1. بالاخره مسابقه کاربر برتر با جوایز ارزشمند برای فعالترین کاربران!
    هر ماه ربع سکه بهار آزادی و چندین فلش مموری به کاربران برتر به انتخاب شما!
    برای اطلاعات بیشتر حتما به انجمن مسابقات و جوایز سر بزنید.
    رد اعلامیه

مراحل شکل گیری شخصیت

شروع موضوع توسط yeki در ‏30 سپتامبر 2012 در انجمن دانستنیهای جالب

  1. yeki

    yeki نظارت بر اعمال کاربران مدیریت ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏4 آگوست 2012
    ارسال ها:
    86
    تشکر شده:
    647
    جنسیت:
    زن
    این مراحل رشدی را با توجه به سالهای زندگی تقسیم مکنند که عبارتند از:
    1. دوره شیرخوارگی(ازتولد-2سالگی)
    2. دوره پیش دبستانی(2-5)
    3. دوره دبستانی(6-12)
    4. دوره بلوغ(13-18
    5. بزرگسالی
    6. کهنسالی

    (دوره شیرخوارگی(تولد-2سالگی):پایه های اولیه شخصیت)



    دراین دوره نخستین تفاوتهای شخصیتی آغاز می شود.واضحترین آنها درمیزان رشد جسمی است.مثلا کودکانی که دارای نارسائی در هنگام تولد است در برابر کودکی نارسائی ندارد از نظر ظرفیتهای سازگاری با محیط وضعیت ضعیفتری خواهد داشت.جداکردن آن کودک در ابتدای تولد از مادرش برای مراقبتهای ویژه عوارض نامطلوبی خواهد داشت.چراکه این جدائی جلو تماسهای اولیه کودک را با مادرش می گیرد و سلامت شخصیت آینده اورا تحت تاثیر قرار می دهد.اما با گذشت مدتی که کودک ویژگیهای کودکان سالم را به دست می آورد ولی دربرابر مشکلات وناراحتیهای گوناگون شکنندگی پیدا می کند و در برابر الگوهای واکنشی او تاثیر می گذارد.
    در ابتدا باید مطرح نمود که الگوهای واکنشی نوزادان ممکن استفیزیولوژیکیباشد.
    مثلا لیپتون تحقیقی از تفاوتهای فردی را در زمینه الگوهای کنشی خودمختار (تعداد ضربان قلب-تعداد تنفس)ارائه داد.
    همچنین برازلتون بیان کرد که نوزادان دارای نوعی مانع محرک (ظرفیت دفع تحریکات اضافی )را دارند.در صورتی که این حالتها از حد معمولش بیشتر شود منجر به الگوهای رفتاری خاصی مانند :درخودفروروی می شود.این رفتارها که می توان آنها را خلق وخو نامید دارای ثبات نسبی است ودوام دارد.
    شخصیت کودکان همچنین می توانند از دوجنبه کنشگری و کنش پذیری متمایز شوند.
    این دسته بندی می تواند در دوران بلوغ و بزرگسالی ادامه یابد.مثلا رفتار کنشگر نوزادی انتقال به دوره نوجوانی وسپس به دوره جوانی وبزرگسالی انتقال یابد.این الگوهای رفتاری تحت تاثیر رفتارهای والدین با آنهاست.برای مثال کودکانی که در کودکی به بازی مشغولند و به مادرشان زیادی کار ندارند وحتی مادرانشان از این خوشحالند که می توانند به کارشان برسند باعث میشود در سازگاری با محیط دچار مشکل شوند مخصوصا در مهدکودک که نمی توانند با برنامه مربیان خود کنار بیایند.
    · دلبستگی کودک به مادر:با رشد واکنشهای اجتماعی کودک درنتیجه تماس او با اطرافیا نش وبدلیل برطرف کردن نیازهای اولیه اش نوعی دلبستگی به مادرش پیدا می کند.این دلبستگی میتواند نخستین سنگ بنای اصلی رشد شخصیتباشدکه همه روابط متقابل اجتماعی اش بر همین اساس باشد.
    · رفتارهای اکتشافی:بعد از ایجاد شدن دلبستگی در کودک به دنبال آن دوره رشد واکنش گسستن به دلیل کشف اطراف خویش به وجود می آید.این رفتار در کودک با حرکت به اطراف خویش به وجود می آیدوبا خزیدن در ابتدا آغاز مینماید.اما این مکانیزم رهائی به معنای از بین رفتن دلبستگی نیست.مثلا در مواجه با غریبها و ترس به سمت مادرش میرود .اما باگذشت مدتی که کودک با اطرافش آشنا می شود (3سالگی)برای غلبه بر ترس به سمت وسائل شناخته شده اش میرود.
    · ریشه های اضطراب:تازگی وناشناس بودن موقعیت می تواند منشا اصلی اضطرابها در کودکان باشد.درکودکانی که مادرانشان احساس امنیت را برای آنها به وجود نیاورده باشد واکنشهای ترس بیشتری خواهند داشت.
    · آغاز سخنگوئی:در رشد روابط اجتماعی در کودکان (2سالگی) رویداد مهم دیگری آغاز می شود و آن ظهور نخستین کلمات است.که در ابتدا به شکل اصوات است.اما بعد از 2سالگی شروع به گفتن کلمات و جملات مقدماتی می کند.
    درصورتی که دلبستگی در کودکان صورت گرفته باشدویا حتی توجه والدین زیاد به او باشد رشد زبان به موقع ویا زودتر آغاز می شود.
    · الگوهای فرزند پروری ونقش آن در رشد شخصیت:در پرورش کودک والدین نقش مهمی را ایفا می کنند.نوع برخورد والدین ونوع توجه آنها به کودک باعث تاثیر گذاری روی شخصیت کودکان میشود.
    مثلا خانواده هائی که سهل گیر هستند در مقابل خانواده هائی که سخت گیر هستند فرزندانی با رفتارهائی مانند بی قیدوبند –نامرتب بودن-نداشتن احساس مسئولیت خواهند داشت.درمقابل خانواده های سخت گیر فرزندانی مضطرب-خجالتی-کم جرات-وسواسی-گوشه گیر-پرخاشگر و گاهی ضد اجتماعی خواهند داشت.


