن، نسبت به دمر خوابیدن فشار کمتری را به بدن وارد می‌کند. اما باز هم حالت درستی نیست و قلق‌هایی دارد. این حالت وضعیت اشتباه را نشان می‌دهد.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102161_195.jpg
    درست

    اگر قرار است به پهلو بخوابید باید 2 نکته اساسی را رعایت کنید. اول اینکه گردنتان پایین‌تر یا بالاتر از بدنتان قرار نگیرد و به موازاتش باشد. دومین نکته قرار دادن یك حوله لوله شده بین دو زانوست که باعث احساس راحتی بیشتر می‌شود. امتحان کنید تا مطمئن شوید!


    2 حرکت اصلاحی

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102162_432.jpg

    حرکتی شبیه حرکت گهواره برای رفع خستگی و اصلاح حرکت‌های اشتباه مناسب است. در این حالت پاها را کمی داخل شکم جمع ‌کنید و خیلی آهسته به سمت چپ و راست حرکت ‌دهید. این حرکت به بدنتان کمک زیادی می‌کند تا هم خستگی آن از بین برود و هم بهبود پیدا کند.

    awww.bartarinha.ir_files_fa_news_1391_5_18_102163_182.jpg

    به‌گفته دكتر امیدظهور وقتی بدن برای مدتی طولانی در یک وضعیت قرار می‌گیرد باید حرکتی در جهت عکس آن انجام داد. مثل همین حرکت كه در این عكس مشاهده می‌كنید. اگر باید رو به جلو خم شوید، هرچند دقیقه یکبار برای خستگی درکردن حرکت کششی رو به عقب را انجام دهید.


    نکاتی برای خانم های خانه دار

    اگر قرار است چیزهایی را داخل کابینت‌های بالای آشپزخانه قرار دهید از یک چهارپایه استفاده کنید تا کمترین فشار به گردنتان وارد شود. یکی از رایج‌ترین حرکات اشتباه، خم شدن هنگام جارو کشیدن است. لوله جاروبرقی را بلند کنید تا مجبور به خم شدن نباشید.

    حالا که ماه رمضان رسیده خیلی از خانم‌ها ممکن است به جلسات مختلف بروند. یادتان باشد روی زمین نشستن بدترین حالت ممکن است. اگر مجبور به نشستن در این حالت شدید هر چند دقیقه یک‌بار جابه‌جا شوید و سعی کنید جایی بنشینید که تکیه‌گاه دارد.


    توصیه هایی برای ماشین

    موقع دنده عقب گرفتن تنه‌تان را هم بچرخانید تا فشار کمتری روی گردن‌تان باشد. بعضی‌ها فقط گردن‌شان را می‌چرخانند که کار اشتباهی است.صندلی را طوری تنظیم کنید که نه زیاد ایستاده و صاف باشد نه خیلی درآن فروبروید. اگر قرار است مدتی طولانی در راه باشید، مثلا وقت‌هایی که به مسافرت می‌روید، یک بالش گردنی داشته باشید تا وقتی خواب‌تان برد، گردن‌تان نیفتد.

    خرید بالش و تشک

    خیلی از افراد می‌پرسند مناسب‌ترین تشک باید چه حالتی داشته باشد؛ توصیه‌ای که متخصصان طب فیزیکی می‌کنند، ساده است. در نظر بگیرید 4 یا 5 پتو را روی هم قرار داده‌اید، نوع سفتی و فشاری که وارد می‌کند چقدر است؟ تشک استاندارد هم باید چنین وضعیتی داشته باشد. دکتر زواره ای، پزشک عمومی می‌گوید: «تشک مناسب باید قوس‌های بدن را پر کند. بالش مناسب هم نباید خیلی کوتاه یا بلند باشد، باید به موازات بدن قرار گیرد تا گردن احساس راحتی کند.»

    منبع:برترین ها
     

    موضوعات مشابه

    saeed, mahima و niusha از این پست تشکر کرده اند.
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.