    (دوره پیش دبستانی(2-5سالگی):قالب ریزی شخصیت در خانواده)

    دراین دوره رشد جسمی به اندازه مراحل قبلی مهم نیست بلکه فقط امتداد دوره قبلی است.
    دراین دوره به میزان زیادی بازی کردن اهمیت دارد وآن به دلیل فرایند رشد دادن استعدادها و توانائیهای کودک است . به قول پیاژه این دوران در واقع کلید اصلی کشف دنیای اطراف کودک است که توسط آن شخصیت کودک رشد مینماید.
    زبان و رشد اجتماعی:کودک دراین دوران با گسترش زبان میتواند به اکتشافات نمادین محیطی بپردازد.(سؤالهای متعدد و بی پایان)که راهی برای ورود کودک به جهان بزرگسالان از طریق درونی کردن جهان خارج(اشیاء) است.بدین ترتیب ابتدا کودک اسامی را درونی می کند وبه نگهداری ذهنی می پردازد. پس از درونی کردن اسماء خودپنداره کودک(هویت)شروع به شکل گیری مینماید.

    سپس کودک حروف اضافی وبخشهای دستور زبان را فرا می گیردوآنها را در صحبتهایش به کار می برد.بنابرای کودک از طریق زبانش به درک نسبتهای افراد پیرامونش می پردازد.در مراحل پایانی رشد زبان مرحله خودمحوری(پیاژه) به وجودآمده که بعد از مدتی رفتارهای کودک اجتماعی شده . ازدیگر ویژگیهای کودک در این دوره مسئله جان بخشی به اشیاء است.


    فرایندهای اصلی در رشد شخصیت:سالهای پیش دبستانی دوره ای اساسی برای رشد روابط اجتماعی است.مثلا به جای دلبستگی به پیوند جوئی به گروه ها رو می آورد که باعث وابستگی به آن گروه به عنوان منبع امنیت می شود که درنتیجه اعتمادبه نفس رابه وجودمی آورد.
    · ساختار خانواده:خانواده ازطریقی باعث گسترش ارتباطات اجتماعی اومی شود.(دراختیار گذاشتن امکانات-ارتباطات باکودک-تعداد نفرات خانواده).
    · ترتیب تولد:داشتن خواهروبرادر ویا فرزنداول خانواده بودن تاثیر بسزائی درشخصیت کودکان دارد.میتواندمزایاوهم بدیهائی باشد.مثلا فرزند ارشدبودن معمولا وابستگی زیادی به خانواده داردو همیشه اضطراب زیادی راتجربه می کندوحتی میتوان گفت ازنظر سخنگوئی پیشرستر بوده.ازنظر انگیزه پیشرفت قویتری داشته باشد.زمانی که کودک برادر ویا خواهر بزرگتری از خود داشته باشد می تواند برروی شخصیت او تاثیر بگذارد.
    · تفاوتهای جنسی:جنس کودک تاثیر زیادی برروی شخصیت کودک می گذارد.این هویت یابی بیشتر تحت تاثیر خانواده وفرهنگ است.
    · عدم حضور پدر ویا شاغل بودن مادر:
    · آثار اولیه گروه همسالان:دراین دوره به اعتقاد صاحبنظران بازیهای کودکان 3ساله (موازی)است. زیرا در توازی هم بازی می کنند.در5سالگی هم در بازی کردن با یکدیگر همکاری نشان می دهند.بنابراین می توان گفت دراین دوران احساس مابودن در آنها شکل می گیرد.بنابراین گروه دوستان می تواند تاثیر بسزائی را در رشد شخصیت او داشته باشد.

    (دوره دبستانی(کودکی میانه-6-12سالگی):قالب ریزی شخصیت در مدرسه)


    این دوره از نظر تعدادی از روانکاوانان دوره ای از نهفتگی (امیال جنسی)است.
    این دوره خیلی اساسی در رشد کودکان است واین به دلیل کنار گذاشتن دلبستگیهای کودکی است که بارفتن کودک به مدرسه اتفاق می افتد.دراین دوره از رشد شخصیت کودک به ارزشها ازطریق مدرسه پی می برد.
    بنابراین مدرسه به عنوان یک عامل اجتماعی کردن کودک می باشد.محیط مدرسه در رشد تربیتی کودک خیلی تاثیر گذار است.مثلا اگر با کودک با محبت رفتار نمایند تاثیر زیادی بر انگیزه پیشرفت او می گذاردودر روابط اجتماعی خویش با محبت رفتار می نماید.
    بنابراین فرایند اجتماعی شدن در جامعه ازطریق الگو و دادن پاداش و آموزش صورت می گیرد.
    درجریان اجتماعی شدن ازنظر محیط اجتماعی تفاوتهائی دیده می شود وآن محیط غنی و فقیر است.این محیطها در انگیزه پیشرفت تحصیلی تاثیر بسزائی می گذارد.
    در انگیزه پیشرفت انتظارات اولیه والدین وپاداشهای آنها مهم است.

    دوره بلوغ(13-18)قالب ریزی شخصیت در جامعه

    این دوران دوره ای قبل از بزرگسالی و بعداز کودکی می باشد.در غالب جامعه در این دوره تغییرات مهم درزندگی تحصیلی و اجتماعی فرد رخ می دهد.نگاه جامعه به فرد با عنوان فردی دارای حقوق اجتماعی است.
    به اعتقاد بعضی از روانشناسان(اریکسون)دوره بلوغ دوران تعارض وبحران است:زیرا غرایز انسان نیاز به تکامل دارند وهمچنین مشکلات اقتصادی واجتماعی بر سرراه او قرار گرفته است.
    به اعتقاد( استانلی هال) دوره بلوغ دوران توفان و فشارروانی است.
    · رشد بدنی وتاثیر آن برروی شخصیت:این دوران دورانی است که همراه با تغییرات اساسی دربدن مخصوصا رشد دستگاه تولید مثل است و به این دلیل دربیشترجوامع این علائم با واکنشهای متفاوتی همراه خواهد بود.این واکنشها میتواند اضطراب را بهمراه داشته باشد و تغییراتی نیز از نظر روانی در جوان پیدا می شود.
    · رشد عقلی و پیشرفتهای درسی:دوران بلوغ از نظر رشد عقلی سرعت کمتری را نسبت به رشد جسمانی دارد.
    رشد عقلی دراین دوران توان قضاوت آگاهانه را به همراه خواهد داشت .جامعه بر روی تحصیل این افراد تاکید زیادی می کند واین تاکید باعث بروز تعارضهای زیادی میشود.
    این تعارضات به دوشکل (گرایشی-گرایشی و گرایشی-اجتنابی) است.
    · خودمختاری-طغیان و روابط خانوادگی:از تکالیف اصلی این دوران استقلال یابی و خودمختاری است. یکی از جنبه های خودمختاری (خودبسندگی) است که شامل خودرهبری- توانائی رسیدگی به کارهای خود- پذیرش مسئولیت می شود.
    یکی از مشکلات این دوران اقتدار والدین است که می خواهند بر فرزندان خود تسلط داشته باشندکه این باعث سرکشی فرزندان می شود.بنابراین میتواند رفتارهای ضداجتماعی را درپی داشته باشد.
    · روابط با دوستان وهمسالان:دراین دوران دوستیهای پایدارو فداکاریهای زیادی رخ می دهد. وحتی علاقه مندیهای زیادی به وجود می آید. در اواخر بلوغ افراد حساسیتهای زیادی را نسبت به احساسات دوستانشان پیدا می کنند.
    درآخرین سال دوران بلوغ (17-18) کشش جوان بیشتر به سوی جنس مخالف می رود.

    (مراحل رشد شخصیت از نظر فروید)
    به اعتقاد فروید رشد شخصیت به شکل متوالی طی می شود که عبور موفقیت آمیز ازهرمرحله مستلزم عبوراز مراحل قبلی است.
    فردی که مراحل 5گانه رشد را با موفقیت پشت سر می گذارد به مرحله پختگی روانشناختی می رسد.همچنان اگر فرد در یک مرحله رشد او تثبیت بماند او ویژگی مخصوص به همان دوره را کسب خواهد کرد که این شاید به علت محدودیت ویا آزادی بیش از حدباشد.
    این مراحل رشدی عبارتند از:

    1. مرحله دهانی:(از بدو تولد)
    ناحیه جسمی مورد نظر در این مرحله رشدی دهان می باشد.کودک در این مرحله از طریق دهان با محیط اطرافش به ارتباط می پردازد.درصورتی که رشد کودک در این مرحله تثبیت بماند این ویژگی مربوط به این دوران به مراحل بعدی رشد و حتی به بزرگسالی انتقال خواهد یافت.
    برای توضیح درصورتی که دهان کودک توسط دیگران در این دوره رشدی تحریک شده باشد وکودک از این طریق ارضا شود در بزرگسالی از دلبستگی زیادی نسبت به دیگران لذت خواهد برد.اگر این حالت به شکل افراطی باشد شخصیت کودک به شکل فردی ساده لوح خواهد شد ودرصورتی که به شکل محرومیت افراطی باشد شخصیت کودک به فردی بدبین (پارانوئید)تبدیل خواهد شد.
    2. مرحله مقعدی:(2سالگی)
    دراین دوران کودک آداب توالت رفتن را فرا می گیرد.
    زمانی که کودک به این رفتارش تسلط یابد میتواند دفع خودرا برای تنبیه والدینش به کاربرد.ویا به نگهداری آن بپردازد. این شکل های رفتاری شخصیت کودک را درآینده به صورت فردی خسیس ویا دست و دلباز تبدیل خواهد کرد.
     

    موضوعات مشابه

XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.